BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Relationer Starta ny tråd
09 feb 2007 14:09       6 svar    2644 klick

Vad ska barnen heta?

mammamuu
Antal inlägg: 202
Loggade in: 06 maj 2008
Utloggad
Har ett problem; jag har 4 barn varav de två älsta är med en annan. Jag och Michael har varit tillsammans sen de var riktigt små.De var inte ens 2 och 3 år och nu är dom 12 och 13 i år. Och nu till problemet. Min äldsta som är en flicka vill inte på några villkor ha Michaels(min sambos, ej hennes pappa) efternamn. Min son är lite osäker på vad han vill, han vill nog inte såra någon, varken Michael eller sin pappa. Alla barnen har nu mitt efternamn och vi vill ju att vi ska heta samma efter vigseln oxå.
Hur ska man göra? Barnen har fått en bättre relation med sin pappa nu efter att han har gift sej och dom är hos honom 2 helger, hemma 1 osv.
Min dotter säger bara att Michael är inte hennes pappa så hon vill heta samma som hennes ritiga pappa.
Jag är nog inne på att låta dom heta samma som sin pappa men det är svårt att veta om man gör rätt.
Vad tycker ni andra?
anna.e
Antal inlägg: 291
Loggade in: 09 nov 2008
Utloggad
Skrivet 10 feb 2007 15:57
Jag tycker att barnen kan få bestämma själva när de är så pass stora. Jag är uppvuxen i en familj med hel- och halvsyskon och vi har haft tre olika efternamn inom familjen. Det gick bra det med :)
mammamuu
Antal inlägg: 202
Loggade in: 06 maj 2008
Utloggad
Skrivet 12 feb 2007 10:03
Jag är nog inne på att låta dom bestämma själva men en kompis sa till mej att man ska inte låta barn behöva göra såna val. Man ska bestämma åt dom så att dom inte behöver känna att dom "sårar" någon. Dom kan byta namn den dagen dom fyller 18 om dom fortfarande vill det då.
Men jag är nog ändå inne på att låta dom bestämma själva.
Tack för alla råd.
heleneopeter
Antal inlägg: 68
Loggade in: 18 jan 2008
Utloggad
Skrivet 21 feb 2007 15:25
Jag har tre barn, två med första mannen och ett med min nye man! Mina barn har alltid haft sin pappas efternamn!

Kan tänka att det är som gjort för att konflikt med din fd ska uppstå, om hans barn skall byta efternamn till samma som din nye man! Det hade min fd aldrig accepterat, jag hade i och för sig aldrig ens funderat på det!

Tycker du gör helt rätt om du låter dem ta samma namn som sin pappa, om de nu måste byta efternamn! Kan de inte fortsätta att heta ditt flicknamn? De kanske inte över huvud taget vill byta efternamn, bara för att du gör det!!!
Lydia
Antal inlägg: 2
Loggade in: 23 maj 2007
Utloggad
Skrivet 23 maj 2007 17:49
Min pappas nya fru har två barn med sig från tidigare förhållande, ett av barnen heter samma som biopappan, det andra barnet tog mammans flicknamn när hennes föräldrar skilde sig.
Nya frun tog tillbaka sitt flicknamn när hon gifte sig med min pappa så de heter inte samma sak trots att hon bytt namn. (förvirrat..:)

jag tycker nog att man ska få bestämma själv och att du inte ska känna dig besviken om barnen inte vill att hela familjen ska heta samma efternamn,
maraso
Antal inlägg: 37
Loggade in: 15 jul 2008
Utloggad
Skrivet 23 maj 2007 17:58
Hej!

Nyfamiljer kan alltid vara mycket krångliga och ja tycker att du skall låta barnen själva bestämma vilket efternamn. Jag var jätte glad när min mamma lät mig bestämma, men kom ihåg att det är du som känner dina barn bäst. Inte vi här på nätet!
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!