BröllopsGuiden
28 nov 2011 21:51       2 svar    8406 klick

Kall buffé på vårbröllop

pebbex
Antal inlägg: 51
Loggade in: 13 maj 2012
Utloggad

Hej alla goa!

Jag och sambon ska gifta oss i maj-12

Så här planeras det för fullt o funderingarna är många. En av dessa funderingar är det här med maten. Vi har valt att ha ett budgetbröllop (för att vi varken har råd eller VILL ha nåt överlyx ;) ) Hur som, maten då. Vi tänkte satsa på buffé för att vi känner att det är lite enklare att anpassa till både vuxna o barn, allergiker o vegetarianer (har lite av varje där i vän/släktkretsen) Men så funderar vi (jag ;) ) på VAD man kan ha? Måste väl vara smidigast med kall buffé. Och det är gott med tycker jag. Men VAD ska den bestå av? Vi kommer vara ca 70-talet gäster i blandade åldrar. Vill att den ska vara "rolig" och att det ska finnas mkt att välja på.

Ska som sagt helst vara kall. Har Ni några bra tips, tankar o ideér? Vad kan man förbereda ett tag innan (vill helst inte stå med ALLT dagen innan) Kan man börja handla på sig ngt snart o ha i frysen eller hur är det med d? Är övertygad om att det finns kloka människor där ute som har lite mer kunskap än jag i detta!

Kram

fizz
Antal inlägg: 15
Loggade in: 09 aug 2012
Utloggad
Skrivet 30 nov 2011 17:49

Örtmarinerad fläskytterfilé

800 gr fläskytterfilé, salt peppar
smör, örtkryddor

Marinad: ½ dl vitvinsvinäger)

1
dl olivolja

½
dl örtkryddor provencale (djupfryst)

1
tsk fransk senap

1
tsk salt

½
tsk malen vitpeppar

1. 1.   
    Värm ugnen till 200 grader. Bryn filén
    runtom i stekpanna på spisen. Krydda rejält med salt peppar och timjan (1 ½ tsk
    torkad). Efterstek i ugn 20 min.
  2. 2.   
    Låt köttet svalna. Skär i tunna
    skivor. Häll på marinaden. Ställ kallt över natten och servera kallt nästa dag.

JAg har gjort den på fläskfile för att få lite finare skivor snyggare för uppläggning är med fläskytterfile...

Den är riktigt god och du kan göra den 2 dagar innan... Servera med potatissallad som du gör själv på koktpotatis och soltorkade tomater rödlök (vad man själv vill ha i) finns recept på olika men då är det bra om man väljer en där man kokar vitvinsvinäger marinaden då den blir godare då. Jag gör min potatissallad på känn så jag kan inte ge dig nå recept på det.

Sedan är det gott med baconinlindad kyckling (det blir inte så torrt då)

Olika sallader, jätte gott med matvete, fetaost (favoritgrönsakerna)

vanlig grönsallad, vanlig potatis sallad (köpt ev) för de som inte gillar soltorkade tomater och andra sånna saker barn kan ha "svårt" för.

gott uppskivat bröd.

Olika kalla såser, tzatziki. (fetaost mosad och blandad med cremefraiche. vet inte vad det kan kallas men jag brukar ha den till grillat), aivar relish blandad med gräddfil, rolig färg och GOD. Limesås. Lime och gräddfil(lägg i lite grön karamellfärg så får den en intressantare färg)

Tunnbrödsrullar med lax.

Tunnbrödsrullar med hamburgerkött/renstek rödlök och pepparrotsvisp blandat i lite creme fraiche/gräddfil. Göres dagen innan så dom inte blöts upp för mycket.. (göres på mjuk tunnbröd)

Helsida lax med thai sweet chili marinad som man tillagar dagen före och serverar kall.

Pastasallad

Beräkna så att det finns ca 100g kött /pers så bör det räcka. finns bra sidor på nätet som jag gogglade fram då jag skulle beräkna till vårat bröllop. svårt att höfta själv.

Åhh jag vill också göra bufé att bjuda på jag har så många buffé ideer.

KristinRSP
Antal inlägg: 4
Loggade in: 07 okt 2023
Utloggad
Skrivet 30 nov 2011 20:00

Hej!
Grattis till det stundande bröllopet! Måste vara himla kul o sitta och planera! Jag har samma tankar som du inför vårat bröllop (när det nu ska bli av.. ;) ), budget och buffé, två VÄLDIGT bra ord tycker jag.. :)

Vi tycker väldigt mycket om mat från medelhavet och har därför hämtat lite inspiration där ifrån, men det går ju alltid att variera. Såhär har iallafall jag tänkt..
Förrätt:
Enkel sallad, som är enkel att förbereda, med topping av pinjenötter, sardiner och buffelmozarella
Buffé:
Kall marinerad fläskfile med smak av kapris och persilja.
Rostbiff (varför inte hemmagjord?) medmarinad med lök och balsamvinäger.
Varm grön potatissallad. (en marinad görs innan och hälls bara över nykokt potatis och sen röra om) Smak av parmesan, basilika.
Potatisgratäng?
Paj?
Sallad med vinägrett.
Medelhavsplock: Fetaost, vitlöksklyftor, soltorkade tomater, oliver m.m..
Bröd, smör, ost..
Efterrätt:
Glass med rippel (kanske rabarber om man vill ha efter säsong?) och crunch.
Pannacotta är ganska lätt o göra själv också och klarar sig bra i ett par dagar i kylen.

När jag har funderat har jag kommit fram till att något varmt alltid kan vara gott och har därför tänkt ha varm potatis..

Enligt min mening är det ju bara att handla på sig, det ända man behöver tänka på är väl fläskkött som ju inte klarar sig hur länge som helst i frysen..

Nu är ju detta mina egna tankar och vet inte hur du kan ha hjälp av det men jag hjälper gärna till att "brainstorma" lite om du vill! :)

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!