BröllopsGuiden
20 feb 2012 15:54       4 svar    1585 klick

Varning för bedrägerier på köp och sälj

VickanE
Antal inlägg: 2
Loggade in: 23 feb 2012
Utloggad

Hej.

Jag vill bara varna er, för att jag själv just blivit utsatt för ett bedrägeriförsök av en Barrister Fredrika Martina här på Köp och sälj, när jag lagt ut min brudklänning. 

Denna person påstod sig vara bosatt i London men ville att jag skulle skicka klänningen till hennes son i Nigeria. Mycket konstigt tyckte jag och min man och rådgjorde med posten om säkraste sätt att skicka klänningen dit. 

Idag fick jag ett mail där personens "bank" bad mig att skicka kolli-id på paket för att pengarna sedan skulle föras över. Inga banker har detta tillvägagångssätt (enligt polisen), även om de påstås vara en trygghet för både säljare och köpare.

Pemma
Antal inlägg: 1
Loggade in: 28 mar 2013
Utloggad
Skrivet 23 feb 2012 10:07

Jag har också fått svar på min annons från den där människan. Det är skrivet på riktigt knagglig svenska, antagligen översatt med google translate el dyl.

När hon skrev att jag skulle skicka klänningen till Nigeria och bad om mina bankuppgifter sa jag att det inte blir nån affär.

Christina BröllopsGuiden
Antal inlägg: 589
Loggade in: 30 jun 2020
Utloggad
Skrivet 23 feb 2012 15:35

Hej,

jag har lagt in en varning på sidan där man skapar annonser att man alltid ska ta betalt innan man skickar, speciellt om varan ska skickas utomlands.

VickanE
Loggade in: 23 feb 2012
Utloggad
Skrivet 23 feb 2012 20:38

Pemma: Ja som tur var så har jag inte skickat klänningen, hade ju aldrig gjort det innan jag fått pengarna. Tyckte ju att det lät mycket märkligt. 

Men ville bara varna andra så de inte lägger tid på det i onödan. Man vill ju tro gott om folk, vilket kan vara en nackdel i dessa fall. 

Christina: Vad bra att du gjort det. 

pillan2011
Loggade in: 24 nov 2012
Utloggad
Skrivet 17 dec 2012 00:48
Jag har också fått mail från samma! Tack för att ni lade ut detta! Då ska jag genast strunta i affären! Hanna_elisabeth77@hotmail.com fick jag svar ifrån och via den adressen så kom den här barrister in i bilden. Då lägger jag inte mer tid på detta.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!