17 feb 2011 14:17
13 svar
20000 klick
Matrecept till bröllopsfesten
Tina G
Antal inlägg: 140
Loggade in: 03 feb 2015
Utloggad
Det är ju många brudpar som lagar sin egen mat till bröllopet så jag tänkte att i denna tråd kan vi dela med oss av alla våra smarriga recept.
Tina G
Utloggad
Skrivet 17 feb 2011 14:36
Hjärtfrallor
Ca 100 st
225 g smör
15 dl mjölk
150 g jäst
1,5 msk salt
3 ägg
1,5 l rågsikt
2,5 l vetemjöl
Pensling
1 ägg
vallmofrö
Gör så här:
Sätt ugnen på 250 grader.
Smält smör och tillsätt mjölk. Finfördela jästen i en bunke och tillsätt mjölkblandningen som ska vara fingervarm.
Tillsätt övriga ingredienser men spara lite vetemjöl. Arbeta till en smidig deg och låt den jäsa i ca 30-40 minuter.
Gör inte alla bröd på en gång, då blir degen omöjlig att jobba med. Dela upp den på 2-3 omgångar.
Knåda degen, tillsätt ev. mer mjöl och kavla ut den tills den är ca 1-2 cm tjock.
Ta ett pepparkaksmått och tryck ut hjärtan. Jäs under duk på plåten ca 25 minuter. Pensla och strö över vallmofrön.
Grädda mitt i ugnen ca 6 minuter eller tills de har fin färg.
Jag vill rapportera detta inlägg!
Tina G
Utloggad
Skrivet 18 feb 2011 11:01
Bönsallad 20 pers
5 dl stora vita bönor 1 l grönsaksbuljong 4 lagerblad 1 kg grön sparris, i bitar 300 g färska champinjoner, i bitar 2 röda lökar, i skivor 500 g körsbärstomater, i halvor
Marinad 1 dl olja 2 msk vatten 2 msk pressad citronsaft 0,5 tsk salt 1 krm svartpeppar 1 dl hackad persilja
Gör så här: Blötlägg bönorna över natten, koka dem sedan i grönsaksbuljongen och lagerbladen i 1-1,5 timmar. Låt lök i skivor och champinjoner i bitar ligga i marinaden över natten. Lägg sedan i resten en stund före salladen ska ätas.
Tina G
Utloggad
Skrivet 22 feb 2011 10:10
Dubbelmarinerad oxfilé Till 4 personerIngredienser 500 g oxfilé, ej för tjock
Marina d 1 2 msk soja 1 msk hoisinsås 1/2 tsk salt 2 msk olja 1 tsk sockerMarina d 2 1/2 dl vitvinsvinäger 1/2 dl vatten 2 dl olja 1 tsk salt 1/2 tsk väl stött svartpeppar 1 pressad vitlöksklyfta 1/2 dl finhackad persilja 2 msk avrunnen kapris (1 liten burk)Gör så här: 1. Blanda samman ingredienserna till marinad 1: soja, hoisinsås, salt olja och socker. Lägg filén i en tät plastpåse och slå över marinaden. Marinera i ca 3 timmar, vänd då och då. 2. Sätt ugnen på 175 grader. 3. Lägg filén på galler i en långpanna, stick in en köttermometer och stek köttet tills termometern visar 65 grader, ca 40 minuter. Vänd filén en gång under stekningen. 4. Svep in filén i folie och låt den kallna. 5. Blanda samman marinad 2: vinäger, vatten, olja, salt, svartpeppar, pressad vitlök, hackad persilja och kapris. 6. När filén kallnat skivas den i 1/2 centimeter tunna skivor. Lägg skivorna i en skål och slå över marinad 2. Ställ kallt. Marinera filén i 4 timmar. Ös köttet ett par gånger. Vid servering tas skivorna ur marinaden, de ska inte torkas av.
