BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Vigsel Starta ny tråd
10 okt 2007 14:50       23 svar    5335 klick

Bara axlar i kyrkan?

080607
Antal inlägg: 128
Loggade in: 22 mar 2009
Utloggad
Jag undrar om det är någon som kan råda i den här frågan- jag har tänkt att ha en ärmlös klänning som visar bara axlar, armar och lite rygg..Hur är det med etiketten i kyrkan? Måste man skyla sig...det är ju fint med sjal men jag vet inte om jag vill ha det...vad tycker ni...med eller utan?
mammamuu
Antal inlägg: 202
Loggade in: 06 maj 2008
Utloggad
Skrivet 10 okt 2007 17:09
Jag gifte mej i sommras och hade bara axlar. Det var ingen som kommenterade det. Jag hade en tunn sjal som jag tänkte kanske haft men bestämde mej för att vara utan den.
Gör precis som du vill!!! = )
080607
Utloggad
Skrivet 10 okt 2007 18:48
Tack för era svar..jag har ju tänkt på slöja tidigare...men när jag provade tillsammans med klänningen så var det bara inte jag...så jag får helt enkelt "strunta" i slöja..fast det är såå fint...kanske jag köper sjal till så får jag se hur det känns sen....ha det gott alla snälla brudar!!!
LJo
Antal inlägg: 200
Loggade in: 22 jul 2010
Utloggad
Skrivet 10 okt 2007 23:06
Som brud tror jag att det är helt ok att ha bara axlar i kyrkan. Klänningmodet är ju mycket ärmlöst. Däremot tror jag att det är god sed att gästerna inte har bara axlar.
isolde_81
Antal inlägg: 34
Loggade in: 09 maj 2009
Utloggad
Skrivet 11 okt 2007 11:11
Har också läst Camilla Thulins artikel. Kalla mig gärna konservativ, men vill man se ut som en bordellmamma på sin bröllopsdag så ska man kanske inte gifta sig i kyrkan.
Sol_76
Antal inlägg: 52
Loggade in: 16 nov 2009
Utloggad
Skrivet 11 okt 2007 11:23
Smaken är ju som baken, men jag tycker då INTE att man ser ut som en bordellmamma om man har bara axlar... Men det är vad jag tycker.
icra
Antal inlägg: 9
Loggade in: 24 apr 2008
Utloggad
Skrivet 11 okt 2007 13:26
Ha ha - bordellmamma, skulle inte tro att gränsen för bordellmamma går vid bara axlar.
mammamuu
Antal inlägg: 202
Loggade in: 06 maj 2008
Utloggad
Skrivet 12 okt 2007 06:31
Bordellmamma??!!! Håller med dom andra att där gick du över gränsen!!
Såna uttryck kan du faktiskt hålla för dej själv. Du får tycka precis vad du vill men tänk lite på vad du slänger ur dej!

Ni som vill ha bara axlar.....HA DET!!! Ni ser absolut inte ut som bordellmammor!! .......haha....blir full i skratt......
Stå på er!!!!
anilä
Antal inlägg: 459
Loggade in: 24 mar 2011
Utloggad
Skrivet 12 okt 2007 08:08
Har för mig att det finns någon gammal etikett som säger att man inte får ha bara axlar i kyrkan, men numera tror jag inte att det spelar någon roll för det är ju så vanligt. Jag ska ha lååååååånga ärmar men om du vill ha bara axlar är det självklart att du ska ha det.
isolde_81
Antal inlägg: 34
Loggade in: 09 maj 2009
Utloggad
Skrivet 12 okt 2007 08:21
ok, bara axlar kan vara fint på festen men jag står fast vid att det inte passar i kyrkan.

Ni är kanske väldigt kristna, vad vet jag. Men jag misstänker att många som ska ha kyrkbröllop inte är det och att vigseln är ett av få besök i kyrkan. Kan man inte då visa ödmjukhet och följa kyrkans etikett?

Som sagt så kan man alltid välja en annan vigselplats.
famlyth
Antal inlägg: 217
Loggade in: 29 jan 2013
Utloggad
Skrivet 12 okt 2007 08:52
Bara axlar eller inte... Viktigaste är att man själv känner sig fin och gör som man vill och tycker om.

