BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Planering Starta ny tråd
03 dec 2012 15:27       10 svar    3131 klick

Hur gör man?

FrokenKlover
Antal inlägg: 10
Loggade in: 21 jan 2013
Utloggad

Min sambo friade till mig i fredags och därmed är det sisådär 362 (hihi) dagar kvar till bröllop. Jag har aldrig varit på bröllop, jag känner ingen som haft ett "riktigt" bröllop och har därmed ingen aning om hur jag går tillväga. Jag vet att det finns många sidor som kan berätta det för mig, men jag tänkte att man säkerligen kan tjäna på att få höra vad folk själva gått igenom, vad de velat, vad de stött på för motgångar och vad som blivit av det hela.

Så: hur gör man? 

Dallas
Antal inlägg: 183
Loggade in: 22 jan 2020
Utloggad
Skrivet 03 dec 2012 15:43

Börja med att titta på planeringskalendern här på BG och sen hittar du inspiration, tips och idéer från andras bröllop = läs i bröllopstidningar.

FrokenKlover
Utloggad
Skrivet 03 dec 2012 15:54
Dallas SKREV DEN 03 dec 2012 15:43 FÖLJANDE:

Börja med att titta på planeringskalendern här på BG och sen hittar du inspiration, tips och idéer från andras bröllop = läs i bröllopstidningar.

Hej! Ja, så långt har jag kommit själv, men det var ju just det där med inspiration och så jag tänkte få från folk här! Det är svårt att läsa sig till allt, det brukar vara lättare att prata med folk och kunna ställa frågor! Smile

Christina BröllopsGuiden
Antal inlägg: 589
Loggade in: 30 jun 2020
Utloggad
Skrivet 04 dec 2012 09:56

Så här tycker jag: Själva vigseln är alltid vacker, oavsett tycker jag, spelar ingen roll om det är specialsånger eller solister. Gör den som ni vill så blir den bra! Festen är viktig, det är den som de flesta kommer ihåg. Se till att det blir ett kul party! Något jag ångrar är att jag och min man inte satsade på en riktig bröllopsfotograf - men vi förstod inte bättre 1996 ;) Som tur var hade vi en bekant som lyckats fånga oss i ett bra ögonblick då vi ser så himla glada ut - men det var rena rama turen. Nej, hade vi gift oss idag hade jag verkligen tänkt på bilderna för de är dem man har som minne...

Lycka till!

FrokenKlover
Utloggad
Skrivet 04 dec 2012 10:32
Christina BröllopsGuiden SKREV DEN 04 dec 2012 09:56 FÖLJANDE:

Så här tycker jag: Själva vigseln är alltid vacker, oavsett tycker jag, spelar ingen roll om det är specialsånger eller solister. Gör den som ni vill så blir den bra! Festen är viktig, det är den som de flesta kommer ihåg. Se till att det blir ett kul party! Något jag ångrar är att jag och min man inte satsade på en riktig bröllopsfotograf - men vi förstod inte bättre 1996 ;) Som tur var hade vi en bekant som lyckats fånga oss i ett bra ögonblick då vi ser så himla glada ut - men det var rena rama turen. Nej, hade vi gift oss idag hade jag verkligen tänkt på bilderna för de är dem man har som minne...

Lycka till!

Okej, tack så mycket! Då ska vi tänka på det! Smile

ulrikagustav
Antal inlägg: 6
Loggade in: 20 jun 2013
Utloggad
Skrivet 10 dec 2012 02:14
Den här sidan tycker jag är bra. Har själv fått mycket inspiration där. http://brudobrollop.se/ Vi gifter oss 22/6 2013. :)
FrokenKlover
Utloggad
Skrivet 10 dec 2012 09:20
ulrikagustav SKREV DEN 10 dec 2012 02:14 FÖLJANDE:
Den här sidan tycker jag är bra. Har själv fått mycket inspiration där.http://brudobrollop.se/Vi gifter oss 22/6 2013. :)

Tack så mycket! Smile

trasan1985
Antal inlägg: 9
Loggade in: 20 mar 2014
Utloggad
Skrivet 13 mar 2013 09:48

Jag fick lite samma panik några dagar efter att min Fästman friat. Hade ju inte en aning om var man ska börja eller vad man vill.
Efter att spenderta 18 timmar (!) på att googla wedding-bröllop hittade jag en bukett med blommor. Den insprerade mig till färgtema, festen ja hela bröllopet.

