BröllopsGuiden
02 jul 2007 10:40       6 svar    2550 klick

Inköp av alkoholen

Neaneon
Antal inlägg: 173
Loggade in: 17 sep 2007
Utloggad
Vet att fler med mig ska eller har köpt sin alkohol i tyskland. Kan ni och alla ni andra för den delen också tipsa om förslag på viner, både röda och vita som passar till buffé och också gärna mousserande vin att skåla med.
Tacksam för hjälp för själv vet jag ganska lite om vin... brukar välja efter flaskans utseende :)
Lenis75
Antal inlägg: 270
Loggade in: 26 sep 2007
Utloggad
Skrivet 02 jul 2007 10:49
Hej
Vi har varit ner o bunkrat till vårt bröllop. Tyvärr har en del redan gått åt, så vi måste nog ta en sväng till.
Jag kan rekommendera rött:
Oude cap (kan va felstavat...)
Vitt: Lindemans
Dom funkar till det mesta!
Bubbel kommer vi köpa här hemma då man inte tjänar så mkt på att köpa det i Tyskland. Och då köper vi : Chapel Hill Chardonay (MYCKET gott o typ 57 kr/flaska. Görs på samma sätt som äkta champagne!)
Lenis75
Antal inlägg: 270
Loggade in: 26 sep 2007
Utloggad
Skrivet 02 jul 2007 16:30
Carina: haha är det sant. Vad ska man säga? Vi har bra smak helt enkelt!
Neaneon
Utloggad
Skrivet 05 jul 2007 08:19
Tack för tipsen! Det blir bordershop nu i helgen. Hur mycket vin räknade ni på till hur många människor? Man dricker ju till maten men även efter maten.
Heleneli
Antal inlägg: 25
Loggade in: 27 aug 2007
Utloggad
Skrivet 05 jul 2007 10:11
Den hrä listan har jag hittat på nätet någonstans... Kan vara på Gamman.se

1 flaska vin = 6 glas à 12 cl
åtgång: ½ flaska per person om vinet står framdukat
annars 1-1½ glas per rätt

1 flaska mousserande = 8 glas à 8 cl
37cl flaska likör eller dessertvin = 12 glas à 3 cl
Vatten och alkoholfria alternativ 1 glas = 20 cl

Vi räknade med en ½flaska per person till middagen och sen köpte vi 6 st BiB till baren. Vi är ca 70 pers som dricker.

Vi köpte ett vin som heter KAYA. Vi tog Pinotage Merlot som rött, men vilket vitt minns jag inte...

Lindemans är en favorit hos oss med, så mycket att vi kände att det var dags att dricka något annat...! :D

Angående bubbel så köpte vi småflaskor på systemet (de som fanns på bordershop) och hade provsmak här hemma. Det blev en helsvart flaska som heter Frexinet eller nåt. Mycket gott.
Neaneon
Utloggad
Skrivet 05 jul 2007 12:07
Det va ju en jätte smart lösning att ha flaskor till maten och sen BiB efteråt, tack för det tipset!!
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!