Sen kan det vara så att den kyrkan som ni ska viga er i inte vill att ni har bara axlar... fråga dem... mycket enklare.

Jag har varit på och arrangerat en del vigslar i kyrkan och nästan alla brudarna har haft bara axlar....

// Mia
Sol_76
Utloggad
Skrivet 12 okt 2007 08:56
Jag ska gifta mig i kyrkan OCH ha en axelbandslös väldigt vacker klänning. Jag vet att det finns en gammal etikett som säger att man inte ska ha bara axlar i kyrkan, men den är som sagt gammal. Tiderna förändras och så även vissa etiketter. Om det nu idag skulle anses vara så förfärligt och respektlöst att ha bara axlar när man gifter sig i kyrkan, borde inte kyrkan i så fall vara mer tydlig på den punkten? Det är ju inte direkt så att man är naken, eller ens i dagens mått mätt, utmanande för att man som kvinna visar sina axlar och en liten bit av ryggen... (Min åsikt) Ja, ja, kände bara att jag ville säga det och vädra mina åsikter.

Till alla blivande brudar med axelbandslösa klänningar: Stå på er och känn er vackra i era klänningar, för det är ni! Man får helt enkelt försöka ignorera trista kommentarer som "bordellmammor" och liknande från vissa etikettsryttare! :-)
Sol_76
Utloggad
Skrivet 12 okt 2007 08:59
Och bara för att tillägga, man kan ju faktiskt precis som Mia skrev, fråga hur de ser på den saken i kyrkan man ska gifta sig.
080607
Utloggad
Skrivet 12 okt 2007 10:26
Oj oj vad många som svarat...va kul att få alla era åsikter...summa summarum tyder på att göra som man själv känner med sunt förnuft...jag kände mig vacker och inte "porrig" i "min" klänning...jag köper till sjal i alla fall...kan kanske bli lite "kyligt" och då är den skön att ha! man vet ju aldrig hur det svenska sommarvädret är i juni månad...kram på er!
bic
Antal inlägg: 247
Loggade in: 09 aug 2012
Utloggad
Skrivet 29 dec 2007 02:55
Jag läste nyss i Bröllops magasinet -tidningen om vett och etikett på bröllop, där står det om man går på ett bröllop så ska man inte ha bara axlar i kyrkan utan då ha med en sjal att ha över axlarna vid vigselceremonin.
Som brud får du klä dig som du vill, det här är din dag, står det sedan.
trampetroll
Antal inlägg: 84
Loggade in: 13 feb 2009
Utloggad
Skrivet 29 dec 2007 17:06
Detta är en mycket intressant disskusion för jag förstår bara inte hur folk kan tycka att det är porrigt med bara axlar. Om man är hur fin som helst i en smakfull outfit som inte alls är porrig men visar sina axlar är man porrig då? Se bara på bilden här uppe, det är ju jättefint och vad är det som är porrigt med det? Det är faktiskt lite kvinnorförtryckande att tänka så tycker jag. Bara för att det är i kyrkan så ska man inte beöva gå medpå vad som helst.*bored*
trampetroll
Antal inlägg: 84
Loggade in: 13 feb 2009
Utloggad
Skrivet 29 dec 2007 23:01
Och sett ur en annan synpunkt - med tanke på all den skatt vi betalar till kyrkan varje år, så är det sjukt om deras konservativa "etkett" om vad som ska betraktas som porrigt ska få styra oss på vår bröllopsdag också. Nån måtta får det vara.
Healga
Antal inlägg: 27
Loggade in: 15 feb 2010
Utloggad
Skrivet 03 maj 2008 16:21
om det skulle vara så att man ser ut som en bordelmamma bara för att man har bara axlar på sitt bröllop. hur kommer det så ut på mitt? axelbandslös klänning som är uppsydd efter min kropp som höggravid. Jag personligen ÄLSKAR axelbandslösa klänningar vare sig det är brudklänning eller inte. visst man kan ha en sjal om det skulle visa sig att det blir halvtaskigt väder men det är inget som man behöver använda bara för att man har införskaffat en sån.

