BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Planering Starta ny tråd
05 jan 2013 15:18       4 svar    1832 klick

När börja planera på riktigt?

Nicolina00
Antal inlägg: 1
Loggade in: 24 feb 2013
Utloggad
Min, nu för tiden, fästman friade till mig på julafton 12-12-24, jag är sååå otroligt lycklig! Jag undrar när det är bra att börja planera, boka kyrka/lokal osv. Bröllopet ska äga rum vår/tidig sommar 2014. Behöver man vara ute i riktigt god tid vad det gäller kyrka och festlokal? Hur lade ni upp er planering? Jag är sån som gärna vill ha koll på läget men inte fastna i planeringshysteri som kan börja tära på förhållandet. Som det ser ut nu så landar antalet gäster på omkring 100-120 (har inte sett över det ordentligt). När har ni börjat? Hur har ni gjort? Har ni några tips?
alexochnina
Antal inlägg: 42
Loggade in: 04 feb 2014
Utloggad
Skrivet 06 jan 2013 21:29

Det beror ju mycket på vad man har för önskemål och om det något särskilt som man verkligen vill ha. Vi behövde en festlokal som var handikappanpassad så vi började kolla i god tid, drygt ett år innan, och då var allting ledigt (även om det visade sig kräva en hel del research för att hitta en trevlig lokal med lite gammaldags känsla i Stockholm till vettigt pris). När vi ändå var igång så ringde vi och bokade kyrkan, och då blev de förvånade över att vi ringde så tidigt.

Resten har vi väntat med, vi spikade gästlistan före jul och skickade inbjudningarna vid nyår (vi gifter oss 1 juni 2013 och vårt bröllop blir ungefär lika stort som ert). Detaljerna tar vi nu i vår.

Det första ni behöver göra är att fundera över vilken prislapp ni kan tänka er för hela bröllopet och sen utgå från det när ni planerar. Prata igenom vilka delar som är viktigast för er och vad som ska prioriteras. Och ha roligt :)

emeliejens
Antal inlägg: 7
Loggade in: 23 jul 2014
Utloggad
Skrivet 10 jan 2013 09:32

Stort gratts till er:)

Jens friade till mig i Augusti -12 och vi gifter oss i Juli 2013. Jag tyckte att det var ganska lång tid till bröllopet men de går snabbare än vad man tror. Vi bokade kyrka i Oktober och då var hela juni bokat och många helger i båda juli och Augusti.

Vad gäller festlokal är de också bra att vara ute i god tid och kolla runt iallefall så man får de man verkligen vill ha.

En tydlig budget har vi kännt varit bra. Budgeten som vi satt är den som gäller.

Lycka till:)

jenniecopter
Antal inlägg: 10
Loggade in: 10 jan 2013
Utloggad
Skrivet 10 jan 2013 12:39

Grattis till er!

Jag och Lennie gifter oss i Augusti 2013. Vi förlovade oss den 19/3 2012. Vi började planera bröllopet i höstas. Vi ska gifta oss i Örebro, där han kommer ifrån. Vi har precis bokat lokalen för både vigsel och fest, och har börjat kika på hotell. Eftersom det är på sommaren vill vi vara ute i god tid för att inte riskera att det är fullbokat. Vi gifter oss borgeligt och har hört med kommunen om vigselförrättare, och fått nummer till några som vi ska ringa till.

Klänning har jag beställt skräddarsydd från kina. Jag vill ha god marginal för att hinna göra justeringar om det behövs. Inbjudningskort skickar vi ut i vår så att gästerna hinner boka vandrarhem, eftersom vi inte gifter oss på hemmaplan.

Jag känner att planeringen är i god tid, ca 1 år innan. Då hinner man tänka igenom hur man vill ha det i lugn och ro. Och hinna ändra sig ang detaljer om det behövs.

Budget är bra att sätta så tidigt som möjligt, oftast kostar det mer än man tror. Smile

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!