BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Familj Starta ny tråd
15 sep 2012 10:00       2 svar    3209 klick

Gästernas (svärföräldrarnas klädsel)

maxmamma
Antal inlägg: 12
Loggade in: 22 nov 2012
Utloggad

Hej!

jag och min sambo ska gifta oss 12/1-2013 och ha ett ganska litet bröllop i kretsen av de närmaste och bara nått vänpar.

Jag vill att gästerna ska klä sig fint, damerna ska ha aftonklänning (finkjol) om man inte har aftonklänning.

Herrarna ska ha kostym (kavaj) om de inte har kostym.

Mina föräldrar kommer att ha ovannämnda kläder.

Problmemet gäller mina svärföräldrar, svärmor har svarta långbyxor och vit blus och svartvitt halsband när hon klär upp sig.

Svärfar brukar ha "fin"byxa o möjligen skjorta av det något bättre slaget.

Den klädsel svärföräldrarna har när de stilar upp sig tycker jag funkar möjligen  på en något finare högtidsdag som födelsedag eller så.

Tyvärr är mina svärföräldrar av det mer trotsiga sättet som: att jag tar på mig vad jag vill o vill jag inte ha de kläder som är kostym o aftonklänning så gör jag inte det.

Jag kommer att skriva klädkoden i inbjudan till alla men jag vet att jag kommer bli grymt besviken på  hur de klär sig när jag o sambon valt en klädkod.

Kan nämna att jag o svärförlädrarna drar inte riktigt jämnt med varandra trots att vi bor nästan på samma gård allihop.

Ge mig tips o råd hur jag ska hantera mina svärföräldrars ovilja o arrogans när det gäller detta om klädseln.

anki4uu
Antal inlägg: 15
Loggade in: 06 jan 2015
Utloggad
Skrivet 17 sep 2012 11:49

Jag förstår att du vill ha det på ditt vis, men jag tror inte du ska lägga alltförmycket vikt vid vad de har på sig. Du får glädjas åt att alla andra som är där och vill fira er dag på det sätt ni valt. Då vitt är för bruden och svart är för sorgen tror jag nog att de vid bröllop väljer andra färger om de är något traditionella av sig, vilket äldre personer brukar vara.

Audrina
Antal inlägg: 21
Loggade in: 15 okt 2013
Utloggad
Skrivet 17 sep 2012 11:52

Mmm, det är svårt. Och jag förstår ångesten när det gäller människor man inte är bästisar med heller. Alltså jag antar att det går inte att ni ska gå ut och shoppa tillsammans, eller prata om detta?

Vi ska ha klädkod "mörk kostym" i vårt bröllop, och jag tänkte skriva vad det betyder på infobladen i inbjudan (för att jag vet att INGEN kommer att ta reda på vad det betyder för kvinnor tex).
Däremot det du beskriver för gästernas klädsel är "Frack" för kvinnor och "Kavaj" för män. Kanske ni hittar nåt som har båda under samma kod?

Även vi kommer att ha dress code i inbjudan (och vi har förklarat vad det betyder), så vet jag att tex min mormor (om hon nu ens orkar resa till vårt bröllop) kommer INTE ha på sig en knälång klänning, och jag tycker att det är hennes val. Det viktigaste är ju att hon är där. Hon kommer att ha på sig kläder som hon känner sig fin och som hon orkar vara/sitta/andas i, i flera timmar.

Själv har jag varit många bröllop och fest där det har varit en dresscode. Men tyvärr så här är det: i alla icke-business-relaterade fester jag har varit i, är det faktiskt inte ens hälften av gästerna som klär sig enligt dress code. Men jag mår iaf bra och känner mig snygg (och skäms lite för dom som har klätt sig "fel", pratar skit om dom med min M2B när ingen hör.. ;)), och jag tror inte att någons klädsel kommer att störa mig på min stora dag.
Asså jag vet inte om det är så allvarligt, alla har ju kul iaf och jag tror att speciellt i ett bröllop är det viktigaste att ha de nära och kära på plats - så länge dom inte kommer i typ hawaiji-skjorta och shorts (då skulle jag be dom att gå och byta, i värsta fall ge mitt mastercard för att köpa lite mer decent klädsel).

Det är mycket att oroa sig över inför bröllop, men jag tycker att du borde inte oroa dig över saker du inte kan ändra (vädret, din pappas tal eller svärmorsans klädsel). :)
Lycka till! 

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!