BröllopsGuiden
01 nov 2007 21:01       4 svar    4210 klick

Våningstårta

anna.e
Antal inlägg: 291
Loggade in: 09 nov 2008
Utloggad
På "vårt" konditori säger de att det nästan är omöjligt att baka en tårta med våningarna direkt på varandra dvs utan att man ser pinnen från ställningen. Jag MÅSTE ha en sån tårta ;) och det finns inte så många ställen att välja på här i stan. Vad säger ni? Är det någon som har erfarenhet?
anilä
Antal inlägg: 459
Loggade in: 24 mar 2011
Utloggad
Skrivet 02 nov 2007 09:44
Jag tycker att du ska kolla på fler ställen för det finns ju massor med tårtor som ser ut som din på bilden, alltså måste det gå att göra en sån
Mina vänner hade en sån
anna.e
Utloggad
Skrivet 02 nov 2007 19:11
Jag såg också det där i tidningen och tänkte ta med det och visa. Problemet är att det inte finns så många ställen att gå till när man bor i en liten stad. Om jag inte kan få tårtan som jag vill funderar jag på att helt skippa den och istället ha små bakelser eller så. Vi får se...
Tjinglan
Antal inlägg: 11
Loggade in: 04 jan 2009
Utloggad
Skrivet 09 feb 2008 10:13
Hej! Visst kan man göra en sån!! Kolla i mitt bildgalleri!
Jag gjorde en femvåningstårta åt en kompis som gifte sig för två år sedan, man måste bara kunna knepen!
Gör tårtorna på kraftiga tårtunderlägg(se här t.ex. http://www.tartdecor.se/product.asp?product=2932&sub=78&page=1) När du ska sätta ihop tårtan så tar du först understa tårtan och sticker ner sugrör med lite lagom mellanrum(om du tittar på den jag gjorde så hade jag kanske 10 sugrör i understa tårtan). Sen klipper du av sugrören så att de får samma höjd som tårtan. Därefter kan du placera nästa tårta ovanpå. Då hjälper sugrören till att hålla uppe tåran så att den inte sjunker ihop! Sen fortsätter du på samma sätt med nästa lager. Visst, du måste säga till gästerna att plocka bort sugrören när de ska äta, men alla är ju så imponerade av tårtan ändå, så det är det ingen som bryr sig om!Fungerar alldeles utmärkt! Hoppas du förstår hur jag menar, annars får jag försöka förklara ytterliggare.
anna.e
Utloggad
Skrivet 09 feb 2008 15:36
Jag förstår och jag vet att det går, men vi har bara ett ställe att välja på och de säger att inte kan så nu blir det semlor och bakelser istället. :)
(Min man är semel-fanatiker....)
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!