BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Vigsel Starta ny tråd
01 okt 2007 20:18       11 svar    4948 klick

Någon som ska ha borgeligt bröllop

Ellie
Antal inlägg: 19
Loggade in: 04 aug 2009
Utloggad
Är det någon som INTE ska gifta sig i kyrka som vill berätta hur ni ska ha er cermoni. Vill gärna göra något speciellt även fast vi inte ska ha ett kyrkbröllop, men har inte riktigt koll på vad man kan göra för att inte "sjåsa" upp det.
famlyth
Antal inlägg: 217
Loggade in: 29 jan 2013
Utloggad
Skrivet 01 okt 2007 22:49
Vi hade en borglig vigsel då vi gifte oss... jag kan maila dig vårt upplägg om du vill? //Mia
famlyth
Antal inlägg: 217
Loggade in: 29 jan 2013
Utloggad
Skrivet 02 okt 2007 09:23
Nedan kan ni läsa om hu vi hade vår borgliga vigsel. Det var mycket stämningsfullt och fint. Vi började utomhus och kom så långt som till halva solosången, sen började det att regna för mycket så vi fick göra en paus och gå in och avsluta där. Men det gjorde inget, vart bara roligt och alla skrattade och tyckte att det var unikt och annorlunda. Jag är glad att i sa våra löften inomhus, då det var svårt att höra vad vi sa ute.
Vi hade en underbar helg/dag med familj och vänner, Har tänkt att skriva i min blogg om dagen, har börjat med det, men det är en del att skriva... text och bilder kommer.
Lycka till med er planering och glöm inta att njuta då ni har er underbara dag.

Vår borgliga vigsel...

* Gästerna samlas

* Mingelmusik

* Välkomstord - vigselförrättaren

Jag heter ... och jag ska förrätta vigseln mellan ... och .... På deras vägnar vill jag hälsa er alla välkomna!
... och ... är förstås glada att ni - så många av deras familjemedlemmar och vänner - är med här på deras stora dag.
Det som ska ske här och nu är ett stort ögonblick, inte bara för att de i denna vigselakt tar ett stort steg i sina liv. Utan också eftersom ni, ... och ... närmaste, är här och gör detta ögonblick så mycket viktigare än det annars skulle varit. Genom er närvaro bekräftar ni som vittnen deras beslut och deras löften till varandra.
Nu väntar vi här så kommer brudparet snart.

* Intåg Musik

* Vigselförrättaren ord till brudparet

... och ... ! Ni har just tagit stegen till den ceremoni som blir början på en ny epok i edra liv då ni kommer att leva tillsammans som äkta makar. Jag är övertygad om att ni länge känt både en längtan och en glad förväntan inför er bröllopsdag. Som äkta makar kommer ni att sätta upp nya mål och känna samma glada förväntan och längtan. Men ni får aldrig glömma att även ta vara på dagen ni har på vägen till målet.

Jag vill, innan vi övergår till den formella ceremonin, läsa en text av Sonja Aldén som ni har berättat belyser era känslor för varandra.

Du är allt jag någonsin önskat.
Du är allt jag någonsin drömt.
Du är den som får mig minnas alla drömmar jag har glömt.
Du är den som får mig att hoppas.
Du är den som får mig le.
All min kärlek får du bära.
Hela livet vill jag ge.

För du är där när ingen ser mig.
Du är där när stormen yr.
Du är där när natten skrämmer.
Du är där när dagen gryr.
Och jag vill alltid ha dig nära.
När som åren läggs till år.
Åh vad livet vill oss lära är att framtiden är vår.

När som klockorna har stannat och tiden tycks stå still
och man inte vågar säga de man längst i hjärtat vill,
då ska vi ta varandras händer, då ska vi minnas denna dag
och förstå att vad som än händer är det alltid du och jag.

* Musik och solosång

* Löften

... och ..., låt oss nu få höra era löften till varandra

Brudgummen

... - jag älskar dig

Vigselförrättaren läser före och brudgummen efter:

Jag vill dela mitt liv med dig
Med min kärlek vill jag hedra dig
För alltid vill jag vara vid din sida
Allt vad jag är ger jag till dig
och allt det jag har vill jag dela med dig

Bruden:

... – jag älskar dig

Vigselförrättaren läser före och bruden efter:

Jag vill dela mitt liv med dig
Med min kärlek vill jag hedra dig
För alltid vill jag vara vid din sida
Allt vad jag är ger jag till dig
Och allt det jag har vill jag dela med dig

* Den formella delen av ceremonin

Äktenskapets ändamål är enskildas väl och samhällets bestånd.
Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.
Vill du .... ta denna .... till din hustru och älska henne i nöd och lust ?
Vill du .... ta denna .... till din man och älska honom i nöd och lust ?

