BröllopsGuiden
10 nov 2007 10:28       7 svar    2495 klick

Får jag (bruden) behålla tärnans klänning?

Jennie_carlsson
Antal inlägg: 18
Loggade in: 25 maj 2008
Utloggad
Jag kommer att betala min tärnas klänning. Undrar nu om det är "fel" av mig att behålla den efter bröllopet eller är det tradition att tärnan får sin klänning? Jag tycker att den är superfin och skulle gärna använda den någon gång i framtiden.
Anna BröllopsGuiden
Antal inlägg: 324
Loggade in: 22 jan 2023
Utloggad
Skrivet 10 nov 2007 11:02
Det vanliga är att tärnan får behålla tärnklänningen eftersom den är köpt till henne. Det blir en slags gåva till tärnan från bruden, ett "tack" för all hjälp vid bröllopet. Och det är ju inte alltid som brud och tärna har samma storlek t ex. Men det finns egentligen inga måsten eller etikettsregler, kanske kan du diskutera möjligheten med tärnan att få låna klänningen när det passar? :)
Jennie_carlsson
Antal inlägg: 18
Loggade in: 25 maj 2008
Utloggad
Skrivet 10 nov 2007 12:14
Jag ställde frågan till Magdalena Ribbing på DN och hon svarade att hon aldrig fått frågan förut (!) men sa att det kan uppfattas som snålt om man inte ger tärnan klänningen. Vi får se hur vi gör, förhopppningsvis erbjuder tärnan själv att betala för klänningen och det får hon gärna göra=)
anilä
Antal inlägg: 459
Loggade in: 24 mar 2011
Utloggad
Skrivet 10 nov 2007 20:47
Jag betalar min tärnas klänning och jag skulle aldrig drömma om att be att få tillbaka den efter bröllopet.
Helena K
Antal inlägg: 16
Loggade in: 05 apr 2008
Utloggad
Skrivet 11 nov 2007 10:40
Det beror väl på vad ni bestämt från början. Har du inte sagt att hon får behålla den kanske hon inte förväntar sig att hon ska få den. Men det troliga är väl att om klänningen är köpt till henne utifrån hennes smak att det kan bli lite fel att ta tillbaka den. Är det däremor du som styrt och bestämt stil, färg look etc så kanske hon inte ens vill ha den. Jag tror inte att en tärna förväntar sig att bruden ska stå för klänningen om inte bruden kräver att den ska se ut på ett speciellt sätt.
Muminmamman
Antal inlägg: 139
Loggade in: 02 jun 2009
Utloggad
Skrivet 11 nov 2007 11:39
Jag tycker absolut att bruden betalar tärnornas klänningar och att de får behålla dem efteråt, för mig är allt annat otänkbart. Skulle det dock vara så att bruden bestämt att de ska se ut på visst sätt som tärnan egentligen inte gillar så är det som det står ovan en annan sak. Men jag tycker inte du ska ta tillbaka klänningen, det blir fel och kan uppfattas som snålt.

Men idén om att du kanske kan få låna den vid senare tillfälle är väl toppen?!

Lycka till!
cat0181
Antal inlägg: 129
Loggade in: 07 jan 2009
Utloggad
Skrivet 11 nov 2007 12:11
Fast jag har hört att tärnan får betala sin klänning själv, eftersom det är en ära att bli tillfrågad. Jag fick betala min själv när jag var tärna, men jag har köpt klänningen till den som ska vara tärna på vårt bröllop. Men visseligen var klänningen som jag köpte till henne inte dyr. 200:- betalade jag för den, men jag köpte den beg. Men jag skulle inte drömma om att ta tillbaka den efter. Man kan ju se det som att det är gåvan till henne som tack för att hon ville vara tärna.
Jess
Antal inlägg: 163
Loggade in: 27 apr 2009
Utloggad
Skrivet 11 nov 2007 14:27
Det här tycker jag är ett svårt ämne att snacka om. Nu hade jag ingen tärna när vi gifte oss, men om jag hade haft det hade jag betelat klänningen och sen hade tärnan givetvis fått behålla den.
Jag var tärna på ett bröllop för några år sedan, och bruden insisterade på att jag skulle köpa tärnklänningen väldigt långt innan bröllopet (ett år innan), klänningen var superdyr (jag betalade den själv) och sen blev jag gravid. Jag fick alltså hyra en annan klänning, eftersom min inköpta inte längre passade mig med min stora mage. Detta blev en väldigt dyr historia, och jag kan känna att ber man någon att vara tärna på ens bröllop så anser jag att man åtminstone ska hjälpa till att betala klänningen. Klänningen ska tärnan definitivt få behålla efter bröllopet tycker jag!
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!