BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Relationer Starta ny tråd
11 apr 2012 15:19       12 svar    3130 klick

Svärmor vill ändra datum? Hur ta detta?

sarahochristopher
Antal inlägg: 10
Loggade in: 16 sep 2012
Utloggad

Ska försöka ta detta så naturelt som möjligt..

De började med att jag och min blivande man  bestämde ett datum för bröllop, jag ringde o bestämde dag och tid me kyrkan dagen efter...
Min sambo sa att hans mamma fyller år dagen innan men att de går juh bra ändå (min mamma fyllde år dagen innan vår dotters dop) och de gick hur bra som helst ändå..
De vi då inte hade tänkt på o visste var att min svärmor fyller 60 år dagen innan o dom hade tänkt o åka utomlands för att slippa ha fest hemma för henne. (Dom har inte bokat resa än)
O nu vill hon då ändra vårt bröllopsdatum pga detta.

De första som hände som jag reagerade på var att svärmor inte sa grattis när vi berätta, vi knappt prata mer om de den gången.  Vilket fick mig att tro att hon inte var alltför glad för vårt beslut :(

Så en dag åkte vi iväg för att äta lunch med henne  och då frågade hon oss om vi kunde ändra datumet  så dom kan åka iväg dagen innan hennes födelsedag just för att slippa bjuda till fest.

Jag och min sambo diskuterade de och kom överrens om att vi inte ville de för att datumet var så bra för oss i övrigt vilket vi oxå meddelande till henne.. Så var de inte mer med de.

Men nu under påsk satt jag min sambo och min svärmor i vardagsrummet o hade de supermysigt me lite vin o gott till de.

Då säger hon plötsligt att - Ni tänkte inte alls när vi bestämde datum till bröllopet!!!!! Hon sa detta riktigt argt  och tittade på mig nästan hela tiden..

Hon sa oxå att jag vill gärna gå på min sons bröllop men nu vet jag inte vad jag ska göra ( hon hotar alltså med att inte komma på bröllopet om vi inte ändrar..)

Vi vill fortfarande inte ändra datum o funderar nu på hur vi ska lösa detta.. Känns juh fruktansvärt att hon hotar med något sådant..

Ska man låta henne påverka vårt datum?

Måste tillägga att vi bokade datum 1 1/2 år innan bröllopet och hon fick veta 1 år och 3 månader innan så vi är ute i god tid..

Lovisa
Antal inlägg: 233
Loggade in: 04 maj 2020
Utloggad
Skrivet 11 apr 2012 15:27

Antagligen är hon sur/sårad över att ni inte tänkte på att hon fyllde 60. Men hon kan väl bara säga till släkten att hon inte ska fira. Vad är det för problem? Samtidigt verkar hon lite ego och tänker mer på sig själv än att glädjas över ert bröllop.

sarahochristopher
Utloggad
Skrivet 11 apr 2012 20:22
Lovisa SKREV DEN 11 apr 2012 15:27 FÖLJANDE:

Antagligen är hon sur/sårad över att ni inte tänkte på att hon fyllde 60. Men hon kan väl bara säga till släkten att hon inte ska fira. Vad är det för problem? Samtidigt verkar hon lite ego och tänker mer på sig själv än att glädjas över ert bröllop.

Tror nog att hon blev sårad av att vi inte tänkte på att de just är 60årsdagen vilket jag också kan förstå

Men tycker ändå att hennes sons bröllop e viktigare än hennes 60årdag som hon inte ens vill fira.. Hon gör lixom en höna av en kykling :p

Solinda
Antal inlägg: 95
Loggade in: 06 jun 2013
Utloggad
Skrivet 11 apr 2012 22:52

Det är väl klart att ni ska hålla kvar era planer och ert datum!

Hur sen svärmor väljer att hantera situationen är upp till henne. Hon behöver ju inte åka utomlands för att slippa fira sin födelsedag. Det går ju också bra att åka bort på närmare håll om hon vill slippa vara hemma. Men oavsett vad hon väljer att göra så är ju inte det ert problem. 

Särskilt trist är det att hon hotar med att inte komma. 

Zarios
Antal inlägg: 60
Loggade in: 07 apr 2013
Utloggad
Skrivet 12 apr 2012 11:53

Kan förstå att hon blivit sårad för att ni först inte tänk på hennes 60 årsdag. Men det låter lite drastist att hota med att inte komma. Är inte ett stundande bröllop ett väldigt bra ursäkt att inte fokusera på hennes 60-årsdag om hon nu inte vill fira den. Eller kan det vara så att resan har de kommit på i efterhand?

