BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Presenter Starta ny tråd
04 okt 2011 15:50       10 svar    13462 klick

Bröllopsgåva

Frida
Antal inlägg: 231
Loggade in: 20 mar 2017
Utloggad

Vad önskar ni er i bröllopsgåva? Saker eller bidrag till bröllopsresa, eller något annat?

mati77
Antal inlägg: 3
Loggade in: 07 feb 2012
Utloggad
Skrivet 08 okt 2011 08:33

Vi önskar oss pengar till vår smekmånad. Vi tyckte att det var mest praktiskt då vi inte gifter oss i Sverige och det fungerar inte att få med sig alla presenter hem. Det är ju lite "osvenskt" att önska sig pengar, men jag skulle ha tyckt att det vore det bästa, även om vi hade gift oss i Sverige.

Frida
Utloggad
Skrivet 17 okt 2011 11:15

Jag var på ett bröllop i somras och paret bor egentligen i USA men gifte sig i Sverige (bruden är svensk). De önskade sig också pengar i bröllopspresent eftersom det skulle bli jobbigt att resa hem med alla gåvorna. För pengarna köpte de sig en underbar smekmånadsresa - jättebra tycker jag!

fizz
Antal inlägg: 15
Loggade in: 09 aug 2012
Utloggad
Skrivet 04 nov 2011 14:15

Vi skulle renovera så vi önskade oss pengar till det. Men det är ju as tråkigt att ge pengar... Vi fick även presentkort på porslins affär vilket var mycket uppskattat! då kunde vi köpa vad vi ville och behövde.

elljay
Antal inlägg: 66
Loggade in: 07 nov 2011
Utloggad
Skrivet 07 nov 2011 15:31

Pengar, tror jag. Frihet att sedan välja. :)

Gav nyligen på ett bröllop (där de INTE bett om pengar och jag hade beslutsångest) bort en illustration av de båda lyckliga från konstnären Henric Aryee, färgglad och häftig modern "karikatyrmålning", men det var då via en riktigt bra deal på groupon - med normalpris hade jag nog inte haft råd...

Finns förresten några exempel av hans bilder på hans hemsida, även om några av dem är en smula mer extrema i stilen än de jag gav bort. Gåvan uppskattades hursomhelst! Lite udda, inte så standard. Men det är svårt att komma på originella presenter.

fia_j
Antal inlägg: 23
Loggade in: 10 jul 2013
Utloggad
Skrivet 09 nov 2011 12:30

Jag har faktiskt svårt att förstå varför så många önskar sig pengar i bröllopspresent. Man får ofta höra att "vi har ju lagt ut så mycket pengar på själva bröllopet och nu finns knappt några pengar kvar till smekmånaden". Men lägg inte ut så mycket pengar på brällopet då? Nu kommer säkert många bli sura, men allvarligt talat tycker jag att många bröllop är alldeles för storslagna. Många verkar tycka att allt måste vara perfekt, att alla ens vänner ska bli bjudna osv. Den dag jag gifter mig vill jag ha ett lagom stort bröllop för den närmsta famijen och goda vänner. Och för att svara på frågan om bröllopsgåva, så tycker jag att saker till hushållet är en lämplig present, t ex porslin som Fizz nämnde här ovan. Eller koppar i fin keramik, kanske någon tavla (om man är säker på att brudparet skulle uppskatta motivet), eller varför inte någon trevlig kokbok. Pengar som present tycker jag är för antingen gäster med dålig fantasi eller brudpar som är alldeles för pretantiösa i sina bröllopsplaner/-önskningar.

mati77, du skriver att det är "osvenskt" att önska sig pengar. Jag tror det beror på finkänslighet. Ni gifte er inte i Sverige, och jag vet ju inte orsaken till det, men om det var så att många gäster hade rest dit från Sverige - i så fall tycker jag inte att ni skulle ha önskat er någonting alls från de gästerna. De har ju redan betalat resan i så fall. Att då därtill önska sig pengar, det tycker jag faktiskt är ohyfsat.

Frida
Utloggad
Skrivet 11 nov 2011 09:41

Jag uppskattar upplevelser mer än saker. Vem minns inte sin första resa? För mig skulle en underbar smekmånad vara mer värt i bröllopsgåva än en massa saker som man ändå tröttnar på efter några år...

elljay
Utloggad
Skrivet 14 nov 2011 12:25

Håller med, hellre i så fall någon upplevelse/resa.

Som exempel, man är två personer som redan förmodligen har två brödrostar, varför skulle man då vilja ha ännu en. :) Lite hårddraget, men det är ju tyvärr lite så det brukar vara. Många säger att de INTE vill ha fysiska presenter. Förståeligt.

Jag brukar som jag nämnt i någon annan tråd ha koll på erbjudanden på typ EniroDeals eller Groupon, finns ganska ofta upplevelseresor där, och då kan de som får presenten själva välja när de nu har tid och man själv slipper spendera en hel förmögenhet. Innocent

elljay
Utloggad
Skrivet 14 nov 2011 12:31

Har apropå det en anekdot, en släkting till en bekant hade tryckt upp inbjudningskort i två omgångar och andra gången hade tryckeriet använt fel fil, i den riktiga versionen var det "presenter undanbedes" eller nåt sånt, men i den felaktiga hade det språkmässigt blivit fel så innebörden blev den motsatta, jag minns dock inte hur det hade skrivits. Det slutade iallafall med att flera som fått fel inbjudan kom med presenter som man inte hade plats för (de bodde i en liten lägenhet!) och jag tror att de blev minst 2-3 smörgåsgrillar "rikare" den bröllopsfesten, hihi.

Annelie73
Antal inlägg: 29
Loggade in: 23 sep 2013
Utloggad
Skrivet 13 maj 2013 21:16

Vi kommer önska oss pengar till vår bröllopsfotografering. Vår budget är väldigt stram, men vill så klart få vackra bilder.

MilliP
Antal inlägg: 3
Loggade in: 14 maj 2013
Utloggad
Skrivet 14 maj 2013 08:51

Vi kommer att önska oss upplevelser till vår bröllopsresa som först blir några dagar i storstan och sedan några dagar vid strand. Vi uppskattar mer att någon har tänkt till och vill bjuda på en kaffe på sitt favoritcafe i den staden vi ska till eller ett inträde på ett trevligt museum än att få pengar direkt i handen. Jag tror dessutom att våra gäster tycker det är roligare att få "öronmärka" sin present än att bara sätta in pengar på ett konto. Hur det hela ska administreras överlåter jag till min syster som är tärna. :)

Sedan har vi även fått lägga till några materiella ting till önskelistan, för att göra den äldsta generationen nöjda. Laughing

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!