BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Planering Starta ny tråd
02 sep 2007 18:19       4 svar    1472 klick

Paniiiik!

Lenis75
Antal inlägg: 270
Loggade in: 26 sep 2007
Utloggad
Vi gifter oss på lördag.
Skulle just plocka fram hindersprövningen...och jag har lagt papprena så jag inte hittar dom!!!!!!
Har mailat skatteverket o hoppas på att dom kan skicka en kopia.
Vi ska träffa prästen på tisdag...behöver jag hindersprövningen då???
Jess
Antal inlägg: 163
Loggade in: 27 apr 2009
Utloggad
Skrivet 02 sep 2007 19:19
Lenis, jag är långt ifrån säker på detta men jag tror att det räcker att ni tar med det till själva vigseln. Efter vigseln så ska vigselförättaren skriva under att ni ingått äktenskap, och det är alltså inte giltigt förrän dess. Kanske är det så att er präst vill se att ni lagt in om hindersprövning, men om ni förklarar hur det ligger till, så kan han nog vänta tills själva vigseln. Jag tror att anledningen till att ni ska ta med det nu till prästen, är för att han ska veta att ni säkert kan gifta er, så att det inte blir några problem när ni står där på vigseldagen!

Såhär står det på Skattverkets hemsida :

"Innan ni kan ingå äktenskap eller registrerat partnerskap måste ni ansöka om hindersprövning. När hindersprövningen är klar utfärdar skattekontoret "Intyg om hindersprövning/vigsel" eller "Intyg för registrering av partnerskap".
Intyget ska tas med till vigselförrättaren och gäller i fyra månader. Inför vigseln utfärdar Skatteverket ett intyg om hindersprövning och ett om vigseln. Dessa intyg ska lämnas till vigselförrättaren som efter vigseln fyller i intyget och återsänder det till Skatteverket. Vigseln registreras i folkbokföringen."
Lenis75
Antal inlägg: 270
Loggade in: 26 sep 2007
Utloggad
Skrivet 02 sep 2007 20:05
..Era tummar hjälpte: Jag hittade det!!!!!!! :-)
(eftersom det stod skattemyndigheten på papprena hade jag inte kollat så noga utan städat undan det med firmapapprena...)
:-)
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!