Så fundera ut tillsammans vad NI VILL ha och sen kompromissa fram inom en bra budget.
Kanske känner du någon på jobb-skola-vänskapskrets som gift sig och kan agera lite hjälpande hand?

Så börja med att bara titta runt och få inspiration så löser sig det mesta med tiden!

wounder
Antal inlägg: 14
Loggade in: 11 feb 2014
Utloggad
Skrivet 13 mar 2013 20:59

Mitt tips är att börja med hur NI vill ha er stora dag. Ska det firas med pompa och ståt med 100 gäster, middag, dans och fest långt in på småtimmarna? Eller vill ni ha en mer intim tillställning med bara närmaste familjen, kanske hemma i trädgården?
Lås inte fast er på att hitta ett tema direkt utan låt det växa fram under planerna/drömmarna.
Vi har valt färgtemat guld och rosa. Guld därför att jag tidigt bestämde mig för att ha ett par guldfärgade skor och ett matchande sidenband i midjan på klänningen. Rosa kom till när det var dags att göra inbjudningarna eftersom jag helt enkelt är en rosa tjej :)

Hos oss blev firandet en kompromiss då jag vill ha en stor fest medan min blivande man vill ha det mindre. Resultatet blir en lunchbuffé för 70 inbjudna gäster efter vigseln, och sedan en mer intim grillfest hemma i trädgården för den närmaste familjen.

Jag lärde mig av en vän för länge sedan att det är två saker man ska undvika att snåla på. Det är ringen och fotograferingen! För dessa två är de enda konkreta saker du kommer att ha kvar efter bröllopet, resten är minnen... 

Läs allas bloggar här inne om "resan" mot allas bröllop så kommer du säkert att få tips och idéer därifrån!

Lycka till! 

ulrikagustav
Antal inlägg: 6
Loggade in: 20 jun 2013
Utloggad
Skrivet 13 mar 2013 21:51

Ett till tips är att skapa ett bröllopskonto på direkten och börja månadsspara tillsammans. För även om man har en klar budget så rinner det ändå lätt i väg i slutändan.

Så har det varit för oss i alla fall. Flera saker som vi bestämde oss för direkt har ändrats under tiden.

:)

FrokenKlover
Utloggad
Skrivet 14 mar 2013 09:59
wounder SKREV DEN 13 mar 2013 20:59 FÖLJANDE:

Mitt tips är att börja med hur NI vill ha er stora dag. Ska det firas med pompa och ståt med 100 gäster, middag, dans och fest långt in på småtimmarna? Eller vill ni ha en mer intim tillställning med bara närmaste familjen, kanske hemma i trädgården?
Lås inte fast er på att hitta ett tema direkt utan låt det växa fram under planerna/drömmarna.
Vi har valt färgtemat guld och rosa. Guld därför att jag tidigt bestämde mig för att ha ett par guldfärgade skor och ett matchande sidenband i midjan på klänningen. Rosa kom till när det var dags att göra inbjudningarna eftersom jag helt enkelt är en rosa tjej :)

Hos oss blev firandet en kompromiss då jag vill ha en stor fest medan min blivande man vill ha det mindre. Resultatet blir en lunchbuffé för 70 inbjudna gäster efter vigseln, och sedan en mer intim grillfest hemma i trädgården för den närmaste familjen.

Jag lärde mig av en vän för länge sedan att det är två saker man ska undvika att snåla på. Det är ringen och fotograferingen! För dessa två är de enda konkreta saker du kommer att ha kvar efter bröllopet, resten är minnen... 

Läs allas bloggar här inne om resan mot allas bröllop så kommer du säkert att få tips och idéer därifrån!

Lycka till! 

Fotograf och ringar! Det ska jag komma ihåg. Fotograf är bokat och ring har jag faktiskt hittat, så det är bara att köra. Tack! Smile

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!