BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Vigsel Starta ny tråd
20 maj 2011 19:00       2 svar    3181 klick

Vigd av pastor i svenska kyrkan?

cicci90
Antal inlägg: 6
Loggade in: 20 feb 2013
Utloggad

Jag och sambo ska gifta oss nästa år och vi har en bekant som är pastor och vill gärna att han viger oss, det känns mer personligt så.

Vi vill gärna vara i en "riktig" kyrka, eftersom alla frikyrkor runtomkring oss har ett väldigt tråkigt utseende.

Problemet är att en präst måste närvara vid vigseln om vi har en pastor från en annan församling.

Troligtvis blir hans roll att sitta på en bänk och att vara med vid välsignelsen.

Finns det någon här som har varit i en liknande situation själv eller som har varit med på ett bröllop där både pastor och präst har medverkat?

Har det blivit en konstig, "besvärlig", situation eller hur har det fungerat?

cicci90
Utloggad
Skrivet 20 maj 2011 22:56
kanon SKREV DEN 20 maj 2011 22:09 FÖLJANDE:

Vi gifter oss om två veckor av en pingstpastor i Svenska Kyrkan. Här i Falköping finns inget krav på att ha med en präst också. Har eran pastor vigselrätt så borde väl inte prästen behöva va med också?

Jag har ju ingen erfarenhet av den situationen ni är i, men har hört om en del bröllop med två vigselförättare, och jag tror det kan bli fint. Gör det till en grej istället för att försöka gömma undan prästen. Se det som ett sätt att blanda gammal klassisk svensk-kyrklig vigsel med en lite modernare touch av pastorn.

Jo, det är visst olika i olika pastorat, eller vad det heter.

I den kyrkan vi vill gifta oss i har de som regel att prästen alltid ska vara med.

Det jag är rädd för är väl att det kommer kännas som att det blir "för mycket".

Sen funderar jag också över om det är för min egen skulle jag känner så, eller om det är för att jag är rädd att gästerna kommer tycka att jag försöker vara märkvärdig som har två vigselförättare. Vilket inte alls är min eller min sambos stil, vi är båda ganska tysta och "tråkigt normala" av oss.. ;)

cicci90
Utloggad
Skrivet 22 maj 2011 11:03
kanon SKREV DEN 22 maj 2011 09:28 FÖLJANDE:

Oroa dig inte för vad dina gäster ska tycka. När man går på bröllop gör man det med glädje och en positiv attityd, så tanken att ni försöker vara märkvärdiga känns väldigt långt borta. Sen pratar du säkert med din familj och dina vänner om det här, så de flesta kommer säkert veta om det innan, och även känna till varför ni har både präst och pastor. Sen skulle jag föreslå att ni träffar både präst och pastor samtidigt och pratar igenom vem som gör vad. Alternativt pratar ni med pastorn om hur ni känner, och ber honom prata med prästen sen.

Glöm inte mitt i alla funderingar vad det är som är viktigt i den här situationen: Ni ska gifta er! Oavsett hur detaljerna blir den dagen, så kommer ni tycka att det är den bästa dagen i era liv. Det kan va bra att stanna upp mitt i planeringen och bara fokusera på det som det egentligen handlar om, eran kärlek till varandra.

Jo, det är klart att du har rätt.

Det ska vara våran dag och inte gästernas..

Trots att jag vet att jag inte borde bry mig om vad andra tycker så kan inte tankarna stoppas. Men förhoppningsvis kommer jag inte tänka på det under vigseln.

Att prata med både prästen och pastorn samtidigt, som du säger, kan nog vara väldigt bra så att vi får klarhet i vem som gör vad. :)

Är det ingen annan som har varit med om en liknande situation?

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!