Skrivet 14 nov 2016 21:51
Hej!
Vi har precis börjat lägga budget för vårt bröllop och vi tänker åxå försöka köra så billigt som möjligt. Vi blir ca 40 personer, har i princip alla kläder, skall smälta släktguld och göra ringar av, laga maten själv, ha festen på bygdegård eller liknande som inte kostar pengar. Vi hoppar favours, bjuder på dryck till maten och har ett lågt självkostnadspris i baren, inget band utan ska försöka låna ihop en bra ljudanläggning. I kväll har jag suttit och räknat på matpriser så att både ögon och hjärna blöder tror jag. Förrätt blir kall laxpaj med sallad, huvudrätt älgstek med potatisgratäng, pepparsås och sallad och sen ett Dessertbord med egengjord tårta som huvdattraktion. Tårtan beräknar jag kommer kosta ca 750kr, förrätten går på knappa 1300kr och huvudrätten på ca 2000kr. Till brudkskål har vi valt ett mousserande vi gillar för 69 kr flaskan, det blir ca 1000kr totalt.
Det vi tänker på är att planera så mycket som möjligt i god tid, sprida ut kostnaderna och utnyttja våra närstående till allt som går.. Har tex flera kompisar som har flera bilar som kan ordna transporter för oss gratis.
Som sagt ör vi bara i början av planeringarna. Vi har många poster kvar som vi inte har färdiga priser på. Ringarna tex har vi budgeterat 20000 för och det tror jag INTE de kommer att kosta. I dag har vi fått ner budgeten från 80tusen där det startade, till 56 tusen. Tror vi kommer landa kring 40 tusen.. Eller hoppas iaf :)
Lycka till.