* Ringväxling (Vigselförrättaren ger tecken.)

Ge nu varandra handen till bekräftelse på edra löften.

* Äktenskapet förklaras ingånget: (2:a formella delen)

I närvaro av allt vi känner till och anar och inför dessa vittnen har ni, .... och ...., lovat att leva med varandra.
Jag förklarar er nu för äkta makar.
Glöm aldrig det löfte om trohet som ni nu har avlagt.
Lev med varandra i inbördes aktning, kärlek och förtroende, och besinna ert ansvar mot kommande släkten.
Må endräkt och lycka råda i ert äktenskap och i ert hem.

.... du får nu kyssa din fru.

* Kyssen

* Avslutande musik - uttåg

Ellie
Antal inlägg: 19
Loggade in: 04 aug 2009
Utloggad
Skrivet 05 okt 2007 19:27
Jag det var verkligen fint... längtar ännu mer tills det blir min dag! Tack så jättemycket för att du ville dela med dig av Er dag.
trampetroll
Antal inlägg: 84
Loggade in: 13 feb 2009
Utloggad
Skrivet 03 dec 2007 05:20
:) Hej! Jag gav ett litet tips här på forum vigsel som vi ska göra på vårt bröllop. En såkallad personlig ceremoni men utesluter helt allt det kyrkliga och lite konservativa :-) Läs gärna!
Saralo
Antal inlägg: 6
Loggade in: 08 apr 2008
Utloggad
Skrivet 07 dec 2007 17:59
Vi ska gifta oss borgerligt. Men vi kommer inte ha någon speciell ceremoni. Jag har nyligen kontaktat en vigselförättare så vi har inte planerat så mycket än. Kommer bara vara två vittnen med oss när vi vigs så det blir inte så mycket planering. Min syster gifte sig borgerligt ute på en brygga i Dalälven. Gästerna stod runt strandkanten. Vigselförättaren hade headset på sig så vi hörde i högtalare vad som sas. Det blev mer avslappnat på det viset. Sen väntade middag och fest i lokalen bredvid. Så det var en lyckad kväll..
elvisbrud
Antal inlägg: 2
Loggade in: 19 jan 2008
Utloggad
Skrivet 15 jan 2008 13:24
jag har också en hel del funderingar på hur man bara 'hittar på' en perfekt vigsel... hoppas verkligen att vi får bra hjälp ifrån vigselförättaren (med tanke på vad vi betalar!). vi är inte särskilt 'sentimentala' och vill inte liksom ha nåt sliskigt men ändå vacker och med otroligt mycket glädje... hoppas det dyker upp fler tips här...
Ninni_P3
Antal inlägg: 43
Loggade in: 02 okt 2009
Utloggad
Skrivet 21 maj 2008 11:54
Hej! Är det någon där ute som vet vad en vigselförättare kostar?
Funderar på att ha vigseln där ute på herrgården där vi ska ha festen.
Men man vill ju gärna veta på ett unbgefär va det kan tänkas kosta?
Tackar på förhand/Ninni
Vindelälva
Antal inlägg: 30
Loggade in: 11 apr 2009
Utloggad
Skrivet 21 maj 2008 17:16
om man har den borgerliga vigseln i Rådhuset el dyl så är det gratis annars tror jag man betalar vigselförättarens resekostander och ca200 kr. (är inte säker på summan men den e överkomlig) Hör med er vigselförättare om han/hon är villig att resa till annan plats...
Ninni_P3
Antal inlägg: 43
Loggade in: 02 okt 2009
Utloggad
Skrivet 22 maj 2008 11:58
Tack ska be gubben ringa å höra... vill ju inte att d ska kosta allt för mycket :D tack
lycksalig
Antal inlägg: 4
Loggade in: 19 aug 2017
Utloggad
Skrivet 12 sep 2009 10:52
Vi kommer att gifta oss borgligt och utan krusiduller. Själva vigseln tar ca 20 sek. Därefter går vi ut och äter middag.
Men några dagar senare ska vi ha en personlig cermoni så att vi kan "gifta oss" på vårt sätt och dela dagen med släkt och vänner. Vi ska hålla till på en gammal hälsingegård vid en vacker sjö. Min lillasyser ska hålla i vigseln, alltså vara "förättare" och vi har skrivit vår egna cermoni, med ett innehåll som passar oss.
Vi har valt detta upplägg då vi inte är troende och inte vill ge varandra en massa högtidliga löften som vi kanske ändå inte kan hålla...
Fördelen med en personlig cermoni är ju att man får göra saker precis som man vill, eftersom den inte är juridiskt bindande.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!