Vi beställde ringar från utlandet!
Hej!
Jag är inte helt haj på det här så jag vet inte om det redan finns en bra tråd för den här rubriken, men i så fall kanske någon kan skicka mig ditåt.
Jag vill egentligen bara skriva det där inlägget som jag själv så febrilt letade efter när vi stod inför att beställa ringar via nätet, från ett annat land, ett peppande inlägg om att det faktiskt kan funka bra!
Faktiskt så hittade vi en fin vigselring innan vi beställt den faktiska förlovningsringen. Ringen hittade jag via en bröllopsblogg och kunde slutligen härleda den till Tiffany's. Då vi inte hade Tiffany's-budget på vårt ringköp valde vi att prova en israelisk guldsmed som jag hittat via Pinterest där en av hennes ringdesigner blivit en riktig hit!
Jag tog kontakt med henne för länge sedan (innan vi ens var förlovade t o m) och bad om prisförslag på ringen och ställde lite frågor runt hennes arbete.
När det slutligen blev aktuellt gjorde hon en skiss i datorn som sedan skickades fram och tillbaka mellan oss tills vi var helt nöjda. Jag fick peta precis hur mycket jag ville och tillsammans fick vi fram en hur fin ring som helst!
All kontakt och även beställningen gick via etsy.com och vi betalade med paypal vilket gjorde att det hela kändes lite tryggare.
Shani, som guldsmeden heter, jobbar snabbt och är otroligt gullig. När vi väl fick ringen, med diamantintyg och allt, kunde jag knappt tro mina ögon - den var finare än jag hade kunnat föreställa mig!
Här är en länk till ringen jag visade henne: http://www.stylemepretty.com/gallery/picture/544924/
Och här är min ring (som hon nu säljer i sin etsy-shop): https://www.etsy.com/se-en/listing/158286531/infinity-diamond-ring-14k-erica-ring?ref=sr_gallery_1&ga_search_query=silly+shiny&ga_view_type=gallery&ga_ship_to=SE&ga_search_type=all&ga_facet=silly+shiny
Hon skickade ringen med UPS och vi kunde följa dess resa via deras tracking-service. Vi fick förstås också betala tull på ringen (1500kr tror jag det var), vilket man ju alltid hoppas slippa, men med tanke på priset för att få en "egendesignad" ring känns det fortfararande inte dyrt!
Min förlovningsring beställdes ifrån israel-diamonds.com där vi valde en sten och sedan en ring/fattning som de monterade den i. Här kan man fylla i precis vilken storlek, slipning, och kvalitet man vill ha på sin sten och sedan bläddra bland sidorna. Om jag förstått det rätt så är alla de olika stenarna som ligger ute unika och man köper inte en "standardmodell" när man hittat den man helst vill ha. Geologens bedömning finns i de flesta fall också inscannade så att man kan läsa dem.
Det som tog en stund för mig att inse var att de har ett lite annorlunda graderingssystem än vad vi använder här. Eller, de använder samma siffror och bokstäver men de är lite snällare i sina bedömningar så man får tänka att man ska ha det en eller två snäpp högre i deras listor för att få detsamma svenska standard.
Efter att vi insett detta valde vi att gå upp lite i kvalitet för att inte råka ut för en fläckig eller gul sten.
De var väldigt bra på att hålla kontakten med oss som kunder tyckte jag. När jag skulle beställa fanns inte längre den sten jag sett ut kvar men då fick jag istället tre andra rekommenderade av en av deras medarbetare, varav en jag faktiskt valde till slut. Om jag minns rätt så skickade de också med UPS men de valde att skicka värdeintyg etc i ett separat brev så det blev ingen tull på det alls!
Det var onekligen läskigt att göra en så pass stor investering och sätta över pengar till ett företag som inte är världskänt eller tex inom EU. I synnerhet som de inte accepterade paypal utan vi var tvugna att fylla i våra kortuppgifter.
Men efter att jag sökt på internet (och letat i svenska forum där jag iof bara hittade ett inlägg från någon som endast handlat för ett par hundralappar) bestämde vi oss för att försöka. Och vilken fullträff det var!
Vi beställde en lite för stor storlek och ringen matchace inte hundra till vigselringen när den väl kom så vi fick lämna den till vår nära väns mamma som är guldsmed. Hon kantade till den lite och minskade den en storlek. Hon använde även guldsmedjan där hon jobbars avancerade mikroskop för att kontrollera diamanterna och hon sa att det stämde precis med vad de angett i sina intyg och att det var en kanonfin sten vi köpt - hurra!
I geologens utlåtande om stenen finns även de små fläckar som faktiskt finns i stenen inritade och även dessa stämde precis sa vår guldsmed.
Nu har jag kanske glömt några av de saker jag hade tänkt skriva men mitt mål med att göra ett inlägg här var ju att bringa lite lugn till er andra som funderat på om ni vågar beställa ringar!
Jag försöker skicka med några bilder jag tog nu precis för att ni ska få en helhetsuppfattning - hoppas att det funkar!
Ni får gärna ställa frågor så ska jag svara så gott jag kan!
Vänliga hälsningar från fru MacInnes

Hej allihopa! Jag vill bara tillägga att det inte rör sig om en plagiering av en annan designers smycke utan att inspiration är tagen från den bilden jag länkat men det är oklart var den ringen kommer ifrån. Jag har hittade en evighets-ring på Tiffany's hemsida, som jag trodde var samma som på den länkade bilden ovan, men det är stor skillnad på deras design och den som jag och guldsmeden tillsammans jobbade fram. Summa sumarum: jag uppmanar er inte att sno någon annans design utan jag vill endast inspirera och ingjuta lite mod i er som funderar på att få en ring gjord till er, vare sig det är i Sverige eller utomlands!