BröllopsGuiden
18 feb 2013 22:26       3 svar    2073 klick

Datum i ringen?

wounder
Antal inlägg: 14
Loggade in: 11 feb 2014
Utloggad

Vi är ett litet ovanligt brudpar eftersom vi rent lagligt och juridiskt redan är gifta!
Anledningen är att omständigheter gjorde att vi inte ville/kunde hålla bröllopet förra sommaren som vi önskat, utan fick skjuta på det till denna sommar.
Men för att få den juridiska trygghet som det ändå innebär att vara gift, speciellt när man har barn ihop, valde vi att boka tid på kommunhuset för en borgerlig vigsel.
Ingen i vår familj vet om att vi är gifta utan för dem blir bröllopet den rätta vigseln, och för oss känns det lite så också...
Vi kommer alltså att få den kyrkliga välsignelsen nu i sommar, en ceremoni som är i princip exakt likadan som vigselceremonin!

Men nu till frågan...
Vad ska vi skriva för datum i vigselringen?! Jag kommer att få min vigselring nu på bröllopet...
Ska jag välja vigseldatumet (2012-03-06) eller ska jag välja bröllopsdatumet (2013-07-13)???

Kan man få lite åsikter! 

Dallas
Antal inlägg: 183
Loggade in: 22 jan 2020
Utloggad
Skrivet 19 feb 2013 09:32

Spontant känns det som att det datum ni ska välja är det allra första, annars tappar det sin betydelse? Men en annan aspekt kan vara att tänka på vilket "vigseltillfälle" som kommer vara mest speciella i era hjärtan.

Tina G
Antal inlägg: 140
Loggade in: 03 feb 2015
Utloggad
Skrivet 25 feb 2013 13:44

Personligen tycker jag att det första datumet måste stå med för det var ju då ni blev gifta. Det är ju också det datumet som det kommer stå på samtliga juridiska papper.

Jag har dock förståelse för att bröllopet i sommar känns som ert "riktiga" bröllop så därför skulle jag skriva in båda datumen.

Tina G
Antal inlägg: 140
Loggade in: 03 feb 2015
Utloggad
Skrivet 25 feb 2013 13:47

Nu kom jag på en till sak, jag skulle skaffa mig två ringar. En ring med det första datumet och en ring med sommarens datum.

Ringen med det första datumet kan vara väldigt enkel tycker jag.

Lycka till!

ps. Berätta gärna vad du/ni valde.

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!