BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Presenter Starta ny tråd
30 jun 2007 19:23       6 svar    6724 klick

morgongåva-när?

Tess&mark
Antal inlägg: 227
Loggade in: 03 sep 2013
Utloggad
Jag har en liten undran, när ger man morgongåvan? Min sambo trodde att det är morgonen efter bröllopsnatten men jag har fått för mig att det är på bröllopsdagen. Men är det så så undrar jag hur man gör för enligt tradition så ska ju inte vi sova ihop natten innan och kommer därför inte att träffas förns vid altaret. Ska man lämna det kvällen innan då?? Är de tnån som vet?
Jenny+Stefan
Antal inlägg: 40
Loggade in: 30 aug 2007
Utloggad
Skrivet 30 jun 2007 19:59
Hmm... Jag har nog altid trott att det är morgonen efter bröllopsnatten. Och så har jag nog tänkt göra också. För då är man ensamma och i lugn och ro. Bröllopsmorgonen är man nog lite stressad och har så mycket annat på gång.
Ceta
Antal inlägg: 141
Loggade in: 21 sep 2009
Utloggad
Skrivet 30 jun 2007 20:22
Jag har för mig att det är första dagen som man och hustru man ger varandra morgongåvan! Alltså morgonen efter!
Sommarbrud -07
Antal inlägg: 263
Loggade in: 28 apr 2008
Utloggad
Skrivet 30 jun 2007 20:49
Ja det ska man ge morgonen efter...(eller har jag fel?).
Hinner man knappt med på bröllopsdagen, man vill ju ha tid för det i lugn och ro. =)
blivandefru
Antal inlägg: 20
Loggade in: 07 sep 2007
Utloggad
Skrivet 01 jul 2007 12:07
Det är morgonen efter. I gammal tradition fick bruden det efter att äktenskapet blivit lagligt, dvs när man sovit ihop som man och hustru. Det skulle då vara en gåva som gav ekonomisk trygghet ifall att mannen dog. Idag är det ju bara symboliskt, t.ex ett smycke = )
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!