22 jul 2007 11:07
13 svar
10221 klick
frisör-kostnad?
*ann*
Antal inlägg: 103
Loggade in: 19 apr 2009
Utloggad
Hej! Jag vill ha en ganska enkel frisyr. Får man komma två gånger, alltså en gång för att testa och sen samma dag som bröllopet? Hur mycket kostar det på ett ungefär? Jag har hört priser runt 2000 och tycker det låter mycket. När jag gjorde balfrisyr betalade jag ca 500 på en bra salong. Är det för att det är just bröllop det blir så dyrt?
anilä
Antal inlägg: 459
Loggade in: 24 mar 2011
Utloggad
Skrivet 22 jul 2007 12:29
Det är inte sant att det läggs på en nolla. Jag är frisör och har aldrig varit med om att det läggs på på det sättet. Oftast kostar det mer för att det ligger mycket mer arbete bakom en bröllopsfrisyr än en balfrisyr tex. Om bruden ska ha slöja så måste man se till att slöjan sitter så pass att den ska sitta kvar om man fastnar i en dörr tex. Ska man ha krona krävs en massa undrerarbete för att få den att sitta kvar och ännu mer arbete ligger bakom om det dessutom ska vara slöja till kronan.
Vill du däremot ha en vanlig frisyr utan slöja eller krona eller tiara då sjunker priset för då är det mycket mindre arbete som krävs.
Som sagt det ligger oftast massor med förarbete bakom en bröllopsfrisyr därav att den är dyrare.
Jag vill rapportera detta inlägg!
*ann*
Utloggad
Skrivet 22 jul 2007 13:25
Halloj! Ja jag förstår att det är mkt arbete och sen är det ju ändå så att jag planerar att gifta mig en gång så får väl kosta lite då men alla små saker blir till stor summa...:-) Men äh det får gå på något sätt!! Vill ju inte dra ner på allt för att spara pengar! Men mkt annat går ju att göra budget!
anilä
Antal inlägg: 459
Loggade in: 24 mar 2011
Utloggad
Skrivet 22 jul 2007 14:00
Sen är det ju så att en balfrisyr eller festfrisyr ska hålla några timmar på kvällen men en bröllopsfrisyr ska hålla en hel dag och kväll. Så som sagt det är en hel del arbete bakom det.
Balcaz
Antal inlägg: 231
Loggade in: 12 apr 2010
Utloggad
Skrivet 22 jul 2007 19:36
Min frisyr (finns i galleriet) kostade 900:- Det tog ca 2 ½ tim. Då har vi inte gjort någon provuppsättning. Tyckte det va´ helt ok.
niilo
Antal inlägg: 79
Loggade in: 06 sep 2008
Utloggad
Skrivet 23 jul 2007 07:39
Hej. Jag får bet. 2000:- för hår o smink o då ingick det en provuppsättning i priset plus att frisören tyckte att min sambo skulle komma dit så hon fick "sminka" upp han me *fnissar* fast han vet inte än att det är smink som det gäller :)
Skrivet 23 jul 2007 09:44
Min uppsättning (inkl. provuppsättning) gick till 1300kr.
Sminkningen (+ att jag köpte ettläppstift, läppglans och att det ingick ett provsminkning) kostade 800kr.
Så totalt: 2100kr.
famlyth
Antal inlägg: 217
Loggade in: 29 jan 2013
Utloggad
Skrivet 23 jul 2007 11:10
Jag kommer att betala 2000:- då ingår, träff innan med för att testa firsyr, plock av ögonbryn, min håruppsättning på bröllopsdagen, sminkning och uppsättning till vår lilla brudnäbb. Allt detta för ca 4 timars arb. Det tycker jag är helt okej.
// Mia
cat0181
Antal inlägg: 129
Loggade in: 07 jan 2009
Utloggad
Skrivet 23 jul 2007 14:24
Min frisör tar 600:- /timme för bruduppsättning... Fast sen tillkommer klippning och slingning ca 2 veckor innan + provuppsättning. Jag tycker att det är ett skapligt pris...
Skrivet 23 jul 2007 15:10
jag betalar 700/timma. det heter "brudklädsel" just på detta stället. man får själv bestämma om man vill sminkas, ha hjälp m påklädning, fixa håret etc. jag bad om provsminkning, det verkar ite som det ingår annars, så vi ska kolla färger någon dag innan. har lämnat bilder och visat hårkvalité och längd.
fhv så får man ett glas bubbel, det har jag hört att de brukar bjussa på under tiden. en del ställen får man tom lite snacks på - man ska ju hålla sig till kvällen. allt går väl i ett hela dagen!!!
jag tycker man kan tänka på att det trots allt är helgarbete (oftast iaf) och frisörerna ska ha lön också. själv ser jag min håruppsättning som ett litet handgjort konstverk och det kostar ju alltid.
visst är det tråkigt att allt drar iväg hela tiden, men om man så får leva på knäckebröd o vatten månaden efetr bröllopet så kan man iaf leva på kärleken!
Neaneon
Antal inlägg: 173
Loggade in: 17 sep 2007
Utloggad
Skrivet 23 jul 2007 17:36
Det varierar verkligen i pris... min frisör tar 500:- i timmen och då sminkar hon också.
*ann*
Utloggad
Skrivet 24 jul 2007 11:27
Kurserna på Make up store är jättebra så dom kan jag rekomendera! Varit nöjd varje gång och så får man ju smink för summan man betalar!:-)
johannary
Antal inlägg: 94
Loggade in: 11 apr 2008
Utloggad
Skrivet 24 jul 2007 12:28
Jag betalade 2200:- kr för 3 timmars håruppsättning och sminkning, skapligt pris. Blev jättenöjd med håret och sminkning.
Elle
Antal inlägg: 9
Loggade in: 27 jul 2007
Utloggad
Skrivet 27 jul 2007 14:29
Dyrt att vara brud..men ack så kul.
Kollade också priserna lite och det mesta ligger runt 2'.