BröllopsGuiden
18 okt 2007 22:10       15 svar    5928 klick

Alkohol, hur ska jag göra?

skeeycat
Antal inlägg: 11
Loggade in: 29 sep 2009
Utloggad
Hej.
Jag och min kille har olika åsikt om detta just... Jag tycker att man kan ha självkostnadspris på baren, medans min kille tycker att vi ska bjuda. Jag vill inte ha betalt, utan jag vill hålla "fyllan" nere och har fått för mig att folk dricker minder om de får betala lite för drickat. Men med de människor vi talat med tycker de flesta att man ska bjuda, så man kan dricka hur mycket man vill, vissa verkar tycka att det är en vanlig "fyllefest" de ska på... Jag vet att många tycker att man själv får bestämma att man fått nog och att det är vett och etikett att inte bli för full. Många av våra vänner och hela våra släkter är inte de som spottar i glaset, tvärt om... Nu undrar jag hur jag ska göra. Jag vill ju inte verka snål som inte bjuder för jag vill gärna detta, men jag anser att större delen inte kan behärska hur mycke de dricker. Till saken hör ju också att alla inte kommer överens med varandra och jag vill inte ha bråk, tjafs eller värre slagsmål på våran stora dag. Jag vet inte riktigt vem jag ska fråga om detta eftersom större delen av min bekantskaps krets tycker att det är en självklarhet att bli ap-radar när det är gratis. Jag vill heller inte behöva oroa mig att det ska spåra ur, oroa mig e det sista jag vill göra, man ska ju bara njuta av sin dag. Jag vill absolut inte ha någon som leker plastpolis och säger till när någon inte ska dricka mer... Skulle själv känna mig förnärmad om någon påpekade detta på ett ganska olustigt sätt. Jag har sett att du druckit ganska mycket under kvällen, ska du inte lugna dig lite? Jag sa till min kille att man kanske kunde skriva något i festprogrammet om detta typ Drick med måtta, vi vill att ni ska komma ihåg detta, men han trodde att det skulle få omvänd effekt och att de flesta skulle tro att detta var ett slags skämt.
Så hur ska jag göra?
Neri05
Antal inlägg: 22
Loggade in: 14 maj 2008
Utloggad
Skrivet 19 okt 2007 06:09
hej!
jag har ett liknande problem.o jag har funderat fram o tillbaka o disskuterat m min sambo,hon tycker vi ska ha till självkostnadspris medans jag tycker man ska bjuda,men samtidigt vet jag att det kmr bli mkt fylla...(finsk släkt *ler*)men vi kmr nog ha en lite burk elr liknande vid baren där det står att pengarna är till bröllopsresan.för jag har tänkt på att det är ändå våran speciella dag o jag får göra som jag vill,o då väljer jag mindre fylla,alltså att dom får betala till själkostnadspris.samtidigt tror jag att rätt många gör så,så det är nog ingen fara o att dom flesta förstår varför.o sen har vi 2 personer som sköter barbiten o har lite koll på hur mkt alla dricker,så inte vi behöver tänka på det.vi har kommit överens om att inte ha sprit på festen,utan bara öl,vin o cider,för vi vill inte ha några snedtändningar,kanske nåt för er med?jag hoppas ni kmr fram till en bra lösning o att eran dag blir speciell o underbar som du hoppas.
mammamuu
Antal inlägg: 202
Loggade in: 06 maj 2008
Utloggad
Skrivet 19 okt 2007 09:19
Vi hade bar till självkostnadspris på vårat bröllop i sommras. Ingen tyckte att det var "snålt". (inte vad jag vet iaf....)
Vi var oxå inne på att folk dricker mer med måtta om man får betala en slant. Vi hade oxå två personer som stod i baren och höll lite koll på hur mycket folk drack. Det fanns dom som blev nekade att köpa mer. Dom gnällde inte för det.
Till maten bjöd vi på vin och en del ville ha öl. Jag tror att folk blev lite runda under fötterna under middagen och då köpte dom inte så mycket under resten av kvällen. Hade middagen varit alkoholfri så tror jag att folk hade hävt i sej en hel del under resten av kvällen.
En del blev lite väl fulla men det var inget bråk pga det.
Jobbigt när ni inte är riktigt överens.........
Men hoppas ni kommer fram till nåt bra. Tycker att det är konstigt när folk tycker att det är ok att dricka hur mycket som helst på ett bröllop.......det är ju eran dag! Skulle dom vilja att det blev ett fylleslag på deras bröllop????

