10 okt 2011 16:18
24 svar
4237 klick
Bröllop 2015 planera redan nu?
JesFre
Antal inlägg: 32
Loggade in: 29 maj 2015
Utloggad
Nu har jag och fästmannen lyckats bestämma oss när vi skulle vilja gifta oss (imorgon är ju inte mest realistiska alternativet även om hjärtat vill ha det så) Vi har planerat det till Maj-Juli 2015, och min fråga är till alla er som redan gift er.
Vad kan man börja med att planera?
Inser ju själv att det är dumt att titta på klänningar då allt kommer ha bytts ut några gånger innan jag kommer så långt. Jag har tittat på planeringsverktygen här på sidan men jag är ändå i lite väl god tid.
Någon som har tips eller själv bara var väldigt ivrig med att planera sitt bröllop?
/ Jessica
lisis
Antal inlägg: 36
Loggade in: 05 jul 2012
Utloggad
Skrivet 12 okt 2011 12:59
Har själv börjat planera ca 1 år innan och tycker det är lagom. Bäst är att boka kyrka, festlokal, fotograf och frisör långt innan så det är spikat, sen kan man i lugn och ro ägna sig åt att hitta rätt klänning(vilket tar tid...), smycken, frisyr osv....
Lycka till/Lisa
Jag vill rapportera detta inlägg!
Zigster
Antal inlägg: 1
Loggade in: 14 jun 2012
Utloggad
Skrivet 13 okt 2011 14:58
Hej!
Om du känner dig ivrig med att komma igång med planeringen finns det en del saker man kan börja fila på. Först och främst har man ju budgeten man kan börja pilla med (inte för att det är särskilt roligt, men tyvärr nödvändigt om man inte har hur stor plånbok som helst). Vi började även väldigt tidigt med att fundera på gästlistan då detta går hand i hand med budgeten.
Man kan även börja fundera lite på färgteman och dekorationer etc. Har man inte en obegränsad budget så kan det kännas skönt att ha sådant planerat, så inte pengarna bara rinner iväg när det väl är kritiskt läge (men framför allt är det roligt att sitta och fundera på hur man vill att allt ska se ut). :)
Om bröllopet ska äga rum först 2015 är det såklart mycket som kan ändras i planeringen innan dess, men personligen tycker jag att det är lättare att anpassa sig när man redan har skapat sig en mall av hur man vill att saker och ting ska vara. Men det kanske beror på att jag är lite kontrollfreak ;)
Ang. brudklänning skadar det väl inte att börja titta. Kanske inte på en specifik klänning, men olika modeller och en bild av hur man vill se ut på ett ungefär kan inte skada.
Lycka till!
/Sandra
JesFre
Utloggad
Skrivet 30 okt 2011 13:01
Tack för tipsen Sandra.
Det är ungefär så långt som vi har kommit. Har bestämt lite blommor, färger och börjat fila på inbjudningar.
Budgeten var ganska enkel att jobba sig fram till, men nej inte den roligaste biten.
Nu sitter jag bara och hoppas att min stil när det gäller brudklänningar kommer bli mordern, för annars kommer jag inte ha så många val. Men men det löser sig.
Tack än en gång.
/ Jessica och Fredrik
elljay
Antal inlägg: 66
Loggade in: 07 nov 2011
Utloggad
Skrivet 07 nov 2011 16:08
Får man fråga hur det kommer sig att ni planerar bröllopet först om nästan 4 år? Oavsett orsak har ni gott om tid att få det som ni vill ha det iallafall.
Och apropå klänning så ändras ju oftast inte ens smak så mycket (och personligen tycker jag vad som är modernt inte är så intressant), även om det kanske kan vara smart att inte beställa riktigt än . :)
JesFre
Utloggad
Skrivet 07 nov 2011 16:34
elljay SKREV DEN 07 nov 2011 16:08 FÖLJANDE: Får man fråga hur det kommer sig att ni planerar bröllopet först om nästan 4 år? Oavsett orsak har ni gott om tid att få det som ni vill ha det iallafall.
Och apropå klänning så ändras ju oftast inte ens smak så mycket (och personligen tycker jag vad som är modernt inte är så intressant), även om det kanske kan vara smart att inte beställa riktigt än . :)
Andledningen till att vi väntar så länge med bröllopet är att vi inte varit ett par väldigt länge, vi planerar att bli gamla och vill verkligen gifta oss med varandra. Men att gifta oss snart vore lite väl modigt för oss.
Vist vill vi göra det nu. Men känner att vi behöver tid för att kuna säga Ja vi är säkra på det här.
Sen är det även så att budgeten är en stor del av det hela. Och en av oss kommer att få en summa pengar om några år som gör att vi kan gifta oss på det sätt vi vill.
