BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Familj Starta ny tråd
22 aug 2012 20:57       10 svar    4109 klick

Sambo som inte visar intresse

Filipsson2012
Antal inlägg: 3
Loggade in: 02 feb 2013
Utloggad

Hej!

För över ett år sedan friade min kille till mig, jätte romantiskt, gick ner på knä och hela den biten och självklart sa jag jaaa!:)

Sedan gick sommaren och vi har under en längre tid kollat på annat boende, från bostadsrätt till radhus/villa och i november förra året flyttade vi in i ett radhus och i april 2012 födde jag en liten son som vi älskar mest av allt

Nu till problemet! Jag är hemma och mamma ledig och ÄLSKAR att planera fester och inte minst bröllop. Vi har ju inte jätte bra ekonomi som gör det lite med trixit att bjuda alla som vi vill men jag tror ändå att jag kommer på någon lösning med bröllopsmingel istället för middag.

Men min sambo! tycker att jag bara pratar omdet här hela tiden och när jag frågar honom om saker så får jag alsrid något bra svar, frågor som vad tycker du om den här herrgården?skulle det här med mingelbröllop vara en lösning? vilka ska vi bjuda?

Jag blir ledsen när han inte visar något intresse av denna stora dag. Han förstår inte varför det är så viktigt för mig!

Har ni några förslag på hur jag ska få min sambo att bli mer intresserad eller ska jag lägga upp en presentation av hela skiten och se om han köper det och utifrån den planen isånt fall ändra tills han säger ja det kör vi på!

tacksam för svar!

Linaangelica
Antal inlägg: 8
Loggade in: 29 jul 2013
Utloggad
Skrivet 22 aug 2012 22:38
Va ärlig och ta ett ordentligt snack med honom. Fråga hur han känner och hur han vill ha det. Han kanske känner för att skjuta fram det så ni kan spara och ha den festen som ni önskat er? Viktigt att du berättar för honom hur du känner. Ärlighet varar längst :-) Lycka till med allt!!!
TildaIsabella
Loggade in: 09 aug 2018
Utloggad
Skrivet 23 aug 2012 13:55

haha min blivande man är lika dan! men jag tror han kommer bry sig mer när väl det är dags att planera PÅ riktigt. alltså nån månad innan :)

Myran73
Antal inlägg: 88
Loggade in: 30 maj 2013
Utloggad
Skrivet 26 aug 2012 00:11

Jag är lyckligt gift sedan juli i år och hade ibland samma problem med min man.. Men jag sa bara till honom: Du får skylla dig själv när du friade.. då får du stå ut med detta.. Hahaha... Jag tog det med en nypa salt eftersom jag känner min man..

Annars tycker jag du ska prata med honom :) Hoppas det löser sig och lycka till!!

RebeckaD
Antal inlägg: 9
Loggade in: 18 okt 2012
Utloggad
Skrivet 05 sep 2012 12:43

Jag hade samma problem. Jag älskar också att planera och organisera, blev till och med bröllopskoordinator efter bröllopet Wink. Vi bestämde en gång i månaden/en gång varannan vecka som vi satte oss en kväll och planerade tillsammans. Dagarna innan dess försökte jag hålla mig och inte prata om det så mycket, men jag planerade och letade inspiration ändå.

Inför varje "planeringsträff" hade jag funderat på vad vi måste gå igenom. Vad måste vi ta tag i. Så vi hade nästan en mötesordning. Men det gjorde att min fästman orkade. Sedan gav jag honom några uppgifter att göra till nästa träff.

När bröllopet närmade sig fick vi "träffas" oftare och månaden innan fixade vi hela dagarna. Men jag var noga med att inte stressa honom utan låta honom att även få lite ledigt och umgås med vänner m.m.

Visst hade jag velat att han var lika engagerad som mig och tog initiativ. Men jag tyckte det blev bra ändå. Bröllopet blev inte bara mitt, utan det gick att se att det var hans med. Och vi hade roligt när vi planerade, tillsammans :)

Lyckosten
Antal inlägg: 5
Loggade in: 12 sep 2012
Utloggad
Skrivet 11 sep 2012 22:19

Min blivande man är inte så intresserad av småplanerandet av tex. färgtema, dukning eller annat jag vill prata om. Han är mer intresserad av de lite större bitarna som vad vi skall servera för mat, logi för gästerna osv. Vi har lite drygt 10 månader till vårt bröllop så han tycker det finns gott om tid... Han blir nog mer inspirerad när det börjar närma sig (hoppas jagTongue out)

Jag tror det är viktigt att man fokuserar på det man är bra på och intresserad av. Att man kompletterar varandra... Han får sköta det han är bra på och jag det jag är bra på. 