Tina G
Utloggad
Skrivet 22 feb 2011 10:17
Små örtpotatisar 25 st
1 kg färsk delikatesspotatis 50 g smör 2 vitlöksklyftor 2 tsk gourmetsalt 1/2 dl hackade örter, t ex basilika, persilja, rosmarin
Gör så här: Sätt ugnen på 225°. Lägg potatisen tätt på ett bakplåtspapper i en långpanna. Stek i mitten av ugnen ca 20 min. Smält smöret. Skala och finhacka vitlöken. Häll smöret över potatisen och blanda runt. Strö över vitlök, salt och örter. Stek ytterligare 10 min. Servera potatisen ljummen.
Tina G
Utloggad
Skrivet 23 feb 2011 12:55
Gravad lax på spett med limesås
10 bufféportioner
1 bit gravad lax, ca 500 g träspett 4 dl minifraiche rivet skal och pressad saft av 1 lime 1 pressad vitlöksklyfta 2 msk honung 1/2 tsk salt 1 krm svartpeppar
Gör så här:
Skär bort skinnet och skär sedan laxen i avlånga bitar. Trä upp dem på spett. Rör ihop ingredienserna till såsen. Fördela den i glas. Ställ laxspetten i glasen.
Tina G
Utloggad
Skrivet 25 feb 2011 11:12
Kycklingfilé Sweet Chili
10 port
6 kycklingfiléer 2 msk smör 1,5 tsk salt 2 krm svartpeppar 2 msk grovhackad gräslök
Chilidressing : 0,5 dl sweet chilisås 0,5 dl olja 1 msk pressad limesaft
Gör så här Sätt ugnen på 225°. Bryn kycklingfiléerna på båda sidor i smör i en stekpanna. Lägg dem i en långpanna. Stek i mitten av ugnen 10 – 12 min. Låt svalna och skär i tunna skivor. Vispa ihop sweet chilisås, olja och limesaft. Hit kan man förbereda. Lägg upp filéerna på ett stort fat. Krydda med salt och peppar. Ringla dressingen över och strö över gräslöken.
Tina G
Utloggad
Skrivet 25 feb 2011 11:23
Kall skaldjurspaj
8-10 port. Pajskal 150 g margarin 3,75 dl vetemjöl 1,5 dl riven ost 3 msk vattenFyllning 5 dl lätt cremé fraiche 1 kg räkor med skal 100 g crabsticks 100 g stenbitsrom 1 stor rödlök 1 krm peppar 2 knippe dill 1 citronGör så här Sätt ugnen på 225 grader. Blanda ihop alla ingredienserna till pajdegen till en slät deg. Tryck ut degen i åtta portions pajformar (eller en stor). Grädda mitt i ugnen 10-15 minuter tills degen blivit gyllenbrun. Låt pajskalen kallna. Skär crabsticksen och räkorna i mindre bitar. Finhacka lök och dill. (Spara några räkor och lite dill till garnering). Blanda ihop alla ingredienser till fyllningen, utom citronen. Fördela fyllningen i pajskalen. Garnera med räkor, citronskiva och dill.
Tina G
Utloggad
Skrivet 01 mar 2011 11:55
Chilikryddad ärtpuré med räkor på spett 10 små glas
500 g frysta ärtor 1 gul lök 7 dl vatten 2 hönsbuljongtärningar 2 pressade vitlöksklyftor 2 dl crème fraiche paprika&chili 20 stora räkor med skal, ca 300 g pressad saft av 1/2 citron
Gör så här Skala och hacka löken. Koka upp vatten och buljongtärningar i en kastrull. Lägg i löken och ärtorna. Låt koka ca 5 min. Mixa soppan. Tillsätt vitlök och crème fraiche, låt koka upp. Skala räkorna och häll över citronsaften. Hit kan man förbereda. Trä upp räkorna på 10 träspett. Värm soppan. Häll upp i glas och lägg på räkspetten.
