BröllopsGuiden
19 jun 2007 11:54       9 svar    2181 klick

Inte lätt

cat0181
Antal inlägg: 129
Loggade in: 07 jan 2009
Utloggad
Jag står i valet och kvalet om jag ska göra tårtan själv eller om vi ska köpa den. Jag tycker att det är ganska kul att göra tårta, men jag har aldrig gjort bottendelen själv. Den brukar jag köpa färdig. Bl.a. med tanke på att slippa dela den... Men samtidigt blir jag rädd för att tårtan blir ett misslyckande. Tänk om det blir ett fiasko o så står man helt utan tårta istället... Några bra förslag? Jag tycker att det är sanslösa priser för färdiga tårtor, men då vet man o andra sidan att den blir bra... *suckar*
Heleneli
Antal inlägg: 25
Loggade in: 27 aug 2007
Utloggad
Skrivet 19 jun 2007 12:31
Jag skulle själv aldrig ge mig in på att baka min egen bröllopstårta, men det beror delvis på att jag inte bakar födelsedagstårtor heller... :) Jag utgår ifrån att du kan baka tårtor bättre än vad jag kan så då blir den säkert bra.
Jag tror såhär:
Brukar du baka bra tårtor så blir även denna bra.
Brukar du misslyckas med tårtorna, så ja....

Frågan är om du har tid! Hur många gäster har ni? Har du tid att stå på bröllopsdagen och garnera tårtan?
högbergs
Antal inlägg: 155
Loggade in: 13 feb 2008
Utloggad
Skrivet 19 jun 2007 13:34
Vi ska inte göra tårtan själv. Jag är inte tillräckligt duktig! Dessutom vill vi försöka minimera saker som måste göras på vigseldagen så vi kan njuta så mycket som möjligt! :) Det räcker med att vi dagen innan ska duka och dekorera festlokalen tycker jag! O allt som måste göras innan dess ändå med servettringar o dekorationer o allt vad det är... :)
cat0181
Antal inlägg: 129
Loggade in: 07 jan 2009
Utloggad
Skrivet 19 jun 2007 14:42
Tårtorna brukar bli goda om inte annat, men jag brukar inte dekorera dom så mycket... Fast jag har nästan bestämt mig för att göra tårtan själv. Man kan göra den några dagar innan och frysa in. Annars får man göra den dagen innan. Jag har inte så många plander för den dagen eftersom vi förmodligen kommer att ha festen på en restaurang, och då fixar dom med dukning och sånt! =)
tricky_r
Antal inlägg: 254
Loggade in: 27 aug 2007
Utloggad
Skrivet 19 jun 2007 16:53
jag ska göra tårtan själv men jag har beställt bottnarna från bageri och marsipan. Kommer få färdigutkavlad marsipan, det är ju det som tar mest tid! Kommer göra fyllningen 2 dagar innan..och dagen innan kommer jag sättaihop dom o garnera dom! Ska få hjälp av svärmor...
semiramis
Antal inlägg: 68
Loggade in: 23 jan 2009
Utloggad
Skrivet 06 aug 2007 14:58
Gör tårtan själv men fråga om experthjälp t.ex. hos sugardesign.dinstudio.se som gärna hjälper med tips och sedan kan du unna dig att spendera lite pengar på dekorationen, t exempel en sån här från sugardesign...
Marielle
Antal inlägg: 85
Loggade in: 07 jun 2008
Utloggad
Skrivet 06 aug 2007 19:18
Jag stod också i valet och kvalet. Vi bestämde oss för att köpa tårtan för då vet jag att den blir bra. Brukar baka själv och är duktig på det men jag känner att det tidsmässigt inte funkar. Vill inte garnera tårtan dagen innan då den kanske inte kommer se riktigt fräsch ut på den stora Dagen. Men vill man verkligen göra sin egna tårta ska man göra det, det är säkert jätte kul! Tänk bara på att det betyder otur när bruden gör tårtan själv : ). Lycka till!
semiramis
Utloggad
Skrivet 09 aug 2007 13:04
hmmmm.... tror verkligen inte att man skall bry sig om det här med "vad som betyder otur" men det är bara jag som inte är traditionell kanske ;o) Saken är den att oftast så kan tårtan tom. bli bättre om man gör den själv, helst skulle jag rekommendera att ta hjälp av nån i släkten eller bekantskapet för att göra en sista "finnish". Man kan faktiskt frysa in tårtbottnarna och en hel del fyllningar som är lite stabilare skall faktiskt sättas ihop 1-2 dagar tidigare så de hinner "sätta sig lite". Som min Cognac- mörk choklad- körsbärstårta som jag gjorde 2 dagar innan brölloppet och sedan köpte jag sockerblommor från sugardesign till den. Fyllningen var perfekt och tårtan blev inte så sluttande och mjuk som många blir när man beställer. Den blev stor succé hos brudparet och gästerna och ingen tyckte den var torr, tvärtom.
semiramis
Utloggad
Skrivet 09 aug 2007 13:13
Det du skall tänka på är just att du har en "backupplan", dvs att du vet vad du kan göra om allt skiter sig. Jag hade två kalla-cheesekaketårtor i frysen som jag gjorde innan och som är helt enormt enkla att göra och dekorera. du har en digestivebotten och en cheesekakefyllning på Kesella, limejuice och skal eller någon frukt som hallon, nektariner, klementiner etc. och gelantin som man sedan blandar med lite vispat grädde för luftighet. Det hela tar en timme max om det är en stor tårta. man gör två sådana, har dom i kylen för att kontollera att fyllningen stelnar helt, lägger dom i frysen och nästa dag tar man bort formen och virar in kakan i plastfolie och lägger i frysen igen. Två sådana i samma storlek kan sättas på varann och sedan lägger man över marcipan eller sockermassa eller tom båda medans de fortfarande är frusna. När de tinar "svettas" marcipanen eller sockermassan lite, men då tar man och torkar av den, dekorerar och ställer fram. då har du en luftig, saftig sommartårta som du antingen kan ha i reserv eller kanske tom som din bröllopstårta?
Ullen
Antal inlägg: 28
Loggade in: 01 okt 2007
Utloggad
Skrivet 13 aug 2007 19:52
Jag har beställt tårtan av en kompis kompis som brukar baka tårtår till olika festligheter. Men det verkar som om du är duktigt på att baka och dessutom känner att du vill & orkar. Ett tips för att göra det lite tjusigt är att hyra (eller köpa om man vill) en tårtställning. Ser väldigt provsigt ut utan att vara något mer jobb. En del bagerier hyr ut tårtställningar.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!