BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Vigsel Starta ny tråd
12 apr 2011 18:07       5 svar    16971 klick

Vigsel utomlands - massa frågor!!! :)

Johlin
Antal inlägg: 4
Loggade in: 14 feb 2013
Utloggad

Vi ska gifta oss i Thailand i december och det är SÅ kul att äntligen få börja småplanera! Våra föräldrar + syskon med resp. följer med ner. Vi kommer ha cermonin på ett speciellt ställe och resorten tillhandahåller "vigselnisse" om jag fattat allt rätt. Men jag har tuuusen frågor till er som gift er utomlands eller planerar att göra det...

- Hur har ni inlett er vigsel? Har ni gått gemensamt fram till "altaret" eller vad man nu har? Eller har m2b stått där framme vid vigselnissen och bruden gått ensam fram? Eller har ni inlett på annat sätt? Känns konstigt om jag skulle gå själv fram till min m2b när det sitter 6 pers på varje sida eller hur de nu ska sitta ;)

- Ni som gift er i Thailand, vem har vigt er? Vi vill inte ha typisk kyrklig cermoni...

- När jag googlat så fattar jag det som att om man har en vigsel som är giltig i det land man gifter sig i så är den även giltig i sverige... stämmer det? Hur går man annars tillväga?

Tacksam för lite hjälp från er andra. Mycket finns att läsa online men det är mycket lättare att förstå när man får verklig feedback på hur ni andra haft det :)

Tina G
Antal inlägg: 140
Loggade in: 03 feb 2015
Utloggad
thilde
Antal inlägg: 2
Loggade in: 25 maj 2011
Utloggad
Skrivet 05 maj 2011 23:01

Hej 

Vi ska också gifta oss i Thailand i år...=) 

Vi ska vigas av en vigselförrättare nere på stranden. 

Så vi har anlitat ett företag som tar tag i allt med blommor, hår, smink, fotografering, tårta.osv. 

Men vi vigs borgligt i svergie dagen innan vi åker.vi får åka till rådhuset o skriva på et papper de skulle ta en minut sa dom. Det va enklast så. Annars lär man till ambassaden i bangkok med papper o stanna där i några dar. o sedan ha översatta papper från skatteverket o andra bevis med sig från svergie. Och efter som vi bara blir där i två veckor med våra fyra barn så ville vi inte "kasta" bort tre dar i bangkok....

Cutebonita
Antal inlägg: 1
Loggade in: 01 jan 2013
Utloggad
Skrivet 20 jul 2011 16:26

Härligt med vigsel utomlands. Jag och min blivande ska vigas på en Ö i Medelhavet på en bergsvägg där vår restaurang klättrar i nivåer. Dem tar hand om allt som går att fixas på plats. Vi vill inte heller ha ett kyrligt bröllop och ska då där vi är i nuläget ta reda på hur vi går tillväga. Dem fixar en vigselnisse föresten=)

Men förmodligen som jag förstår det så ska vi till rådhuset här precis som Ni Thilde. Där jag blir förvirrad är om vi måste prata med svenska ambassaden därnere för att ha Rätt till vigsel då vi är svenska medborgare? Jag kan inte riktigt läsa mellan raderna på info-länkarna.

En annan fråga=) måste man följa bordsplaceringen enligt "reglerna"? Vi vill ha det lite mer casual med runda bord där vi sitter lite blandat. blir kanske 30 st gäster. Är det tabu?

Phiphi2012
Antal inlägg: 3
Loggade in: 28 feb 2012
Utloggad
Skrivet 16 feb 2012 14:21
Vi ska vigas på Phi Phi i november, och jag undrar om du som genomgått hela proceduren har hågra bra tips, eller synpunkter på vad man ska tänka på som inte tillhör de mest vanliga punkterna. Tex hur man kan göra ceremonin extra speciell?
sanys
Antal inlägg: 4
Loggade in: 17 feb 2012
Utloggad
Skrivet 17 feb 2012 20:00

Hej! Vi funderar på detsamma så jag är också tacksam om nån ville berätta mer hur det fungerar att gifta sig i Thailand?!

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!