BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Planering Starta ny tråd
08 okt 2012 22:20       6 svar    2527 klick

Hedra min döda mamma

Kicsi
Antal inlägg: 12
Loggade in: 30 maj 2013
Utloggad

Min mamma dog i cancer för ett halvår sen och det gör fruktansvärt ont att hon inte kan vara med på vårt bröllop i juni nästa år. Dock vill vi gärna att hon ska vara "närvarande" genom att vi hedrar henne på bröllopet. Har någon av er något förslag på hur man kan göra det?

Vi har själva några idéer. Antingen göra att litet minnesbord med fotografi, blommor och levande ljus, eller ha ett foto och tända ljus på hennes plats vid honnörsbordet samt att utbringa en skål för henne på bröllopsfesten. Dessutom kommer vigseln att hållas i kyrkan där hon ligger begravd.

Detta är mina och min fästmans tankar. Fler tips mottages tacksamt.

Kicsi
Utloggad
Skrivet 09 okt 2012 17:04

Tack så mycket! Nu har jag och min tillkommande ännu fler idéer. Bland annat att ha samma blommor i buketten som mamma och att tända ett ljus för henne under bröllopsceremonin. Kanske får vi dock sålla lite mellan de idéer vi nu har. Det ska ju vara vackert och hedrande och inte överdrivet. Det är vårt bröllop och inte mammas begravning. Det gäller att hitta en bra balansgång.

EmmaL89
Antal inlägg: 26
Loggade in: 18 feb 2014
Utloggad
Skrivet 25 okt 2012 10:42

Vi har också valt att gifta oss i samma kyrka som min fästmans pappa är begravd i. Det känns som att hela familjen är närvarande då, även om det är i hjärtat och själen och inte fysiskt.

Kicsi
Utloggad
Skrivet 27 nov 2012 07:39

Tack för alla era tips. Nu tror jag vi vet hur vi ska lägga upp den stora dagen på ett sätt så att mamma känns närvarande, men det samtidigt inte blir för överdrivet. Min lilla mamma var en av de viktigaste personerna i mitt liv. Det är klart att hon ska vara med på mitt bröllop, även om det blir från en våning högre upp. <3

Davidoff
Antal inlägg: 1
Loggade in: 04 maj 2014
Utloggad
Skrivet 06 feb 2013 18:32

Vi gifter oss på min mammas födelsedag nästa år. Det kändes rätt att göra det då hon inte får vara med oss på vår stora dag

anneds
Antal inlägg: 1
Loggade in: 11 aug 2013
Utloggad
Skrivet 03 aug 2013 23:34

Känner så väl igen vad du skriver. Min mamma gick bort i cancer i maj och vi skulle ha gift oss i juni. Vi fick skjuta på det och ska nu gifta oss om 4 veckor. Har precis samma planer som dig för att hedra mamma på bröllopet utan att göra det till en begravning. Vi gifter oss också i kyrkan där mamma är begravd och jag har tänkt att lägga min brudbukett på hennes grav efter vigseln men tänker samtidigt att man kanske vill ha den på festen. Hurgjorde du med honörsbord. Vi är väldigt kluvna då vi trodde mamma skulle få uppleva dagen och har redan en plats. Den platsen kommer ju nu vara tom vilket kommer vara bland det jobbigaste av allt. 

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!