Och med modernt menade jag bara att modet just nu ger mig otroligt få möjligheter då jag inte alls vill ha en axelbandslös klänning. Men jag letar vidare i detta underbara vita hav av möjliga klänningar, efter kanske inte "the one Dress" men för inspiration.
/ Jessica
elljay
Antal inlägg: 66
Loggade in: 07 nov 2011
Utloggad
Skrivet 08 nov 2011 12:36
Då förstår jag!
Det låter som ni har tänkt och pratat en hel del om det och det är bra. Fin profilbild förresten. :)
JesFre
Utloggad
Skrivet 08 nov 2011 13:18
elljay SKREV DEN 08 nov 2011 12:36 FÖLJANDE: Då förstår jag!
Det låter som ni har tänkt och pratat en hel del om det och det är bra. Fin profilbild förresten. :)
Det är ett väldigt kärt samtalsämne :)
Och tack! Jag gillar den med, den betyder mycket för mig.
Tina G
Antal inlägg: 140
Loggade in: 03 feb 2015
Utloggad
Skrivet 09 nov 2011 13:47
Grattis till att ni har valt varandra! :-) Det är bra att bara ute i god tid, då hinner man scanna av hele bröllopsmarknaden.
Själv började jag planera vårt bröllop ca 2 år innan vi gifte oss, vårt bröllop ägde rum en solig dag den 21 augusti 2004 :-) Sedan dess har jag utbildat mig till bröllopskoordinator och planerat en rad bröllop.
Mitt tips till dig om du vill börja planera redan nu är: * Skapa olika mappar i datorn som du döper till brudklänningar, frisyrer, blommor, dukningar, ringar, skor, lokaler mm och spara ner bilder som du gillar. * Skall ni ha festprogram så börja spara ner andras festprogram och samla på dig material till det. * Planera då och då så att du inte planera för mycket vid ett och samma tillfälle, då finns det risk att man lessnar på planeringen.
Lycka till!
/Tina
Manuelita
Antal inlägg: 16
Loggade in: 02 apr 2012
Utloggad
Skrivet 08 dec 2011 16:08
om budgeten är ett stort problem kan man köpa redan nu några små saker till bröllopet. Skor, dekorationer, smycken... Guld priserna stig hela tiden, så om ni hittar ringar redan nu så lönar det sig att köpa redan nu.
smekmånaden kan också vara en bra idé att fundera på. min fästman och jag har varit förlovade i snart 2½ år och vi har ändrat oss mer än 3 gånger. först var det tal om malta och sen slovenien o.s.v. Men nu är det fastspikat på Kroatien.
som sagt tidigare i det här forumet, färg teman är en god idé att försöka fastspika redan nu, med tanke på att alla dekorationer och dyligt beror på färg temat.
btw. min klänning är fortfarande ett stort frågetäcken efter alla dessa år.
JesFre
Utloggad
Skrivet 08 dec 2011 17:16
Manuelita SKREV DEN 08 dec 2011 16:08 FÖLJANDE: om budgeten är ett stort problem kan man köpa redan nu några små saker till bröllopet. Skor, dekorationer, smycken... Guld priserna stig hela tiden, så om ni hittar ringar redan nu så lönar det sig att köpa redan nu.
smekmånaden kan också vara en bra idé att fundera på. min fästman och jag har varit förlovade i snart 2½ år och vi har ändrat oss mer än 3 gånger. först var det tal om malta och sen slovenien o.s.v. Men nu är det fastspikat på Kroatien.
som sagt tidigare i det här forumet, färg teman är en god idé att försöka fastspika redan nu, med tanke på att alla dekorationer och dyligt beror på färg temat.
btw. min klänning är fortfarande ett stort frågetäcken efter alla dessa år.
Tack för tipsen, men som jag nämnt innan här.
Budgeten är inte direkt ett problem mer än att vi inte har tillgång till pengarna fören om ca 25 månader.
Att köpa ringen redan nu är ett bra tips men samtidigt vi har inte varit förlovade allt för länge och inte heller ett par.Så det skulle nog kännas som att man utmanade ödet. För även om vi båda vill vara tillsammans resten av livet så kan det vara bra att vara lite rationell (även om det är förbaskat tråkigt)
Vart vi ska på smekmånad är inte direkt bestämd, men vi har i det närmaste bestämt att åka på flera kortare resor. Varför nöja sig med en resa när man skulle kunna förlänga den nygifta känslan genom att resa flera gånger.
Själva färgtemat är nu i det närmaste bestämt, blå/lila med röda och vita detaljer.
Men fortfarande finns det massor av roliga detaljer att leka med.
// Jessica och Fredrik
EmmyAndrea
Antal inlägg: 3
Loggade in: 24 feb 2014
Utloggad
Skrivet 04 jan 2012 13:39
Om du vill ha klänning. Gå in på tidebuy.com. Då har du att göra i fyra år. Köpte min klänning där. 930kr. Den är verkligen suuperfin och välsydd. Det är säkert svårt att tro det men den här sidan är verkligen fantastisk.
