BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Relationer Starta ny tråd
11 maj 2007 13:46       6 svar    1979 klick

Mödrar & systrar...

daisy
Antal inlägg: 89
Loggade in: 24 aug 2007
Utloggad
Tänk att det ska vara så svårt att få alla nöjda? Vi har fått läsa om både det ena och det andra här på sajten, topp-placeringen tar nog mamman som sydde brudklänningen efter eget tycke! Hos mig har det inte stormat lika mycket (än) men det känns en aning tungt ändå och jag fattar inte varför det ska behöva bli så?

I mitt fall är det min mamma och min syster som först var med på noterna till fullo. Vi skulle ha en mindre fest på annan ort för de närmaste i ett slott. Det skulle bli ganska dyrt men det fick kosta vad det kosta ville som mamma och pappa sa, bara det blev fint och jag var nöjd.

Sen tänkte vi till lite jag och min sambo och kände att så mycket pengar inte kändes rätt, speciellt som väldigt många som vi tycker om inte skulle kunna vara med. Skräcken var att det skulle bli som en vanlig julafton men med mig som en stor maräng mitt i alltihop. Så vi återgick till bygdegårdsplanerna här hemma och lät gästlistan svälla lite eftersom allt var mycket billigare än slottspaketet m övernattning för 40 pers. Nu är vi uppe i ca 40 pers från varje släkt samt ca 20 gemensamma vänner, totalt ca 100 st alltså. Roligt folk som vi inte träffat på länge och som det vore roligt att dela denna dag med.

Nu är mamma och syrran inte alls lika entusiastiska längre och det känns ledsamt. Innan var de glada och positiva till allt bröllopsprat, nu är de mer strama och kommer med alla möjliga negativa argument till det mesta. De tycker bygdegården är ful (det är den förvisso men det spelar mindre roll för oss), finns där ens utemöbler för folk som vill gå ut och svalka sig? Syrran tycker det är töntigt m fri grogg-bar till dansen - nuförtiden bjuder man bara på öl och vin + kaffe m avec säger hon! Samt att två musiker som spelar live under middagen/dansen är töntigt, nån som spelar cd-skivor räcker!!! Att jag gillar tanken på charmigt dragspel/fiol när vi anländer till festen fnyser hon åt.

Entusiasmen från deras sida är borta och det känns ledsamt. Varför bryr de sig inte om att känna efter vad som är viktigt för mig? Alla mina (våra) idéer är tydligen dåliga och de verkar vilja "rädda" mig från en "pinsam" tillställning?

Jag har sagt till mamma att jag fattar om de inte vill vara med och lägga pengar om det inte känns rätt för dem (de ska dela m sambons föräldrar, vi bidrar också). Då säger hon att det är klart att hon vill att jag ska få det som jag vill ha det, men som sagt jag känner ju att glädjen är inte riktigt där längre hos henne och det känns inte roligt om hon är besviken för att inte det blir det där "sagobröllopet" som vi var inne på tidigare...*suck*

Syrran verkar rädd att det ska kosta pengar (då det var tal om slottsövernattning även för hennes del var saken dock en annan). Hon har tydligen glömt att mamma och pappa betalade hela hennes bröllop (76 pers) själva för många år sedan...

Vaför blir det så här och vad gör man???
maraso
Antal inlägg: 37
Loggade in: 15 jul 2008
Utloggad
Skrivet 11 maj 2007 14:08
Hej!

Jag förstår att det kan vara mycket svårt att vara alla till lags och man vill ju att alla skall trivas och att det roligt på ett bröllop. Nu vill jag bara påpeka att det är ju faktiskt ditt och don sambons bröllop och om ni inte vill ha ett slottsbröllop så ska ni inte heller ha.
Själv har jag varit i samma situation. Jag vill ha ett sk. bondsbröllop, men det vill inte min blivande mans föräldrar. Jag sade bara att detta är vårt bröllop och jag vill ha det som jag drömt om i hela mitt liv. Det är ju fråga om en sak som man endast gör en gång i sitt liv! Hoppas man i alla fall :)

Lycka till med bröllopet!!
anilä
Antal inlägg: 459
Loggade in: 24 mar 2011
Utloggad
Skrivet 11 maj 2007 14:47
Hej
Ja det är verkligen konstigt att det blir så. Vi ska betala allt själva så jag anser att dte är upp till oss hur vi vill ha det. Hans föräldrar och min pappa har inga åsikter dom tycker att vi ska göra som vi vill. Men min mamma...... *SUCKAR HÖGT*
Vårt bröllop går i medeltida stil i svart och vinrött, ju mer hon protesterar mot det svarta ju mer svarta detaljer lägger jag i ren protest till. Jag skulle kunna ha ett helsvart bröllop med svart klänning, svart slöja och allt utan problem. Men det har jag ju fått höra att man absolut inte kan.
Är så less på alla komentarer som man inte bett om.
Balcaz
Antal inlägg: 231
Loggade in: 12 apr 2010
Utloggad
Skrivet 11 maj 2007 16:14
Nu får ju alla mossor ta och ge sej. Ni är väl tillräckligt vuxna att ta era beslut själva. Jag hade oxå gjort som föregående skrivare och bara ha mer svart. Någon gång måste man ju släppa taget. Det är inte lätt, men man måste. Har själv en dotter som snart är 21.
daisy
Antal inlägg: 89
Loggade in: 24 aug 2007
Utloggad
Skrivet 11 maj 2007 16:29
Ja, jag får väl ta och gaska upp mig lite. Säga ifrån att deras sätt gör mig ledsen!

Sen är det ju faktiskt så också att det inte är bara jag som ska gifta mig - sambon är ju en lika stor del i det hela och när de gör så här så visar de lika lite respekt för honom och vad han vill. Trist! Synd att man så gärna vill dela all den här planeringsglädjen med dom...
beskowx
Antal inlägg: 2
Loggade in: 17 jul 2007
Utloggad
Skrivet 09 jun 2007 21:52
Tycker du ska säga åt dem hur du uppfattar allt och hur du känner det. Glöm inte att det är eran dag, eran dröm. Lättare sagt än gjort. Min blivande kom hem med en gästbok hans mamma köpt till bröllopet, blev först glad men sedan kom nästan tårarna. Jag hade en bild där boken skulle ha svarta sidor och man skulle skriva med guldpenna. Men denna har vita. Boken är jättefin men jag kände att hon tog en bit av min dröm. Jag var ut och köpte en som jag ville ha. Är nöjd nu, men hon vet inget än...
M:a
Antal inlägg: 229
Loggade in: 25 aug 2007
Utloggad
Skrivet 10 jun 2007 10:53
Jag tycker det är grymt respektlöst av dom!
Min mamma var lite stram i början, hon tycker jag är lite för ung osv men hon fick vänja sig vid tanken och nu låter hon glad och positiv. Oavsett vad familjen tycker så ska vi alla gifta oss eller hur? och då är det väl så mkt roligare för alla att vara glada och ha roligt under tiden. det händer bara en gång i livet och ingen får roligare av att dom är negativa.

lycka till. hoppas dom ändrar inställning
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!