BröllopsGuiden
20 jun 2011 22:44       15 svar    5802 klick

Hur har ni lagt upp tidsplaneringen mellan vigsel-festen?

mamma_85
Antal inlägg: 44
Loggade in: 22 jan 2012
Utloggad

Ja, hur har ni lagt upp tidsplaneringen från det att ni kliver ut ur kyrkan och fram tills ni anländer på festplatsen?

Jag tänker då främst på fotografering, vad gästerna ska göra medans de väntar osv. Vi har kört fast lite och vet inte vad vi ska utgå ifrån. =)

Lovisa
Antal inlägg: 233
Loggade in: 10 feb 2020
Utloggad
Skrivet 21 jun 2011 15:17

Varför inte köra fotograferingen INNAN vigseln? På så vis slipper ni tänka på detta moment.

LinaPyret
Antal inlägg: 21
Loggade in: 03 okt 2012
Utloggad
Skrivet 21 jun 2011 19:48

Så som en vän gjorde på sitt bröllop var att duka fram lite snittar & saft (alkoholen börjar inte fören brudparet anländer).

Jag som toastmaster fick välkomna alla gästera. Berätta om var toaletter var, ordningsregler och dyl. Det fanns en gästbok och tipsrunda som dem kunde gå under tiden.Så tips runda kan ju endå ta 15-20 min att gå. Lite frågor för att se hur väl gästerna känner brudparet.

Vi räknade en dryg timme till fotograferingen, det tog inte så lång tid.

Vi höll kontakt med deras chaufför och när dem börja köra tillbaka så samlade vi alla gästerna på uppfarten redo med vars ett glas champagne.

tessanekstrom
Antal inlägg: 3
Loggade in: 20 okt 2011
Utloggad
Skrivet 23 jun 2011 15:25

Vi kommer att bjuda på snittar och bubbel när gästerna anläder och innan vi kommer från vigseln.

Sen vet jag inte vad toastmaster och toastmadame har hittat på :)

Emmolly
Antal inlägg: 12
Loggade in: 05 jul 2011
Utloggad
Skrivet 27 jun 2011 00:41

Vi kommer att göra det största fotograferingen innan vigseln så att klänningen och håret är perfekta då, för av erfarenhet från andras bröllop vet jag att allt kan hända och jag vill inte riskera att min känning har fläckar innan fotograferingen.

Vår kyrka och festlokal ligger bara 100 meter från varandra så vi kommer att göra en tipspromenad från kyrkan till festlokalen. Svaren får de vid middagen. Självklart kommer vi att bjuda på snittar och bubbel utanför festlokalen innan vi gör entré på den röda mattan inför alla våra gäster.

bryllupsboken
Antal inlägg: 6
Loggade in: 05 jul 2011
Utloggad
Skrivet 05 jul 2011 21:16

Vi har tenkt å ha fotografering etter kirken. Det er ca 20 minutter mellom kirke og festlokal. Vi skal servere sprudlende og litt smørbrød før middagen. Men det var jo veldig smart at toast masteren tar en runde med gjestene på toalett etc. Bra tips:)

Jeg ønkser ikke å ha fotografering før vielsen. Vil jo at det skal være litt spenning før jeg går opp kirkegulvet!

mamma_85
Antal inlägg: 44
Loggade in: 22 jan 2012
Utloggad
Skrivet 08 jul 2011 12:41

Vi kommer inte se varann innan vigseln utan först inne i kyrkan så därför kommer fotograferingen ske efter.

Vi har nog knäckt nöten nu :) Det blir lite fotografering direkt utanför kyrkan i den vackra klosterruinen, sen åker vi och brudföljet vidare för mer fotografering vid en sjö medans gästerna anländer till festplatsen och går en tipspromenad. Värdparet får underhålla gästerna eftersom min ena tärna också är toastmaster och hon finns med oss vid fotograferingen.

Hur många frågor bör tipspromenaden ha? Vi har knåpat ihop några och tänkte ha 12 st plus en utslagsfråga precis som en vanlig tipspromenad brukar ha.

Madelojni
Antal inlägg: 3
Loggade in: 24 jul 2012
Utloggad
Skrivet 24 feb 2012 23:32

Tipspromenad, med frågor som rör er, era födelseår (saker som hände under de åren ni föddes) är en kul och populär sysselsättning :)

Zarios
Antal inlägg: 60
Loggade in: 07 apr 2013
Utloggad
Skrivet 25 feb 2012 07:55

Kommer ha den stora fotograferingen innan vigseln. Sedan kommer vi ha en vigselfotograf som ska ta utomhusbilder på oss, vårt brudfölje och alla ihop direkt efter vigseln. Vår festlokal ligger vägg i vägg med kyrkan så det kommer vara bubbel och lite tilltugg medan de väntar. Men vi räknar med att anlända ca 30-40 minuter efter gästerna så det blir inte så lång väntan.

