BröllopsGuiden
23 mar 2017 09:59       2 svar    4238 klick

När skicka Save the date?

Liviem
Antal inlägg: 4
Loggade in: 19 okt 2016
Utloggad

Hej! 

Vi funderar på när det är lämpligt att skicka ut Save the date-kort till de vi tänker bjuda till vårt bröllop på försommaren 2018. Ett år innan har jag förstått är väldigt tidigt, men det är ju som sagt inget man behöver svara på eller ens boka in om man inte vill komma.

Anledningen till att jag tycker det känns angeläget att skicka ut dem så tidigt som ett år innan är att flera av min sambos kusiner förlovade sig ungefär samtidigt som vi, och då skulle kunna planera bröllop samtidigt (vet ju inte alls om det är så i och för sig). Jag är löjligt orolig att nån av dom ska välja samma datum som vi och att släkten då ska behöva välja mellan oss.

Kan man då skicka Save the date-korten runt ett år innan själva bröllopet? Hur skulle ni reagera om ni fick ett sånt så långt innan?

Anna BröllopsGuiden
Antal inlägg: 324
Loggade in: 08 nov 2023
Utloggad
Skrivet 04 apr 2017 16:32

Det kan vara ok ett år innan, men tänk på att det kan hända mycket under ett år som man inte räknat med, även för er. Har ni spikat datum och vet att det inte kommer att ändras så funkar det. Men vore det inte bäst att prata med dem som du oroar dig för ska boka samma datum? Själv skulle jag kanske bli lite förvånad om jag fick en "save the date" inbjudan ett år innan bröllopet, även om det absolut inte är något fel. Ett halvår innan är mera vanligt, det brukar räcka för att de flesta ska vara lediga det aktuella datumet. Men inget fel som sagt att skicka "save the date" låångt i förväg.

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!