BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Planering Starta ny tråd
17 jul 2014 12:56       1 svar    1914 klick

1 vecka kvar

EmmaOslo84
Antal inlägg: 1
Loggade in: 24 aug 2014
Utloggad

Nu är det bara en vecka kvar till bröllop och lite nerver har man ju, men är egentligen väldigt lugn. Tänkte jag skulle skriva lite om hur vi planerat dagen för alla som behöver lite extra tips eller som kanske inte är lika lugna. Känner att jag vill dela detta med alla som har lust att läsa medans jag fortfarande har allt färskt i huvudet. Nu när dagen snart är här vet jag att vi kommer få precis ett sånt bröllop vi såg för oss. Ett mindre tradionell firande med människor vi älskar.

Vi förlovade oss på överaskningstur till Rom på min födelsedag i mars 2013. och det var viktigt för båda kom vi ganska snabbt fram till att vi förlovade oss för att gifta oss, så Juli 2014 blev det självklara valet.      Då min kära har familje stuga i Lysekil och som har varit vårt sommarparadis i de 10 åren vi vart tillsammans var dette ett lika sjävklart val.

Vi har bjudit 50 personer, nära familj och vänner- ingen släkt då vi båda har näst intill ingen kontakt med släkt. Vi vill ha en firing och fest och inte släktkalas med diverse folk vi inte umgås med till vanligt. Vi har också varit väldigt tydliga med att vi inte önskar barn med på vår dag, vet att detta är ett tema folk tycker väldigt olika om men för oss två som inte har barn själva var detta aldrig aktuellt.

Gästerna har tagit in på hotell som ligger i anknytning till lokalen, de flesta kommer dit redan på fredagen för lite avslappnad stäming med grillbuffe.Vi var ute i god tid och kollade rundt och förhandlade om priser och fick då rum till halva priset. 

Jag har köpt klänningen genom jjcompany på nätet och är superhappy, kostade 2000,- inklusive frakt och tull och sitter efter små ändringar på axelbanden som en dröm. MB har mörkblå kostym som fint kan användas vid andra tillfällen. 

I inbjudan står det kostym som klädsel men vi har gjort klart för gäster att om de själva tycker de är fina, kommer vi garanterat göra det också!

Så till dagen:

Vi tar foton innan vigseln med inhyrd fotograf.

Klockan 15.00 Vi gifter oss borgligt i trädgården till sommarhuset, vi har planterat blommor hela våren och köpt en enkel bubbelmaskin på leksaksbutik här bjuder vi på uppfriskande vinbål med fläder och jordgubbar medans ballonger vajar med vinden. När vi tar kort med familjen anordnar toastmadame poängpromenad till lokalen. Alla blir indelade i lagen med vilka de kommer sitta till bords.

Väl vid lokalen har vi fotograf (min fotointresserade svåger) som tar kort på alla gäster. Vi har skrivit små lappar med allas namn och sedan bordsnummer på baksidan för att vara helt säkra på att alla tar foto, inget foto, ingen lapp- inget bord!

Brudskål- vi bjuder på cava.

Middagen blir en fantastisk buffet med fokus på närodlat och ekologiskt vi har vart tydliga med vad vi önskar och har tillsammans med restaurangen fått till en buffet som skall ätas i två sittningar. Fisk och skalldjur till "förätt" och kött med tillbehör till "varmrätt" vi bjuder på vin och öl till maten (vitt, rött och rose') 2 serveringstjejer hjälper till att duka av och fylla upp vatten och annat.

Vi har valt bort dessert men har istället godis bord. Bordet står framme under hela kvällen och är fyllt med frestelser. Popcorn, chips och jordnötter i skålar. Chokladpraliner på fat och annat favoritgodis i krukor med små skopor i. Alla kan sedan plocka precis vad de har lust på i små "muffinsformar" i hård papp. Till detta bjuder vi på avec till kaffen. (cognac, whiskey, amaretto och balieys)

Innan brudvalsen blir det tårta, vi har ingen typisk bröllopstårta utan 2 olika varianter. moussetårta som är min mans favorit och prinsesstårta som är min.

Vi har en liten bar där man kan hämta sig dricka under kvällen. Här bjuder vi på öl, vin och cider som vi vart och köpt i Tyskland. Vi bjuder inte på sprit. 

Musiken har vi på ipaden genom Spotify, listan kan alla lägga in musik på vilket har gjort att vi har en lista med väldigt mycket roligt- detta hoppas vi gör att alla förr eller senare under kvällens gång kommer befinna sig på dansgolvet, rockandes till just sin speciella låt.

Ute i trädgården har vi 2 tält med bord för de som röker, min man har köpt ciggarer som han hoppas kunna bjuda på under kvällen. Lyktor i olika storlekar är spridda ute för den romantiska stämingens skull.

Jag har tur att min kära och jag väger upp varandra, när jag blir stressad så är han lugn som en filbunke. Vi har planerat och sparat för detta i över ett år. många kvällar med gott vin har gått åt till till att planera denna dagen. Nu som dagen snart är här vet jag att detta bröllop kommer bli precis som vi vill ha det. vi har aldrig komprimissat på det vi tycker är viktigt och det är jag väldigt glad för.

Vi avslutar helgen med brunch med familjen på söndagen och därefter blir det 2 veckors bröllopsresa. Vi gläder oss!Laughing

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!