Lycka till och hoppas det löser sej.
flisan
Antal inlägg: 88
Loggade in: 26 feb 2009
Utloggad
Skrivet 19 okt 2007 14:59
Jag har jobbat på väldigt många bröllop, och nu ska jag själv gifta mig i vinter. Och jag kan berätta att 9 av 10 har självkostnadsbar. Och när brudparet bjuder så står det halva drinkar överallt tillslut, för alla ställer ifrån sig glaset, och så tar de bara en ny när de inte kan hitta det. Bara det är slöseri tycker jag. Och det dricks självklart mer när det är gratis. Ni behöver absolut inte känna er snåla. Jag och min fästman ska bjuda på champagne, vin till för- och varmrätt och kaffe med avec till tårtan. Då får våra gäster dricka så mycket de vill, men sen får det räcka. Efter tårtan får de betala själva.
anna.e
Antal inlägg: 291
Loggade in: 09 nov 2008
Utloggad
Skrivet 19 okt 2007 22:30
Jag har också varit på många bröllop och de flesta har haft bar till självkostnadspris. Det kommer vi också att ha.
De bröllop där det inte varit det har varit mer "informella" tex i parets trädgård, på landställe osv. Är man tex på en restaurang ellerr liknande finns det ingen anledning att inte gästerna ska betala i baren tycker jag. Det är inget ovanligt eller konstigt med det.
Personia
Antal inlägg: 6
Loggade in: 08 mar 2008
Utloggad
Skrivet 24 okt 2007 12:41
Hej :)
Vi kommer att bjuda på dricka till maten och sedan ha bar till självkostnadspris på festen. JAg tycker det definitivt är den bästa lösningen, känns varken snålt eller konstigt! *hmm*
SaraoFredrik
Antal inlägg: 1
Loggade in: 25 okt 2007
Utloggad
Skrivet 25 okt 2007 17:48
Hej!

En bra idé kan vara "drinkbiljetter" På så vis eliminerar man den värsta "snålstämpeln" men samtidigt begränsar man supandet.

En tanke som slår mig både när man läser i forumet och när jag och min sambo planerar vårt eget bröllop är att man alldeles för ofta hör: Vad tror du de säger om det eller "är det dumt att inte bjuda den o den"

Det är ju ert eget bröllop!!!

Om ni vill ta betalt, gör det...Vill ni ha ett fylleslag, ha det..men skit i vad andra tycker och planera ert bröllop HELT efter eget huvud...Tror det blir bäst så :P
majsannio
Antal inlägg: 1
Loggade in: 14 jun 2008
Utloggad
Skrivet 16 dec 2007 13:15
Vi har haft samma diskussion som ni!
Men vi kom fram till att vi bjuder på vin/öl till maten och avec till kaffet. Resten får var och en stå för själv.
De två senaste bröllopen som jag var på så var det fri bar...
vissa människor tycker att gratis är gott och det slutar med en spya i busken(med lite tur).
Nä, vi lägger spritpengarna på en bröllopsnatt i stället!
tussigumman
Antal inlägg: 75
Loggade in: 23 nov 2016
Utloggad
Skrivet 14 jan 2008 10:31
Vi har inte kommit så långt i planneringen ännu, men när jag härom dagen tog upp detta ämne tyckte sambon att vi inte skulle ha någon form av starksprit. Han tycker som jag att fulla människor passar inte på vårt bröllop. Dessutom kommer en hel del av våra gäster förmodligen inte dricka alls, eller mycker lite, och då känns det lite dumt att halva gänget super och resten är nyktra. Det blir nog därför vin till maten, champagne till fördrink, avec till kaffet, och kanske lite öl och cider så att folk håller sig lite lagon glada under natten! Kanske nån flaska fin whisky för fantasterna :-)
Anna
Antal inlägg: 71
Loggade in: 08 feb 2010
Utloggad
Skrivet 14 jan 2008 13:08
Hej
Jag tror inte så många gäster förväntar sig fri bar på ett bröllop. Men man kan väl skriva lite fint i inbjudan att ta med kontanter till baren eller så?!?! Vi kommer kanske ha lite drinkbiljetter till folk, har även tänkt på fri bar men som sagt det finns ju en del som inte kan behärska när ngt är fritt och ett fylleslag vill man ju inte ha på sin stora dag eller hur?!?!
Taha
Antal inlägg: 26
Loggade in: 21 jul 2009
Utloggad
Skrivet 14 jan 2008 13:51
Bjud på ett glas vin eller två till maten. Resten köper man själv i baren.
Borde inte uppfattas som snålt.

