Skrivet 23 jan 2012 14:10
Hej,
Först av allt, ringar är det jätte stor skillnad på beroende vilket material ni väljer. Silver är ju jätte fint och billigt, men förstörs fort när det kommer i kontakt med vatten. jag har redan förstört en ring och 2 halsband när jag glömde att ta av mig dom när jag skulle duscha.
Guld tål vatten och är fortfarande jätte fin. Det ända man måste tänka på är att guldet stiger i valutan hela tid. m.a.o. man ska köpa guld ring NU för att få det så biligt som möjligt. Min fästman och jag köpte våra ringar ett år på förhand. min ring kostade 150 € (ca 1500 kr) och hans ring var nästan 300 € (ca 3000 kr). om du undrar varför hans ring var dyrare, så är det för att mäns ringar måste vara bredare, längre och tjockare för att klara av "hårt manligt arbete" och för att de har thockare fingrar än kvinnor. Dessutom köpte vi våra ringar i Slovakien så det blev lite billigare men hans ring måste skickas iväg först för stämpling.
Andra material som plattinum o.s.v. är skit dyra.
Angående om ni ska förlova er eller inte, det kan inte jag svara på. om jag var du skulle jag ta ett snack med honom (eller fler) och se hur det faktist ligger till. om du vill pressa honom lite för att komma till sanning så kan du klemma in med "En ring har man ju för livet precis som äktenskapet. är det inte värt då att satsa på kvalitée?"
och sen till dina andra frågor:
1. personligen tycker jag att det spelar ingen roll, men oftast brukar det vara en ring för mannen.
2. samma där, men vanligast med 2 ringar för kvinnan.
3. svarade redan på det, tror jag...
4. Se ovan.
5. Vissa har det, så varför inte?
6. personligen tror jag inte det finns en speciell ålder som man ska vara när man förlovar sig eller gifter sig. det beror helt och hållet på om man är mogen för en så seriös relation. skiter det sig kan man ju skilja sig, men är det inte lite onödigt att gå igenom den proceduren om man vet redan i förväg att man är inte redo för äktenskap. om du vill ha ett exempel: Jag förlovade mig när jag var 19 och hade precis tagit studenten och han var 24. nu sitter vi och planerar bröllop för i sommar nästan 3 år senare.
7. Spelar ingen roll där heller. Jag och min fästman var ihop 5 månader innan vi förlovade oss. syrran däremot var ilag med hennes man i 1 år innan de gifte sig och sen var de förlovade i 1 år innan de gifte sig. som sagt tidigare. beror helt och hållet på om man är redo för ett sån relation.
8. spelar ingen roll hur ringarna ser ut. de får vara hur tråkiga eller personliga som helst. :)
Hoppas det här hjälper.
Kram!