BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Planering Starta ny tråd
19 sep 2016 17:47       4 svar    3952 klick

Budgetbröllop

Brollopstokigbrud
Antal inlägg: 3
Loggade in: 02 apr 2018
Utloggad

Hej!

Jag och min sambo har börjat planera lite smått för bröllop. Vi vill gärna ha en stor fest med alla våra nära och kära och bara ha roligt. Vi kommer bli mellan 50-60pers om alla tackar ja. Men vi vill inte lägga ner en förmögenhet på festen, utan vil kunna hålla en lägre budget. Jag vet inte riktigt vad som är realistiskt här, därför skulle jag vilja ha lite tips och råd på hur man håller ner sina bröllopskostnader. Dela gärna med er av egna erfarenheter och gärna hur mycket era bröllop kostade och vad ni fick för den summan. Gjorde ni mycket själva? Vad för mat hade ni? Hur många var ni? Vad ska vi tänka på?

Alla tips, råd, åsikter och erfarenheter är välkomna!

JoveErica17
Antal inlägg: 2
Loggade in: 19 apr 2019
Utloggad
Skrivet 14 nov 2016 21:51

Hej!

Vi har precis börjat lägga budget för vårt bröllop och vi tänker åxå försöka köra så billigt som möjligt. Vi blir ca 40 personer, har i princip alla kläder, skall smälta släktguld och göra ringar av, laga maten själv, ha festen på bygdegård eller liknande som inte kostar pengar. Vi hoppar favours, bjuder på dryck till maten och har ett lågt självkostnadspris i baren, inget band utan ska försöka låna ihop en bra ljudanläggning. I kväll har jag suttit och räknat på matpriser så att både ögon och hjärna blöder tror jag. Förrätt blir kall laxpaj med sallad, huvudrätt älgstek med potatisgratäng, pepparsås och sallad och sen ett Dessertbord med egengjord tårta som huvdattraktion. Tårtan beräknar jag kommer kosta ca 750kr, förrätten går på knappa 1300kr och huvudrätten på ca 2000kr. Till brudkskål har vi valt ett mousserande vi gillar för 69 kr flaskan, det blir ca 1000kr totalt.

Det vi tänker på är att planera så mycket som möjligt i god tid, sprida ut kostnaderna och utnyttja våra närstående till allt som går.. Har tex flera kompisar som har flera bilar som kan ordna transporter för oss gratis.

Som sagt ör vi bara i början av planeringarna. Vi har många poster kvar som vi inte har färdiga priser på. Ringarna tex har vi budgeterat 20000 för och det tror jag INTE de kommer att kosta. I dag har vi fått ner budgeten från 80tusen där det startade, till 56 tusen. Tror vi kommer landa kring 40 tusen.. Eller hoppas iaf :)

Lycka till.

quistnellmer
Antal inlägg: 3
Loggade in: 27 jun 2017
Utloggad
Skrivet 21 nov 2016 11:36

vi planerar vårat bröllop nu. Vet inte riktgit vart allt kommer landa då vi fortfarande inte vet hur mycket maten kommer kosta. 

Vi kommer nog bli unt 70 pers inkl barn(ca 15 st). 

Vi har kontaktat våra vänner som kan göra tjänster åt oss. Där drar vi in mest pengar! 

• Min pappa känner en kock som kommer jobba gratis(vi kommer ha kyckling då det är billigare än nötkött och mycket gott)
  • Har en vän som sjunger gratis

• Kommer använda min mammas slöja
  • förmodligen lånar vi duk,bestick, porslin gratis från min pappas jobb
  • min fästman kommer tillverka mycket dekoration på sitt jobb(gratis)
  • vi kommer göra egna inbjudningar
  • min systers svägerska är fotograf(gratis)
  • i baren kommer det vara självkostnadspris(funderar dock på att ha ett lägstabelopp på ca 10-15 kr)

ja det är det vi har kunnat göra för att få ner kostnaderna p¨å vårat bröllop. vänner och bekanda med konakter är alltid bra att ha :)

mickan84
Antal inlägg: 1
Loggade in: 10 apr 2018
Utloggad
Skrivet 11 aug 2017 15:21

Till alla er som ska ha bar, hur har ni tänkt. För att vad jag vet så får man inte sälja om det inte är ett företag som hjälper en med hela bröllopet.

Bella8602
Antal inlägg: 2
Loggade in: 30 nov 2017
Utloggad
Skrivet 30 nov 2017 14:27

Hej!

Vi var för några år sen på ett bröllop där brudparet önskade sig att alla gästerna skulle bidra med mat till buffé. Det blev väldigt trevligt! Massor med mat och väldigt blandad mat. Jag tyckte faktiskt det blev trevligare än traditionell servering!

Men då får man såklart välja bort vanliga presenter :)

Lycka till!

/Isabella

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!