Hoppas det löser sig=)

Filipsson2012
Loggade in: 02 feb 2013
Utloggad
Skrivet 12 sep 2012 10:10

tack alla ni för tips! Det är så att man är bra på olika saker och det ska man ta vara på! kunde inte sova inatt eftersom jag föreslog ett datum som han nappade påSmile

Vi träffades på en blindate den 22 november så jag föreslog den 23november 2013 och jag tror att det kommer bli toppen. 

Hoppas det är snö den dagen men det kan bli mysigt iallafall med massor av levande ljus!!!

Jag är såååå lycklig!!

Audrina
Antal inlägg: 21
Loggade in: 15 okt 2013
Utloggad
Skrivet 12 sep 2012 15:22

Män är lite speciella.. :)

Min är inte heller så entusiastisk att hitta, googla, jämföra, söka, eller fokusera särskilt mycket på "små saker", som fotograf, dekoration, tema, program, transport, mat, dryck, osv... MEN när jag har en lista på t.ex fotograf som jag tycker att skulle passa bra och jag har deras priser att visa honom, då säger han vad han tycker.
Och då kommer vi framåt i planeringen.

Egentligen är det ingen nytta att bara kasta ut idéer på honom (han blir bara förvirrad och trött på sånt), så jag rekommenderar en scrab book (eller just power point, google docs eller delade filer) och bestämt tid när ni går igenom saker du har jobbat på, så att han på enkelt sätt får syn på saker som är viktiga för dig och inser att det är faktiskt ganska mycket att tänka på när man planerar bröllop.

Det ÄR ju jättetråkigt att surfa i timmar och leta efter detaljer och idéer, mejla efter priser och villkor - alltså JAG hade ingen aning att det är SÅ mycket! Men jag gör det gärna, för jag vet att då får jag hans åsikt och vi kommer framåt. :)

Igår köpte jag en bröllopsbok där vi båda ska skriva viktiga bröllopsrelaterade saker, tankar, idéer och använda den som scrab book. Väntar bara på hans första inlägg.. :)

maxmamma
Antal inlägg: 12
Loggade in: 22 nov 2012
Utloggad
Skrivet 12 sep 2012 18:12

LaughingHejsan!

Ännu en blivande brud som har en sambo som inte är jätte engagerad heller Undecided.

Men jag vet att han verkligen vill detta o sist jag hade ett bröllops snack med honom visade jag vilken ring jag ville ha, då insåg han att det är inte långt kvar o efter det så har han blivit mer engagerad i planeringen.

Kan tillägga att vi gifter oss 12/1-2013 och det är inte allt för långt dit.

hoppas ni alla andra blivande brudar kommer att få en helt underbar dag precis som ni vill ha den.

Önskar oss alla  lycka till det är vi värda Smile

sandrastomberg
Antal inlägg: 2
Loggade in: 22 jan 2013
Utloggad
Skrivet 17 sep 2012 17:33

Det var min sambo som friade till mig men han är inte heller värst intresserad av allt fix och trix som är innan. Mig gör det iof ingenting att han inte är med och pysslar allt som ska vara med, för jag gör det helst själv - men han får gärna delta som smakråd! :)

Ta ett snack med din blivande man och få honom att förstå att du blir sårad av att han är så nonchalant. Hoppas att han ändrar sig! :)

Jessiejeff
Antal inlägg: 12
Loggade in: 23 maj 2013
Utloggad
Skrivet 27 sep 2012 12:14
Lägg inte så stor vikt vid att han inte är intresserad! Han har friat och vill då uppenbarligen gifta sig! Min blivande är precis likadan! Jag älskar att planera allt till bröllopet! Han hatar det! Jag brukar lägga upp ett förslag på t ex invjudningskortet och se att han inte hatar utseendet och är " med på tåget" annars räcker det väl att han säger ja på bröllopsdagen! ;) hihi
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!