BröllopsGuiden
02 feb 2007 08:35       10 svar    1984 klick

Vad ska man säga?????

mammamuu
Antal inlägg: 202
Loggade in: 06 maj 2008
Utloggad
Nu är det allmänt kännt på mitt jobb att jag ska gifta mej. Och då till mitt problem: Två arbetskamrater har frågat mej rätt ut: "Är jag bjuden?" Vad svarar man då? Jag ska inte bjuda dom eftersom jag inte anser dom som något mer än jobbar kompisar. Men kan man bara slänga ur sej att "Nej, du är inte bjuden!" Jag sa att vem som helst får ju komma till kyrka och att vi ska ha öppet hus på kvällen.
Dom här två personerna är lite speciella så det är lite svårt att veta vad man ska säga.
Har ni nåot bra förslag på hur jag ska säga det på ett "snällt" sätt?
Kram.
Frida
Antal inlägg: 231
Loggade in: 20 mar 2017
Utloggad
Skrivet 02 feb 2007 10:48
Jag blir förvånad att de överhuvudtaget bara frågar så där! Självklart är bröllop en speciell händelse och ofta är det bara närmsta vänner och familj som man bjuder. Detta kan man faktiskt säga tycker jag, men lägga till att de gärna får komma till kyrkan. Hur många har råd att bjuda alla man känner till festen?
mammamuu
Utloggad
Skrivet 02 feb 2007 12:49
Om man känner dessa personer så blir man inte speciellt förvånad över att de säger så här. Jag själv skulle aldrig fråga något sånt , inte ens mina närmaste vänner. En del vill ju tex bara ha familjen med på bröllopet. Det är ju så olika och inget är ju rätt eller fel.
Vi får väl se om dom säger nåt mer.
Tack för svaret.
HannaKristina
Antal inlägg: 53
Loggade in: 26 jun 2009
Utloggad
Skrivet 02 feb 2007 13:23
Hej,
skönt att höra att fler har samma problem. Sist jag var ute kom en bekant fram och sa grattis till förlovningen. Det som blev lite pinsamt var när hon sa -Åh vad kul då får jag gå på bröllop! Till saken hör att jag inte ens funderat på att bjuda henne då jag ser henne som en bekant inte som en vän...

Men när jag tänker på det är det egentligen mer pinsamt för dem. Varför ska jag skämmas? det är dem som borde göra det!
qwertyui
Antal inlägg: 33
Loggade in: 06 aug 2007
Utloggad
Skrivet 06 feb 2007 20:15
Näe! att folk kan med!!! Säg att du inte vill svimma av nervositet i kyrkan så det är bara de närmaste, en ganska luddig bortförklaring.
mammamuu
Utloggad
Skrivet 09 feb 2007 13:54
Ja vad bra! Det kan jag ju säga, att det bara ska vara de närmaste så kan dom ta det hur dom vill. Jag har annat att bekymra mej för än hur dom ska ta det.
Ullen
Antal inlägg: 28
Loggade in: 01 okt 2007
Utloggad
Skrivet 25 feb 2007 18:17
tycker du har helt rätt mammamuu, du har annat att bekymmra dig för än hur de personerna som inte är bjudna ska ta det.

handlar inte bröllop om brudparet? Det är ju ändå våran dag. Och som vi alla vet kostar det en del pengar att ställa till med bröllop så alla kan vi inte bjuda.
För som etiketten säger måste man bjuda med partern i såfall om det är ett etablerat par. Så även om jag skulle vilja bjuda mina Vi funderade på att bjuda min m2b jobbarkompisar, men då kan vi inte bara bjuda en utan känner att vi ska bjuda alla och med respektive blir dom 10st. blir gansak många fler än de 5 som han jobbar med.
M:a
Antal inlägg: 229
Loggade in: 25 aug 2007
Utloggad
Skrivet 25 feb 2007 19:11
jag förstår precis hur du känner dig!
jag har en vän som tidigare var en riktigt nära sådan.. på senare tid har vi glidit isär och såfort vi försöker umgås så sårar hon mig, omedvetet men ändå. när hon fick veta att vi ska gifta oss så kläcker hon ur sig "glöm inte bort mig om ni ska bjuda vänner!! ;-)"
vad säger man? jag svarade överhuvudtaget inte.. i flera dagar har jag nu haft ångest och varken vetat hit eller dit men igår bestämde jag mig för att inte bjuda henne. sa även till min syster att inte bjuda henne på möhippan. detta är mina två dagar! min möhippa och min och min blivande mans bröllop och jag tänker inte bjuda henne och sen må dåligt av det och försöka undvika henne hela dagen bara för att hon vill komma.

mitt råd: gå efter ditt hjärta och förklara att du endast bjuder familj och närmaste vännerna!

lycka till :-)
Aibhlin
Antal inlägg: 18
Loggade in: 08 maj 2012
Utloggad
Skrivet 11 apr 2007 23:33
Jag skulle säga att vi bara bjuder de närmaste - familjen och de närmaste vännerna. :-)

Lycka till, hoppas det löser sig för dig!
mammamuu
Utloggad
Skrivet 18 apr 2007 16:25
Mitt "problem" har löst sej. Jag har sagt att vi bara ska bjuda de närmaste punkt slut! Dom har inte sagt något mer sen......
suset
Antal inlägg: 7
Loggade in: 18 aug 2009
Utloggad
Skrivet 02 jul 2008 11:30
jag har sagt som det är... familj och vänner är bjudna inte arbetskamrater.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!