Förstår båda sidorna och om ni verkligen vill ha det datumet så tycker jag att ni ska köra på det. Försök träffa hans mamma och i lugn och ro förklara hur ni tänker och känner. Försök att få henne lite mer involverad i bröllopet kanske så blir bröllopet en bra ursäkt att inte hinna göra något eget?

Hoppas det löser sig. Kram

JesFre
Antal inlägg: 32
Loggade in: 29 maj 2015
Utloggad
Skrivet 13 apr 2012 10:43

Låt svärmor skylla på er istället för att resa bort. Om hon inte vill firas så kan hon ju faktiskt säga att hon inte vill firas för hon vill lägga sin energi att fira erat bröllop. 

sarahochristopher
Utloggad
Skrivet 13 apr 2012 12:37
Zarios SKREV DEN 12 apr 2012 11:53 FÖLJANDE:

Kan förstå att hon blivit sårad för att ni först inte tänk på hennes 60 årsdag. Men det låter lite drastist att hota med att inte komma. Är inte ett stundande bröllop ett väldigt bra ursäkt att inte fokusera på hennes 60-årsdag om hon nu inte vill fira den. Eller kan det vara så att resan har de kommit på i efterhand?

Förstår båda sidorna och om ni verkligen vill ha det datumet så tycker jag att ni ska köra på det. Försök träffa hans mamma och i lugn och ro förklara hur ni tänker och känner. Försök att få henne lite mer involverad i bröllopet kanske så blir bröllopet en bra ursäkt att inte hinna göra något eget?

Hoppas det löser sig. Kram

Tänker precis som du..

När jag frågade henne om hon vill va med o planera bröllopet så sa hon

-nej! Jag vill åka bort!

Visst sa hon de i stundens hätta när hon skällde ut oss men de var väldigt otaktiskt av henne.. Speciellt om hon inte medar vad hon sa.. :(

Funderar jättemycket på om vi ska ändra datum el ej.. vill juh inte att hon ska va bitter på bröllopet heller men tycker inte att hon ska få bestämma heller :/ svår situation de här :(

sofiee
Antal inlägg: 19
Loggade in: 04 feb 2013
Utloggad
Skrivet 13 apr 2012 14:02

Det är en lite klurig situation, jag tror att det kan vara så att hon kanske inte vill fira sin dag men vill ändå att sina närmaste ska tycka att den är speciell.

Ni kanske kan föreslå att bara närmaste familjen firar henne ett annat datum så slipper hon vara rädd att få andra grattulationer om hon den rätta dagen är på erat bröllop.

Angående datumet så tycker inte jag att ni ska ändra det pga att hon inte ska komma, det är eran dag. Men som sagt prata om det.

anki4uu
Antal inlägg: 15
Loggade in: 06 jan 2015
Utloggad
Skrivet 14 apr 2012 19:29

För att ni ska slippa allt detta tjafs måste jag ändå fråga hur långt ni kommit i planerna och vad datumet betyder för er. I och med att hon reagerar så starkt betyder det tydligen mycket för henne. Skulle det kunna vara så att hennes lycka skulle kunna bli er lycka? Tror hon skulle bli evigt tacksam och samtidigt glad att få va med i planeringen till en dag som inte krockar med "hennes".

Milla_Lorei
Antal inlägg: 3
Loggade in: 14 apr 2012
Utloggad
Skrivet 14 apr 2012 22:31

Måste säga att det var ganska slarvigt av din blivande man att inte tänka på detta. Detta kan väl inte vara det enda datum som passar? Sväl stoltheten och boka om är mitt råd, det vinner ni på i långa loppet.

lisis
Antal inlägg: 36
Loggade in: 05 jul 2012
Utloggad
Skrivet 15 apr 2012 18:48

Tycker att det är upp till brudparet att bestämma faktiskt. Ett bröllop är faktiskt mkt större än att fylla 60 och nu var det ju inte ens på samma dag....förstår inte problemet ärligt talat. Tycker att svärmor borde glädja sig åt det stundande bröllopet och inte bara tänka på sig själv. 

nina_kb
Antal inlägg: 1
Loggade in: 29 aug 2013
Utloggad
Skrivet 16 apr 2012 12:42

Ja, hon har ju nu den perfekta ursäkten att INTE fira sin 60-års dag och de kan åka iväg utomlands dagen efter bröllopet.

sarahochristopher
Utloggad
Skrivet 18 apr 2012 14:44

Vi har tänkt igenom detta mkt o kommit fram till att de är bäst att försöka ändra så de inte blir dålig stämning på bröllopssdagen.. tack för alla svar! =)

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!