Bestämd dig sedan för att inget, ABSOLUT INGET kommer att få störa dig på bröllopsdagen. Det finns alltid folk som beter sig som idioter, men just den dagen så är deras åsikter eller beteenden inte ditt problem. Ditt enda ansvar är att ha kul.
Annisen82
Antal inlägg: 94
Loggade in: 02 jul 2009
Utloggad
Skrivet 14 jan 2008 21:17
Vi har också tampats med denna fråga i vårt planerande. Vi kom överens om att vår bröllopsdag ska vara en trevlig fest med måttligt drickande, då det finns folk som inte kan kontrollera sitt intag. Så vi har bestämt följande: Champagne med ombjudning till välkomstdrink, 1 glas vitt/öl till förrätt, 2 glas rött/öl till varmrätt sen kaffe med avecoch eventuell ombjudning. Detta känns precis lagom då det också finns barn med på festen, de ska inte behöva se sina släktingar ragla omkring.
Hoppas att ni kommer fram till en bra lösning. *thumbsup*
Vanlee
Antal inlägg: 60
Loggade in: 29 jul 2008
Utloggad
Skrivet 14 jan 2008 22:50
Vi kommer inte att servera alkohol som välkomstdrink eller till middagen eftersom flera av gästerna har levt med anhöriga som är alkoholister och som därför tycker att allt som har med alkohol att göra känns olustigt. Det känns helt okej från vår sida, även om det säkert kommer att knorras lite varstans. *ler* Dock har vi en bar till självkostnadspris (som bara tar kontanter, hehe) på festen efteråt. Min uppfattning är att folk ska komma på bröllopet för att fira mig och min respektive, inte komma för att festa loss och dricka sig berusad (det kan man ju göra på andra fester, om man nu vill det).
kjexet
Antal inlägg: 78
Loggade in: 16 jan 2010
Utloggad
Skrivet 15 jan 2008 21:56
Vi kommer helt enkelt inte att ha så mycket dricka, men å andra sidan är våra kompisar hyfsat lugna också. ;-) Men jag har varit på bröllop med drinkbiljetter och det tycker jag är jättebra!
annaj
Antal inlägg: 6
Loggade in: 20 mar 2008
Utloggad
Skrivet 22 jan 2008 21:14
Jag trodde också först att det blev mer och mer att brudparet betalade barnotan men så är det faktiskt inte. Som någon tidigare sa så är det oftast på de bröllopsfester där det inte finns någon bar, alltså bygdegårdar, trädgårdar osv. Vi ska bjuda på fördrínk/ champangekopia :) samt dryck till maten och kaffet. Sedan har jag fått tipset att en del ger en så kallad "drinkbiljett" så varje gäst får ta en drink i baren men får sedan betala själv. Er drinknota lär väl annars nå oanade höjder om det är så att ingen´i sällskapet som direkt spottar í glaset. :)
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 23 jan 2008 22:01
Det är ju klart att dom som man bjudit på bröllopet gärna vill att man ska bjuda på spriten. Gratis är alltid godast som det så fint heter. Men jag tycker som de flesta. Att det ska vara en bar till självkostnadspris. Dels för att hålla priset nere på hela bröllopskalaset och fyllan med dels också för att minska på slöseriet. Har oxå varit med att när det är gratis "tappar man lätt bort glasen" och hämtar sen ett nytt.
En annan ide som ett par vänner till mig hade var det enklast möjliga. Alla fick TA MED egen dricka. Paret bjöd enbart på en välkomst drink. Det kändes helt ok. Då fick man själv bestämma vad och hur mkt man vill dricka och det var ingen som tyckte illa om idén. Dessutom så slapp de ha en stackare som var tvungen att stå i baren...
Själv tror jag att jag vi kommer att ha en blandning. Att alla får ta med sig egen dricka och att det kommer att finnas en liten "reservbar" till självkostnadspris.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!