BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Planering Starta ny tråd
19 jul 2007 16:22       15 svar    1570 klick

En fråga om pengar...

Jenny+Stefan
Antal inlägg: 40
Loggade in: 30 aug 2007
Utloggad
Hej Alla!

Vi ska gifta oss i maj eller juni 2008 (inget datum satt än!) och har lite pengar undanstoppade till det.
Igår satt vi och räknade hur mycket vi lägger på klänning, blommor, mat etc. Totalsumman blev dubbelt så mycket som vi stoppat undan, dvs ALLDELES för mycket... Och då är det inget lyxbröllop vi pratar om utan jag tyckte vi drog ner på mycket.

Hur gör man för att få pengarna att räcka??? Och får jag vara så fräck och fråga ungefär hur mycket pengar ni lägger på era bröllop?

Vi måste planera om men det är så svårt. Vi kommer att ha många gäster och jag vill kunna bjuda på en ordentlig fest. Eller så får man väl försöka spara...=(
Jenny+Stefan
Utloggad
Skrivet 19 jul 2007 16:29
Ja du... Vi har skrivit gästlista och hamnade på 104 (inkl barn). Men vi planerar för ca 80 vuxna.
/Jenny
Lenis75
Antal inlägg: 270
Loggade in: 26 sep 2007
Utloggad
Skrivet 19 jul 2007 16:42
Hoppsan, ganska stort då..
Jag vet hur det är. Vi gifter oss i sept, o både antalet gäster o antalet pengar drog iväg lite.
75 gäster kom vi ner till, och tror vi landar på 90-100 tusen.
Det går att fixa det billigare, det är jag övertygad om, men jag e nöjd.
Hur har ni planerat: hyra lokal o fixa mat själva eller slott o färdiga kuvert (ja nu överdrev jag, men man vet inte..)
:-)
Jenny+Stefan
Utloggad
Skrivet 19 jul 2007 16:48
Vi har tänkt hyra lokal och ta in catering (enkel buffé), men lägga till all dryck och lite extra mat själva.
Sen försöker jag göra mycket själv, pyssla med inbjudningar, tackkort mm.

Våran beräknade slutsumma blev 80 tusen, men jag tror nog att det också kommer att skena iväg. Hade tänkt mig att att det skulle kosta lite mindre att gifta sig. Men man vill ju att det ska vara så perfekt också, man har en bild i huvudet liksom och då kostar det...

Hur har ni ordnat er fest?
Lenis75
Antal inlägg: 270
Loggade in: 26 sep 2007
Utloggad
Skrivet 19 jul 2007 17:30
Vi hyr lokal, där det även finns plast för alla att sova kvar då vi har festen på en ö i skärgården. Catering, 2-rätters + tårta.
Det är alla dom små utgifterna som på slutet klumpas ihop o blir ganska mycket.
men som sagt, det är det värt! Jag har då bara tänkt gifta mig EN gång!
niilo
Antal inlägg: 79
Loggade in: 06 sep 2008
Utloggad
Skrivet 19 jul 2007 18:02
Hej, jag o min sambo la våran budget på 50.000 o vi har sparat sen juli förra året o gifter oss den 28/7 i år. Vi har fått lite hjälp av våra kära föräldrar med ca 15.000 o det va behövligt. Sen lagar vi all mat själva, har bar till självkostnadspris, jag fixade all inbjudan, fest/vigselpogram o placeringskort själv o vi kommer inte att hyra ett band eller DJ utan bränna ut cd skivor. Vi har bjudit 74 pers + personal som ställer upp gratis. Jag kan komma med mer tips om du vill men nu innan bröllopet har jag inte så mycket tid ;) Justja... vi kommer inte att åka nån fräck bil eller häst o vagn utan ta våran lilla cab från -89, så om inte det är så viktigt för er kanske ni har nån vän som kan hjälpa er att dra ner kostnaderna genom att låna ut eller hyra för ett hyggligt pris. Det är bra att ni redan nu har börjat planera o räkna på vart det "slutar"... ni kommer att fixa det bara ni vill, jag la undan 5000:- nu när jag fick tillbaka på skatten o en annan gång när jag hade jobbat mycket helg la jag undan 3000:- extra utöver våra 2000:- i månaden som vi har sparat sedan juli. Hursomhelst, LYCKA TILL!
Jenny+Stefan
Utloggad
Skrivet 19 jul 2007 18:11
Tusen Tack för alla tips!

Jag känner också att det är en väldigt speciellt dag och man gör det bara en gång. Men man är ju inte gjord av pengar liksom...

Lite grann är de så att antingen får man betala för det eller så får man göra det själv. När det gäller mat, servering, inbjudningar, ja allt. Huvudsaken är ändå på nåt sätt att det blir som man vill ha det och att det blir ett personligt bröllop. Tycker jag.

Vi ska nu sätta datum, boka kyrka och hitta lokal (svårast...) och sen gäller det att verkligen granska alla utgiftsposter, vad kan man dra ner på?
Men som du säger Lenis, visst är det alla smågrejer som man inte tänker på som kostar... Dekorationer tex.

Nu ska jag surfa runt lite och leta lokal!
anilä
Antal inlägg: 459
Loggade in: 24 mar 2011
Utloggad
Skrivet 24 jul 2007 11:45
Vi blir runt 50 st och har en budget på 30.000:- som antagligen blir lite överskriden eftersom vi har bestämt att han ska ha ett svärd oxå.
Jenny+Stefan
Utloggad
Skrivet 24 jul 2007 20:37
Många bra tips tjejer... TACK...