Tina G
Utloggad
Skrivet 01 mar 2011 12:51
Kalasgoda minipizzor 16-18 st
2 1/2 dl pizzamix 3/4 dl vatten 1/2 dl italiensk tomatsås 6 skivor rökt skinka 1 dl majs 1 1/2 dl riven pizzaost, ca 75 g
Gör så här Sätt ugnen på 250°. Rör ihop pizzamix och vatten till en jämn och smidig deg. Kavla ut degen tunt på lätt mjölat bakbord. Tryck ut rundlar med t ex ett glas, 6 – 7 cm i diameter. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Samla ihop resten av degen och kavla ut den på nytt. Tryck ut fler rundlar. Bred tomatsåsen på bottnarna. Skär skinkan i strimlor. Lägg på skinka och majs, strö över osten. Grädda pizzorna i mitten av ugnen 7 – 9 min.
Lovisa
Antal inlägg: 233
Loggade in: 04 maj 2020
Utloggad
Skrivet 01 mar 2011 13:04
Tranbärschokladkaka med vit chokladmousse
Ingredienser:
100 g smör eller margarin
100 g mörk choklad
2 ägg
1 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1 dl vetemjöl
1 dl torkade tranbär
2 1/2 dl vispgrädde
100 g vit choklad
rårörda bär
FÖRSLAG PÅ BÄR
200 g hallon
200 g lingon
200 g hjortron
Gör så här:
Sätt ugnen på 175°C. Smörj botten på en rund form ca 24 cm i diameter. Smält smör eller margarin i en kastrull. Ta kastrullen från värmen och rör ner mörk choklad i mindre bitar och låt den smälta. Vispa ägg med strösocker, vaniljsocker och salt poröst. Blanda ner vetemjöl och torkade tranbär. Rör ner chokladblandningen och häll smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 15 minuter. Låt kakan kallna på galler. Förvara den i kylskåp så att den blir riktigt kall före serveringen. Blanda vispgrädde med vit choklad bruten i mindre bitar. Värm på svag värme under omrörning så att chokladen smälter. Låt kallna och sätt in i kylskåp. Vispa moussen tjock före serveringen. Skär kakan i bitar, lägg på chokladmousse. Servera med rårörda bär.
Tina G
Utloggad
Skrivet 08 mar 2011 11:49
Salviastekt fläskfilé med fikon 4 port 600 g fläskfilé 0,5 dl olivolja 1 kruka färsk salvia 2 vitlöksklyftor 4 färska fikon 150 g Pecorino (getost) 0,5 msk balsamvinäger 160 g blandsallat 1 dl gröna oliver
Tillbehör: 8 skivor vitt matbröd
Gör så här: Putsa fläskfilén fri från hinnor. Skär den i smala skivor. Salta och peppra. Grovhacka salvia. Skala och skiva vitlöken tunt. Hetta upp olivolja i en stekpanna på medelhög värme. Lägg i vitlök och salvia. Fräs i cirka 10 sekunder. Lägg i fläskfiléskivor och stek dem i 20 sekunder på var sida. Skär fikonen i klyftor och lägg i pannan. Dra av pannan från värmen. Lägg upp sallat på ett fat. Ringla över balsamvinäger. Lägg på fläskfilén med fikon och oliver. Hyvla över pecorino.
Tina G
Utloggad
Skrivet 06 apr 2011 11:50
Hallon kaka med mandel
75 g smör, smält 2 dl strösocker 2 dl vetemjöl 1 tsk bakpulver 1 tsk vaniljsocker samt ev. lite citronzest 2 ägg 1 paket frysta hallon (225 g) . 0.5 dl flagad mandel Till garnering: ½ tsk florsockerGör såhär: Smält smöret och låt det svalna. Smörj och bröa en rund form, typ springform, men det funkar med en pajform också för kakan blir bara ca 2.5- 3 cm hög. Rör ner alla ingredienser i smöret och häll ut det i formen, toppa med hallon och mandel. Grädda kakan i 175 grader i nedre delan av ugnen i ca 45 minuter. Låt kakan svalna och pudra sedan över lite florsocker. Detta smarriga recept hittade jag på Moma´s Kitchen, www.momaskitchen.se