BröllopsGuiden
22 feb 2007 08:10       5 svar    2263 klick

Fundering kring maten...

famlyth
Antal inlägg: 217
Loggade in: 29 jan 2013
Utloggad
En fråga? Är det så viktigt med vad man bjuder på till middagen? Jag har ändå varit på några bröllop och jag kan inte minnas vad vi har ätit. Det man minns är ju släken som gråter till talen, busen med brudparet och gästerna och festen mm. Maten... den har kanske inte så jätte stor betydelse ändå? bara den är god. Köttbulla och potatis är gott... *ler* Nej klart att vi vill servera något festligare. Förslag någon?

// Mia
jojjo
Antal inlägg: 25
Loggade in: 08 okt 2007
Utloggad
Skrivet 22 feb 2007 11:09
Hej!

Vi kommer att ordna det mesta av maten själva för att hålla kostnaderna nere.
För oss blir det ett buffébord, kallskuret av olika sorter (tjälknul, kalkon, hemgjord rostbiff, gravad lax m.m.) till detta tänkte vi servera kokt potatis, samt pasta- och couscoussallader samt en underbar grekisk potatissallad som jag hittade recept på förra sommaren (mums). Tänkte också göra några olika pajer, köttfärspaj, bacon-broccolipaj, Quiche Lorraine samt åtminstone en paj som är helt vegetarisk (några av gästerna är vegetarianer).

Fördelen med detta upplägg är att det är enkelt att göra rätt mycket i förväg (vi har rätt många som hjälper till att ordna maten). Pajerna kommer vara klara att värma, så de som arbetar i köket skall inte behöva lägga för mycket tid på det. Vi kommer att hyra in serveringspersonal så att ingen i släkten behöver stå i köket eller springa benen av sig under festen, hellre detta än catrad mat i mina ögon.

Om det blir hälften så bra som jag drömmer om blir det perfekt ;)

/Jojjo
Evasleva
Antal inlägg: 97
Loggade in: 08 nov 2007
Utloggad
Skrivet 22 feb 2007 17:38
Det är klart man vill bjuda på något gott. men jag tror som du, det är inte det viktigaste. Man minns ändå inte riktigt efteråt. Bara det ser fint ut och inte smakar illa :)
heleneopeter
Antal inlägg: 68
Loggade in: 18 jan 2008
Utloggad
Skrivet 22 feb 2007 20:54
Vi ska ha en smördegsbakelse fylld med skaldjursröra till förrätt och til huvudrätt blir det chili- och limemarinerad varmrökt lax, potatis, kall romsås och grönsaker! Jag älskar fisk och skaldjur, så det var ett lätt val!
M:a
Antal inlägg: 229
Loggade in: 25 aug 2007
Utloggad
Skrivet 23 feb 2007 20:14
vi kommer också att köra enkelt med kallskuretbuffé. catering med 4rätters är inget vi har råd med och ärligt talat så tror jag våra gäster är lika glada för det ;-)
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!