Så jag tycker som många andra som har skrivit här att ordet bordellmamma INTE hör hemma i detta sammanhang utan det var någon som du kunde hålla för dig själv.

Så ni blivande brudar/fruar därute som väljer axelbandslösa klänningar. älskar er klänning och er dag och eran blivande. För det är inte klänningen ni gifter er med. om ni förstår vad jag menar?

**kramen**
wifetobe
Antal inlägg: 143
Loggade in: 07 aug 2008
Utloggad
Skrivet 03 maj 2008 19:09
Bordellmamma, ha ha, inte ens värt att kommentera tycker jag!! Jag frågade prästen som ska viga oss om just det om det är ok att ha bara axlar. Hon sa att det absolut inte var några problem- och hon är kyrkoherde dessutom! Så jag skulle inte tro att det är så vanligt idag att det inte accepteras!
silverpingla
Antal inlägg: 165
Loggade in: 06 jul 2009
Utloggad
Skrivet 03 maj 2008 19:15
Jag tycker mig se lite humor i inlägget om att bli en "bordellmamma" med bara axlar - man kan ju alltid hoppas eller hur?! *whistle*

Men! Jag har dock för mig att det är inte för att det skulle vara "porrigt" som det är en gammal sed att ha något över axlarna, utan mer som ett tecken på vördnad. Typ som muslimernas slöja.

Jag tycker dock att man ska göra som man känner. Precis som allt annat som har med bröllop att göra. Det är din dag - vill du följa en sed så gör det - men bara om du själv vill! :)
Linnean
Antal inlägg: 80
Loggade in: 17 mar 2010
Utloggad
Skrivet 03 maj 2008 22:11
Jag tycker att det bästa rådet är att fråga prästen! I de absolut flesta församlingar är det nog helt ok med baraxlat, men i mer högkyrkliga kretsar kanske ni får rynkade näsor. Inget att bry sig om, men det skadar ju aldrig att vara förberedd. Valet gör man ju helt själv!
Seden att skyla axlarna kommer av att kyrkan ses som helig plats. "Guds hus". Man visar Gud vördnad. Sen kan man ju tänka som så: Om nu Gud skapat oss nakna, så kan vi nog viga oss baraxlade utan att han baxnar... *angel*
Kanske är det värre i dag att skyla sig och faktiskt gå in under tanken att naken hud är något syndigt och skamligt..?
En annan sak - stenkyrkor är svala den varmaste sommardag...
gunnila
Antal inlägg: 106
Loggade in: 14 maj 2013
Utloggad
Skrivet 04 maj 2008 17:20
Ojojoj, vilket infekterat ämne! Jag har MIN ståndpunkt klar om det här, men det innebär absolut inte att alla måste hålla med mig.
För mig är det självklart, att man inte har bara axlar i kyrkan. Det är en tradition som kommer sig av, att man ska visa vördnad i kyrkan. Om man tänker tillbaka sådär en 75 år, så var det ju inte så att man visade sin hud för vem som helst. Tittar man på "Titanic", så står ju det rätt klart (snacka om att gubbsens ögon håller på att tränga ur skallen på dem när de ser en kvinnas vrister och anklar!). Det är helt enkelt så, att i kyrkan ska ens tankar gå till Gud och sakrala saker, inte till så triviala prylar som sex och naken hud.
Men idag reagerar vi knappt om vi ser en mer eller mindre naken människa, eftersom vi har blivit så luttrade.
Själv jämför jag traditionen med täckta axlar med att man inte har på sig skorna hemma hos någon, att man tar av sig kepsen inomhus och att man stänger av mobilen på restaurangen. För mig handlar det alltså om respekt för andra.
Vad jag själv ska ha på mig? Jo, där blir det en kompromiss. Hade tänkt ha kort ärm, men det visade sig att jag inte klädde i det, så jag ska istället ha breda axelband och troligen en tunn sjal.

Jag ber alla som läser det här, att INTE ta det som ett angrepp på någon, för det är det inte menat som. Det är bara min åsikt i ämnet.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!