Friiidaaay
Antal inlägg: 13
Loggade in: 23 mar 2013
Utloggad
Skrivet 04 mar 2012 19:05
Jag är helt på din linje ! :) Jag tycker jag är tidigt ute som planerar inför sommaren 2013! Lycka tll!
Jag finns även på: Http://Friiidaaay.blogg.se Där jag skriver bland annat om planeringen inför bröllopet :)
Kramar!
JesFre
Utloggad
Skrivet 05 mar 2012 14:16
Friiidaaay SKREV DEN 04 mar 2012 19:05 FÖLJANDE: Jag är helt på din linje ! :) Jag tycker jag är tidigt ute som planerar inför sommaren 2013! Lycka tll!
Jag finns även på: Http://Friiidaaay.blogg.se Där jag skriver bland annat om planeringen inför bröllopet :)
Kramar!
Tror inte att man kan vara för tidigt ute egentligen. Det handlar nog mera om att inte bli fantatisk så här tidigt (i vårat fall ) Men annars är det nog inget fel. Vi har köpt lite pyssel saker vi vill ha till våra inbjudningar tex men det är ju inte så att vi suttit och gjort dem ännu.
Sen var vi i botaniska igår och hittade ställen vi skulle vilja ta bröllopsbilder på. Något han gillade då han är fotointresserad.
johanna8006
Antal inlägg: 57
Loggade in: 13 jan 2015
Utloggad
Skrivet 06 mar 2012 11:58
Bra att vara ute i god tid! Lycka till
3hjartan
Loggade in: 11 apr 2016
Utloggad
Skrivet 24 apr 2012 18:40
Hej :) Kul att se att någon mer är ute i god tid hihi vi har bestämt oss att vi ska gifta oss den 24:e januari 2015. Vi vill så snart som möjligt men vill att våra barn ska vara lite större så att dom förhoppningsvis minns dagen :) Vi vill även få det så billigt som möjligt utan att ta bort det vi vill ha så känns som att man ju tidigare man börjar desto mera rea kan man springa på :)
sessa79
Antal inlägg: 4
Loggade in: 25 jul 2012
Utloggad
Skrivet 02 jul 2012 15:59
vi ska gifta oss..aug 2013..
oj oj vad det finns att göra.. har precis börjat fundera på utsende på inbjudningskort osv..
sett en klänning på tradera.. helt ny.. för 2990:- .. hade tänkt o hyra.. men kanske blir samma summa o köpa den på tradera som att hyra..??
Sen kollar jag runt lite ang musik till kyrkan in o ut.. vill inte ha helt tradionellt.. damm dam dadaam.. ;)
Bumbi89
Antal inlägg: 62
Loggade in: 11 jan 2016
Utloggad
Skrivet 08 mar 2014 13:41
Hej på er!
Ni som har facebook får gärna bli medlem i fbgruppen "Vi som gifter oss 2015", vore kul att följa varandras planering, och dela med sig av tips och trix! :)
louiii87
Antal inlägg: 5
Loggade in: 31 maj 2019
Utloggad
Skrivet 08 mar 2014 21:22
Bumbi89 SKREV DEN 08 mar 2014 13:41 FÖLJANDE: Hej på er!
Ni som har facebook får gärna bli medlem i fbgruppen Vi som gifter oss 2015, vore kul att följa varandras planering, och dela med sig av tips och trix! :)
Jag hittar inte den gruppen :(
Skrivet 09 mar 2014 18:16
https://www.facebook.com/groups/219647354898476/ Hoppas länken fungerar! :) Vi har även en tråd här på bg om ni vill leta upp den ! :)
Skrivet 09 mar 2014 20:23
Ju tidigare man börjar planera desto lättare är det att hålla kostnaderna nere! :) köp lite varje mpnad så slipper du även klumpsumma precis innan bröllopet! :)
LinaRosell
Antal inlägg: 10
Loggade in: 26 aug 2015
Utloggad
Skrivet 15 maj 2014 09:35
Tråsdstartaren: Hur går det med planeringen? Nu är det ju bara 1 år kvar=)
Zessan84
Antal inlägg: 3
Loggade in: 19 aug 2015
Utloggad
Skrivet 21 sep 2014 21:12
Planerar bröllop till oktober 2015, börjart med budget , plats och gästlistan. Vi valde ett litet bröllop med bara familien . inväntar min planeringsbok jag beställt så man kan börja klottra lite . lycka till
skandinavien
Loggade in: 06 okt 2014
Utloggad
Skrivet 06 okt 2014 15:09
Hej
Jag kan hjälper dig med dekoration.
Jag kan arrangera för alla plånböcker och för alla smaker.
Välkommen att melja.
kram Mirjana