BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Planering Starta ny tråd
28 jun 2007 07:35       1 svar    1107 klick

Hjälp mig hjälpa andra!

ceclof
Antal inlägg: 1
Loggade in: 28 jun 2007
Utloggad
Jag vill gå en kurs som bröllopsakademien håller som kostar ganska mycket. Jag vill nämligen bli bröllopskonsult. För jag tänkte att eftersom alla mina kontakter är mina vänner också som fotograf, sångsolist, underhållning, hår och make m.m. så kommer jag att kunna hjälpa till med det som det behövs hjälp med, utan att ta hutlöst mycket i betalning! Min man har lovat att han ska betala kursen till mig om jag bevisar för honom att det finns en marknad för bröllopskonsulter. Och det enda jag kom att tänka på var att skriva in till detta forum, och kolla vad ni säger? Sen kan jag visa min man forumet och vi kan fortsätta diskutera mina framtidplaner. Tacksam om ni skriver er mening i detta forum!
Anna BröllopsGuiden
Antal inlägg: 324
Loggade in: 05 nov 2020
Utloggad
Skrivet 28 jun 2007 18:34
Hej! Detta vill du nog inte höra, men din man har nog rätt här. Det finns egentligen ingen arbetsmarknad för bröllopskonsulter, i alla fall inte om men tänker sig att leva på det och kunna ta ut en normal lön. Jag vill inte grusa dina drömmar, men jag har sett många bröllopskonsulter starta upp och lägga ner under de år jag själv jobbat i "bröllopsbranschen", även om några fortfarande finns kvar. Kursen kan nog vara bra om man möter och ger service till brudpar i sitt vanliga jobb, bra t ex för festvåningspersonal eller om man jobbar inom catering eller i brudbutik. Det i sin tur kanske kan leda till tillräckligt många uppdrag för att kunna starta upp som renodlad bröllopskoordinator. Vad gäller kursen tycker jag du ska be om referenser från tidigare elever och på hur de som gått kursen använder utbildningen. Är det många som jobbar som bröllopskonsult efter avslutat utbildning eller vad leder den till? Ställ krav på kursarrangören innan du anmäler dig! Kan de inte ge positiva exempel på att folk verkligen får ut något yrkesmässigt (ekonomiskt)så satsa inga pengar på detta! Testa istället som en marknasundersökning hur stort är intresset bland vänner och bekanta att betala för en sådan här tjänst. Eller du kanske planerar att låta företagen (dina vänner) betala för ett samarbete/kontakter med brudpar? Du måste fakturera minst 40000kr plus moms (=50000 kr) i månaden för att kunna få ut en lön etc på 20000kr före skatt. Sedan är det en annan sak om man vill jobba "gratis" för att man tycker det är roligt, men det är väl inte det du tänkt dig.
Lycka till!
Bästa hälsningar
Chefredaktör Anna Lundgren som jobbat inom bröllop i 20 år.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!