BröllopsGuiden
17 jan 2012 23:07       7 svar    3053 klick

Alkoholfritt bröllop

smulan81
Antal inlägg: 1
Loggade in: 16 jan 2012
Utloggad

Hej!

Vi har precis börjat att planera för vårat bröllop. 
Men så kommer vi till frågan om alkohol...

Jag för och emot och ni ska få se mina "punkter" så får jag se vad ni tycker. =)

Anledningar att inte ha alkohol:
* Lokalen som jag helst vill ha är genom ett värdshus, å man får ju då inte ta med egen alkohol. Då blir det ganska dyrt. =/ 
* Min blivande svärfar är periodare, han har visserligen inte druckit på flera år. Men känns lite smådumt att erbjuda alkohol. Även om det såklart finns alkoholfritt alternativ.
* Skåla för brudparet o dyl kan man ju göra ändå ?
* Vi har tänkt att ha en enklare mottagning med buffé och tårta. Ingen dans/fest efteråt direkt... tror vi, det beror på.

Anledningar att servera alkohol:
* Lite festligare att ha vin till maten ?
* Lite avslappnad stämmning? 
* Rädd att folk ska tycka det är "snålbröllop" om man inte har vin till maten?

Alternativet är ju att man hyr en fristående lokal o anlitar nån med catering, men då behövs personal...så då kostar det ändå samma pengar. Även om man då kan köpa vin o dyl själv.

Ja ni ser mitt dilemma, kom gärna med råd och åsikter.Hur hade ni gjort?

Obs TILLÄGG 2012-01-17 23:08:05
Jag kan visst inte skriva. "Jag skriver ner för och emot" ska det ju givetvis stå...=)
Zarios
Antal inlägg: 60
Loggade in: 07 apr 2013
Utloggad
Skrivet 18 jan 2012 06:36

För det första skulle jag helt stryka din sista punkt - "rädd att folk ska tycka". Jag utgår hela tiden från vad jag och min blivande man vill. Ts släkt är troende och förespråkar ett alkoholfritt samhälle. Men det är vårt bröllop och det ska vara på våra villkor. Vi vill ha vin till maten och ö/cider efteråt så då får de tycka vad de vill. Likadant anser jag om din svärfar, även om den är lite tuffare kanske om han inte är helt nykterist. Men då får någon hjälpa till att se efter honom att han inte tar något med alkohol.

Så jag skulle säga, vad vill ni? Vill ni ha vin, öl eller cider till maten, avec till kaffet? Om svaret är ja, så självklart. Om ni känner nej, så strunta i det och lägg pengarna på något annat.

Hoppas det hjälpte dig nått

trasan1985
Antal inlägg: 9
Loggade in: 20 mar 2014
Utloggad
Skrivet 13 mar 2013 10:04

Vi har valt ett bröllop på dagen med buffé.
Då Vi tycker att det är för tidigt att dricka för festandet skull kommer vi bara servera champagne till skålen. Thats it.

Jag tror som föregående att vad NI VILL räknas, strunta i vad andra TYCKER och tänker!

alexochnina
Antal inlägg: 42
Loggade in: 04 feb 2014
Utloggad
Skrivet 23 mar 2013 15:26

Jag håller med föregående inlägg, gör precis som ni själva vill ha det och strunta i övriga tyckare. Och din svärfar är trots allt en vuxen människa så ni behöver inte anpassa hela bröllopet efter honom heller.

Till "danneqin": Det är inte snyggt att helt ogenerat göra reklam så där. Det är en sak om det är ett riktigt tips men det där var bara osnyggt!

angelicahellsten
Antal inlägg: 4
Loggade in: 21 maj 2013
Utloggad
Skrivet 24 mar 2013 09:56

Vi kommer ha ett helt alkoholfritt bröllop. Finns så mycket på marknaden idag som smakar lika bra som de med alkohol i och då vi själva inte dricker alls känns det mer naturligt. Om någon gnäller blir jag fundersam på om de vill komma för att fira med oss eller bara för att dricka.

Det är ni som bestämmer och ingen annan.

Dallas
Antal inlägg: 183
Loggade in: 22 jan 2020
Utloggad
Skrivet 11 apr 2013 11:55

Tips: fyll tomma glasflaskor med alkoholfri dryck, stoppa i ett vintage-sugrör (randigt) och häng en lapp med bröllopsparets namn runt flaskhalsen:

Frida
Antal inlägg: 231
Loggade in: 20 mar 2017
Utloggad
Skrivet 16 apr 2013 16:02
angelicahellsten SKREV DEN 24 mar 2013 09:56 FÖLJANDE:

Vi kommer ha ett helt alkoholfritt bröllop. Finns så mycket på marknaden idag som smakar lika bra som de med alkohol i och då vi själva inte dricker alls känns det mer naturligt. Om någon gnäller blir jag fundersam på om de vill komma för att fira med oss eller bara för att dricka.

Det är ni som bestämmer och ingen annan.

Jag håller med Smile !

Smulan89
Antal inlägg: 6
Loggade in: 07 jul 2013
Utloggad
Skrivet 30 apr 2013 09:46

Självklart gör ni som ni själva vill.

För mig känns det som att alkohol hör till, när det är större fester. Jag har varit på två bröllop som var så gott som alkoholfria och det var väldigt segt tyvärr. Har serverat på två bröllop där det fanns alkohol och vilken stämmning det har varit. Vi kommer att ha alkohol på vårt bröllop. Har faktiskt inte ens funderat på att inte ha det. Men det beror ju på vad det är för typ av människor man umgås med och känner. Vi har väldigt roligt när vi tar något glas och har haft flera lyckade fester med alkohol i lagom mängd i bilden.
Har istället valt att ha ett barnfritt bröllop, så våra gäster kan roa sig och fira oss och ta något glas utan att behöva tänka på barnen just den här kvällen.

Hoppas ni kommer på hur ni vill göra. Det är ju ändå er stora dag =)

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!