Ska träffa min toastmadam i morgon så då kommer vi sätta det lite mer. Sen kommer jag överlåta resten av planeringen till henne och hennes man. Vill inte ha hundra koll  på festschemat för att själv kunna njuta av dagen och kvällen utan att bli orolig för att allt inte flyter som planerat. Är annars en kontrollfreak så det blir nog bäst så.

Caterpie
Antal inlägg: 7
Loggade in: 23 jun 2012
Utloggad
Skrivet 27 feb 2012 11:23

När vi var på ett amerikanskt bröllop förra året hade brudparet hyrt ett "fotobås" där alla gästerna blev fotograferade. Sedan sattes klassiska fotoautomat-remsor in i en gästbok samtidigt som alla gäster fick en kopia som minne av bröllopet. Originalen sattes i en gästbok som vi också fick skriva en hälsning i.  Det roliga var att alla bilderna rullade på en skärm utanför båset och att automaten "lurade" gästerna att se lite tokiga ut. Det blev många skratt kan jag säga.

För oss skulle något liknande vara den perfekta mingelaktiviteten när vi själva fotograferas men jag har inte hittat någon liknande tjänst i Sverige. Frown

Lovisa
Antal inlägg: 233
Loggade in: 10 feb 2020
Utloggad
Skrivet 28 feb 2012 14:28
Caterpie SKREV DEN 27 feb 2012 11:23 FÖLJANDE:

När vi var på ett amerikanskt bröllop förra året hade brudparet hyrt ett fotobås där alla gästerna blev fotograferade. Sedan sattes klassiska fotoautomat-remsor in i en gästbok samtidigt som alla gäster fick en kopia som minne av bröllopet. Originalen sattes i en gästbok som vi också fick skriva en hälsning i.  Det roliga var att alla bilderna rullade på en skärm utanför båset och att automaten lurade gästerna att se lite tokiga ut. Det blev många skratt kan jag säga.

För oss skulle något liknande vara den perfekta mingelaktiviteten när vi själva fotograferas men jag har inte hittat någon liknande tjänst i Sverige. Frown

Vilken kul idé! Jag hörde av någon som berättade att de hade "Röda mattan" som alla gäster gick på och blev fotade - precis som kändisar, också en kul idé och roligt för bröllopsparet att ha i album sen att se på.

Nicolina86
Antal inlägg: 10
Loggade in: 12 jul 2012
Utloggad
Skrivet 15 apr 2012 00:31
Caterpie SKREV DEN 27 feb 2012 11:23 FÖLJANDE:

När vi var på ett amerikanskt bröllop förra året hade brudparet hyrt ett fotobås där alla gästerna blev fotograferade. Sedan sattes klassiska fotoautomat-remsor in i en gästbok samtidigt som alla gäster fick en kopia som minne av bröllopet. Originalen sattes i en gästbok som vi också fick skriva en hälsning i.  Det roliga var att alla bilderna rullade på en skärm utanför båset och att automaten lurade gästerna att se lite tokiga ut. Det blev många skratt kan jag säga.

Jag hittade en sån tjänst i Stockholm faktiskt.  Jag har också sett det i utlandet och helt klart är det en sån där skojig mingel-grej som får folk att prata med varandra. Jag har bokat till mitten av maj så jag får återkomma med recension www.bildgästboken.se

Tänkte först stjäla Lovisas ide med röda mattan men tror inte min tjocka släkt är jättebekväma med att posera offentligt. En annan ide som ofta återkommer är en polaroidkamera som går runt bordet men jag har inte hittat ver man köper en sån?

Caterpie
Antal inlägg: 7
Loggade in: 23 jun 2012
Utloggad
Skrivet 23 apr 2012 23:42
Nicolina86 SKREV DEN 15 apr 2012 00:31 FÖLJANDE:

Jag hittade en sån tjänst i Stockholm faktiskt.  Jag har också sett det i utlandet och helt klart är det en sån där skojig mingel-grej som får folk att prata med varandra. Jag har bokat till mitten av maj så jag får återkomma med recension www.bildgästboken.se

Tänkte först stjäla Lovisas ide med röda mattan men tror inte min tjocka släkt är jättebekväma med att posera offentligt. En annan ide som ofta återkommer är en polaroidkamera som går runt bordet men jag har inte hittat ver man köper en sån?

Vad roligt! Det är ju nästan exakt denna tjänsten jag såg i USA. Kul att den har hittat hit. Jag tror den blir perfekt som "pausunderhållning". Smile

Nicolina86
Antal inlägg: 10
Loggade in: 12 jul 2012
Utloggad
Skrivet 16 maj 2012 15:25

Caterpie: Det var faktiskt ännu bättre än förväntat. Jag såg ju mest fram mot själva gästboken. Den blev väldigt fin men aktiviteten i sig med fotograferingen och alla bilder som visades på skärmen blev en fullträff. Jag har väl aldrig sett så glada gäster förut, speciellt när de fick ta med sig bilderna hem. Det är ju inte alla som är så bekväma med att mingla och då är det alltid kul om det händer något extra.

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!