18 jun 2007 23:47
11 svar
6908 klick
Mens på bröllopsdagen??
goldbrown
Antal inlägg: 1
Loggade in: 06 maj 2008
Utloggad
Jag och min fästman planerar att gifta oss om ett år. Den dagen vi vill gifta oss kommer jag få mens. Har räknat ut vart 28:e dag men vem vet om det blir så exakt? Allt kan hända när man stressar... Ska vi ta ett annat datum eller finns det annan lösning, piller som skjuter upp? Hur bra är de isåfall? Och vem vill ha mens efter bröllopet på bröllopsresan?? Hur har ni tjejer gjort?
högbergs
Antal inlägg: 155
Loggade in: 13 feb 2008
Utloggad
Skrivet 19 jun 2007 07:42
Jag hade samma problem. Satt o räknade ut när jag skulle ha o kom fram till att jag skulle få antingen dagen innan eller på bröllopsdagen. Sen har min cykl plötsligt förflyttat sig lite så jag skulle haft mens i fredags nu istället o gifter mig nästa helg... Nu har inte mensen kommit trots att det idag är dag 30 och min cykel är på 27 dagar!!! Konstigt. E nog all stress.
Med vanliga P-piller kan man ofta skjuta upp mensen. P-piller har många, många biverkningar men folk rycker ju på axlarna åt dem eftersom kvinnor ätit det så länge. Nä nog med feministinslaget här.. :) Jo iallafall så kan man skjuta upp mensen med P-piller o då kan man flytta mensen en månad. Detta e ju något som gynekologer itne rekomenderar men de flesta jag känner skjuter upp sin mens hela tiden på detta sätt o blöder kanske en gång per år. O de är inte sjuka. Ännu! Annars så finns det ett receptfritt läkemedel som heter Cyklo-F. Det gör att man blöder mindre. Det kan ju oxå hjälpa...
Jag vill rapportera detta inlägg!
Skrivet 19 jun 2007 08:20
Jag kommer skaffa piller som skjuter upp mensen några dagar Ej p-piller). Ska till barnmorskan nästa vecka. Har ju också planerat så himla bra =P
Kan meddela när jag vet vad dom heter........
Kram på er i solskenet! =)
mammamuu
Antal inlägg: 202
Utloggad
Skrivet 19 jun 2007 09:48
När jag skulle till Afrika i maj så räkna jag ut att jag skulle få min mens . Jag blöder massor en hel vecka så jag ringde vc och fick några piller utskrivna på telefon. Jag skulle ta dom minst tre dagar före beräknad mensdag och sen ta en tablett om dan i en vecka ,tror jag att det var. Funka perfekt, mensen kom några dagar efter jag slutat ta dom. P-piller har jag provat förrut men det har inte funkat på mej.
Ring mvc och kolla med dom.
Såg nu att ni gifter er om ett år så det är ju inte så brådis men du vet ju att det finns alternativ. Ändra inte bröllopsdatum för mensen kan ju komma lite när den behagar...= )
Marielle
Antal inlägg: 85
Loggade in: 07 jun 2008
Utloggad
Skrivet 19 jun 2007 20:40
Det finns en tablett som heter Primolut-Nor som man kan äta för att skjuta upp sin mens. Man börjar ta den tre dagar före förväntad mens och äter sedan två om dagen.
Lycka till!
högbergs
Antal inlägg: 155
Loggade in: 13 feb 2008
Utloggad
Skrivet 19 jun 2007 22:11
Är den tabletten receptfri?
mammamuu
Antal inlägg: 202
Utloggad
Skrivet 19 jun 2007 22:27
Ja, just det, Primolut-nor hette den nog som jag oxå hade. Och 2 om dan skulle man ta, det kom jag ihåg nu när du skrev det. Nej den är receptbelagd men för mej räckte det att jag ringde så skrev dom ut den. Var lite sent ute.......
jarmag
Antal inlägg: 91
Loggade in: 13 jul 2007
Utloggad
Skrivet 19 jun 2007 23:31
Det du skulle kunna göra eftersom det är så lång tid kvar är ju att ha lite framförhållning. Alltså skjuta på mensen några månader innan ni gifter er så att den sedan varken inträffar på själva dagen eller under bröllopsresan, utan typ 1 vecka innan bröllopet. Men vem vet om det fungerar om man är stressad till tänderna i alla fall när det börjar närma sig?
Jag har skjutit på mensen någon gång när jag har varit utomlands med hjälp av p-piller, eftersom jag äter dem varje dag i alla fall. Det fungerade bra, man fortsätter bara med hormontabletterna och hoppar över "sockerpillerna" (de lite större vita). När man sedan anser att mensen kan komma igång igen avbryter man hormontabletterna från den nya kartan och börjar med "sockerpillerna" och mensen kommer som ett brev på posten.
Sara W
Antal inlägg: 6
Loggade in: 02 sep 2009
Utloggad
Skrivet 21 aug 2007 16:08
Jag hade nog gjort som det stod i ett tidigare inlägg, dvs tagit tabletterna i så god tid att mensen kom veckan före bröllopet istället, så slipper du mensen såväl under bröllopet som smekmånaden. Primolut-Nor kan ge lite biverkningar med humörsvängningar som kanske inte är alltför roliga att ha på sitt bröllop. Pillrena fungerar som så att de ger en gulkroppshormonsstimulering, precis som vid en normal menscykel och när man slutar med stimuleringen, får man en bortfallsblödning. Detta oavsett om det är i närheten av din egentliga mens eller rentav en hel vecka före. Prata med din distriktsläkare i god tid.
Lycka till!
cat0181
Antal inlägg: 129
Loggade in: 07 jan 2009
Utloggad
Skrivet 21 aug 2007 23:03
Eller också kan man sätta in en hormonspiral i förväg. Då slipper man ju mensen helt. Det ska jag göra!
Sara W
Antal inlägg: 6
Loggade in: 02 sep 2009
Utloggad
Skrivet 22 aug 2007 17:24
Vill bara ge ett tips till dig som planerar att sätta in en hormonspiral. Gör det minst tre månader innan. Man kan nämligen få småblödningar/spottings mer eller mindre konstant de första tre månaderna, om man har otur... Annars låter det ju som ett bra alternativ , om man samtidigt vill ha ett bra skydd.
anna.e
Antal inlägg: 291
Loggade in: 09 nov 2008
Utloggad
Skrivet 04 dec 2007 21:32
Hej jag hakar också på detta "gamla" inlägg...
Jag tänker låta min mens ha sin gilla gång. Vill inte ta en massa tabletter som kanske ger finnar och dåligt humör. Min sambo tycker att det är mycket bättre att ha en fru med mens på bröllopsnatten än en som är på dåligt humör ;)
Undrar bara hur man ska bete sig på toaletten om det infaller den dagen... Hur byter man tampong smidigt med denna VITA klänning?! Jag brukar blöda mycket de första dagarna och måste då byta minst en gång i timmen... Någon som har erfarenhet?