BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Planering Starta ny tråd
01 jun 2007 23:08       6 svar    2511 klick

Vem ska leda till altaret...

Marielle
Antal inlägg: 85
Loggade in: 07 jun 2008
Utloggad
Har funderat på att jag nog skulle vilja bli "överlämnad" till min blivande man vid altaret. Enligt tradition är det ju då min pappa som ska göra det, tyvärr är det så att han har problem med alkohol och man kan inte vara säker på att han är riktigt i "form". Jag vill inte såra min pappa genom att låta min styvpappa leda mig fram, så hur gör man?`vad tycker ni? Har funderat på varför det måste vara en man, min mamma och jag står oerhört nära varandra så för mig hade det ju varit mer naturligt att hon överlämnade mig men det har man ju aldrig hört talas om.
M:a
Antal inlägg: 229
Loggade in: 25 aug 2007
Utloggad
Skrivet 01 jun 2007 23:35
jag tycker du ska göra det som känns bäst för dig! om det betyder din mamma eller din styvfar så får det bli så. du får helt enkelt förklara det för din pappa på ett sätt som inte sårar honom. om han är medveten om sina problem så borde han ha överseende.

hoppas du hittar en bra lösning!
Lenis75
Antal inlägg: 270
Loggade in: 26 sep 2007
Utloggad
Skrivet 02 jun 2007 00:00
Ja gör det som känns rätt för just dig.
Jag hade ett liknande dilemma. Pga mina föräldrars religion vet jag att papaa inte skulle föra mig till altaret, så jag frågade inte honom för jag visste det skulle såra honom att behöva säga nej. Jag frågade min bror i stället o hade kommer göra mig den äran.
Om din mamma är den som står dig närmast tycker jag definitivt att du ska fråga henne om hon vill lämna över dig till din blivande man.
josse
Antal inlägg: 50
Loggade in: 22 okt 2007
Utloggad
Skrivet 02 jun 2007 12:41
Enligt svensk tradition går brudparet in tillsammans i kyrkan, men man kan ju göra som i england eller USA där bruden går in med sin far (eller med någon annan som en annorlunda variant precis som du har tänkt dig). Jag har faktiskt hört talas om vigslar där man gjort så att brudens mor överlämnat bruden till brudgummen!
Marielle
Utloggad
Skrivet 02 jun 2007 16:37
Tack för era svar, har lite tid på mig att bestämma mig efter som det är ett år kvar men det är ju så mycket som ska klaffa. Ja, det får bli min mamma eller bror. Skönt att höra att någon hört talas om att modern lämnat över bruden, jag trodde ingen gjorde så.
morran
Antal inlägg: 12
Loggade in: 26 mar 2008
Utloggad
Skrivet 14 jun 2007 20:58
Varför vill du bli överlämnad? Har alltid funderat över vad det är som gör att man vill bli det.

Enklast är ju om du går in med din blivande, vilket är brukligt i sverige. Vissa församlingar tillåter dessutom inte att kvinnan blir överlämnad (fast du kanske inte ska gifta dig i svenska kyrkan).
Varför de blivande makarna ska gå upp till altaret tillsammans ska ses som en symbol för att de ingår äktenskapet frivilligt och som jämlikar. I motsats till att kvinnan överlämnas från den ena förmyndaren (pappan) till den nya förmyndaren (maken).

Jag menar inte att moralisera men det kan vara bra att se över symboliken i ens handlande, självklart kan man inte se alla kvinnor som blir överlämnade som ojämlika.

Men om det är jätte viktigt för dig att bli överlämnad så tycker jag absolut att du ska be din mamma om det är det du vill.
Marielle
Utloggad
Skrivet 15 jun 2007 07:18
Jag vet vad det symbolisera och givetvis vill jag inte göra det därför. Jag anser ju att vi är jämlikar. Det är bara en känsla jag har. Något jag känner att jag verkligen vill. Hade ingen aning om att vissa församlingar inte tillåter det, det måste jag kolla upp.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!