BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Planering Starta ny tråd
25 okt 2014 21:52       3 svar    2242 klick

Är det OK att be gästerna hjälpa oss att planera bröllopet via facebook?

gica
Antal inlägg: 6
Loggade in: 20 aug 2015
Utloggad

Hej!

Min hubbie2be avskyr att planera fester. När vi har försökt röra vid ämnet så har han blivit jättespännd och irriterad och erkännt att han verkligen inte känner sig bekväm med det. Jag tycker att det är kul att planera, men jag tar mig alltid vatten över huvudet och det riktiga livet kommer i andra hand. Jag behöver hjälp, annars kommer jag gå in i väggen (är lite känslig för sånt).

Vi har en tight budget och ca 75 färdiggallrade gäster. Därför vill vi göra så mycket som möjligt själva.

Tycker ni att det är OK att be gästerna hjälpa mig att planera via facebook?

• Man kan använda omröstningsverktyget för att få input på tex 1.Hemlagad trerätters middag 2. Hemlagad buffé 3. Catering
  • Man kan eftersöka fotograf, koorinator, matlagningshjälp
  • Man kan eftersöka om gästerna har kontakter som kan hjälpa till med servering, bar, känner till band eller DJ som kan spela inom vår budget

Det skulle själklart bara vara de gärster som vi kommer att bjuda som blir inbjudna i gruppen. Vad tycker ni? Är det en för fräck idé?Embarassed

Tusen tack för svar!

Bebillen
Antal inlägg: 14
Loggade in: 02 sep 2015
Utloggad
Skrivet 29 okt 2014 20:42

Jag skulle nog snarare satsa på att fråga utvalda personer (alternativt många, men var och en för sig så att säga) om de exvis skulle kunna tänka sig att hjälpa till med det ena eller andra, om de känner något bra fotograf osv. Alternativt väljer ni ut en ganska begränsad skara vänner/släkt (kanske 10 pers?) som ni frågar om de känner för att hjälpa er och om de vill vara med i Facebookgruppen. Risken är ju, med många röster i en facebookgrupp, att det snarare blir mer stressigt att försöka ta hänsyn till vad andra tycker (exvis om alla röstar på trerätters men buffé är billigare = stressmoment?) än att det avlastar. 

En annan ide är ju att ni bestämmer en mindre grupp personer, bjuder hem dem och pratar kring det. Dock förutsätter det ju att din blivande man inte får ett sammanbrott av minsta planeringsdisskussion... 

Dallas
Antal inlägg: 183
Loggade in: 22 jan 2020
Utloggad
Skrivet 31 okt 2014 10:02

Jag skulle nog också fråga först vilka som vill hjälpa till och sen skapa en FB-grupp som ni lätt kan hålla kontakten via.

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!