Vi har också tänkt att lämna in lite gammalt guld till pantbanken. Och de pengarna får bli till våra ringar, så kanske man har råd med nåt lite finare. Jag tänker så att ringen och festen vill jag lägga pengar på. Ringarna är ju det man har kvar (förutom alla minnen förståss!) och festen är det man bjuder andra på och det man har många fina minnen från.

Klänning ska jag försöka hitta billigt, dekorationer och injudningar och sånt ska jag försöka göra själv så mycket som möjligt.

Mat vill jag helst ha från catering för vi har inte tid att fixa sånt själv till 80 pers (eller vad vi nu blir). Men vi letar runt efter något prisvärt just nu.

Förutom pengarna känner jag just nu att tiden rinner iväg...! Vi har inte ens satt datum än utan bara bestämt maj eller juni 2008. MÅSTE JU BOKA KYRKA!!!
cat0181
Antal inlägg: 129
Loggade in: 07 jan 2009
Utloggad
Skrivet 24 jul 2007 21:05
Vi började med en budget på 30.000 - 40.000 men det har dragit iväg i ca priser när jag la upp budgetten. Vi har inga som helst sparade pengar att arbeta med, utan bara vad vi kan lägga varje månad fram till bröllopet som är i november. Slutsumman har nu hamnat på 54.000 ca, men jag har konstaterat att man kan komma billigare undan med mycket än det jag räknat med. T.ex klänningen om man köper den i kina så kan den bli jätte billig eller dekorationer på nätet och så... Sen har vi även sagt att alla pengar som blir över när bröllopet är slut ska gå till vår reskassa till bröllopsresan. Den är nämligen inte inräknad i det här.. Det gör det mycket roligare att leta billigaste priset på saker till bröllopet. Men när jag ser vissa som hamnar på 30000 tusen så undrar jag hur ni gjort. Vi har en gästlista på 65 pers, men jag tror inte att alla kommer...
anilä
Utloggad
Skrivet 24 jul 2007 21:15
cat0181

Vi kommer ner i pengar för min mamma har sytt de flesta kläder inkl min klänning (om den nu blir klar och som jag vill) vi har en billig lokal, min kompis är frisör så hår och smink kostar inget, min andra kompis är fotograf så det kostar inget,massor med vänner med fina bilar så transport kostar inget. Vi ska ha buffe som min kompis lagar, min ring är inte dyr. jag har ramlat över bra saker för i princip inga pengar när jag varit ute efter annat.
Däremot kommer vi att hyra annat porslin som passar vårt tema, min bukett är inte billig, vi betalar resan ner för 3 personer.
Så det beror nog på hur man prioriterar och vad man har för känningar runt om vad allt slutar på. Vår bröllopsresa är inte heller inräknad i detta bara bröllopsnatten på hotell.
Jenny+Stefan
Utloggad
Skrivet 24 jul 2007 21:17
Jag inser också att man kan göra det billigare. MEN. Jag vill ju ha vissa saker, tex catering, fri bar (handlar dock från Tyskland el dyl), fotograf (många tusen..), fin ring, håruppsättning osv. Snabbt så blir det väldigt många tusenlappar!
Och så har vi rätt många gäster som vi planerar för. Vet ju inte hur många som kommer sen.
Vi har inte heller räknat in bröllopsresa. Tänkte ta det hösten efter sen så vi får några månader på oss att återhämta oss ekonomiskt...

Jag är mammaledig nu också, så inte blir det mycket undanstoppat det här året...
anilä
Utloggad
Skrivet 24 jul 2007 21:24
Jenny+Stefan

Jo men vårt hade dragit iväg oxå om jag inte haft så snälla vänner som jag har. Nu hade fotograf gått bort eftersom jag hatar att vara med på bild men hår mat osv hade tillkommit.
palenryd
Antal inlägg: 23
Loggade in: 10 aug 2007
Utloggad
Skrivet 24 jul 2007 21:49
Hej!
Vi är 40pers och vi gifter oss den 11aug-07. Bröllopet hamnade på 60.000:-
Vi handlade all sprit från tyskland för o spara lite och sen så beställde ja min underbara klänning från brudbutiken.se och den kostade 3500:- med frakt. Sen köpte vi min killes kostym på dressman för ca 1000:- och jag gör mina blommor själv (är florist). Sen så gjorde vi inbjudningar o så själva.
köpte min tärnas klänning på tradera för 2500:- (skräddarsydd) och tillslut köpte vi skorna på sopunkten (köp 3 bet för 2) = 500:- för alla tre par.
Det med frisör är ju skitdyrt så ja kontaktade en kompis som är frisör. Men kolla på blocket.. det ligger ibland ute annonser från folk som gått ut frisörskolan som vill tjäna lte extra också.. Dom är jättebilliga eller så kan du kolla med frisörskolan om dom kan göra det åt dig.. ocså jättebilligt. Sen sminket gjorde ja så med att butiken Makeupstore har ett erbjudande med om man tar en sminkkurs som kostar 500:- så får man handla smink för 500:-. Så den tog jag så har man lärt sig hur man ska fixa sminket fint till bröllopet. Sen så hyrde vi en limmo från taxibolaget som kostade 650:- per timme. Skitbra! =)
hoppas att något tips har hjälp dig iiaf.
ElinNic
Antal inlägg: 17
Loggade in: 05 aug 2008
Utloggad
Skrivet 12 okt 2007 15:27
Hyr inte ett tält på "Rent a tent" eller liknande, det är faktiskt inte alls billigt och sen måste du har bord, stolar, lampor och allt sånt utöver priset på tältet. Jag undrar om man egentligen tjänar så mycket på catering för då måste man ju betala för lokal, serveringspersonal, någon som diskar osv. (Om inte cateringföretaget gör det förstås). Men jag kanske har fel?
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!