Skrivet 04 nov 2011 13:54
Vi tog betalt i baren på efterfesten dvs efter middagen. vi gjorde det enkelt för oss att allt kostade 20kr då blir det mindre växel. Vi hade 70 gäster och vi växlade 200 kr till 20 lappar. Det var aldrig nå gorm eller så om växel, vi hade en som stod i baren och allt flöt på och vi hade även skrivit i inbjudan att vi skulle ta betalt på efterfesten för alkohol och då med 20kr/st så tror de flesta hade själv med sig växel.
Eftersom ni har lite mer udda siffror så behöver ni nog lite 5:or men inte ett helt rör! det är ju 250kr. borde verkligen räcka med 100kr i 5:or 200 i 20:or och kanske 100 i 10:or. något sådant.
De som kommer och köper ex en öl en gång och betalar med en 20lapp får tillbaka en 5:a nästa gång den kommer tillbaka och man har ont om 5:or men mycket 10:or och denne återigen betalar med en 20lapp frågar man om en 5:a och så ger man tillbaka en 10:a.
Och skulle man mot förmodan få slut på växel vilket jag tror inte kommer ske för de flesta vill inte ens ha sin växel då det kommer brudparet till gagn så får man ge "baren är skyldig lappar" så får den återkomma senare och se om det kommit in något. tillslut kanske denne personen har 3st "baren är skyldig" lappar och vill köpa en öl då kan han/hon enkelt betala med "baren är skyldig" lapparna.
Allt löser sig på plats kan jag nästan lova ! lycka till
eftersom ni skulle ha drinkar så antar jag att ni kommer ha någon person bakom baren som kommer ordna växlandet =)