BröllopsGuiden
17 nov 2007 08:20       7 svar    2460 klick

Cosmos Bröllopsexperterna. Hjälp!

charlotte82
Antal inlägg: 8
Loggade in: 03 jul 2008
Utloggad
Jag va inne hos dom häromdagen och vi gick igenom hur jag ville ha min klänning.
Sen boka vi in ett måttmöte lite senare då det ändå är ganska lång tid kvar.

Nu vill jag veta all ris och ros du/ni kan om dom? Är dom seriösa? Gör dom ett bra jobb? Blir det stil på grejerna?
Jag massa sånna frågor har man ju för man vill ju inte hamna helt fel här nu.

Asså är det Cosmos Bröllopsexperterna, Norr Mälarstrand i Sthlm som jag pratar om :)

Tack
Helena K
Antal inlägg: 16
Loggade in: 05 apr 2008
Utloggad
Skrivet 17 nov 2007 11:35
Har inte varit där själv men jag tror säkert du får bra service där, har i alla fall inte hört annat än att de ska vara seriösa.
LJo
Antal inlägg: 200
Loggade in: 22 jul 2010
Utloggad
Skrivet 17 nov 2007 18:28
vi har varit där för att leta kläder till min sambo och damen som arbetar där ger ett väldigt virrigt intryck. Men jag tror ändå att dom fixar det dom lovar och gör ett bra jobb
katarinah1
Antal inlägg: 2
Loggade in: 30 jan 2008
Utloggad
Skrivet 25 jan 2008 16:32
Hej!

Jag gifte mig förra sommaren. Det var en fantastisk bröllopsdag och allt skulle ha varit perfekt förutom alla turerna med min bröllopsklänning och Cosmos Bröllopsexperterna.

Jag hade varit i nästan alla butiker med brudklänningar i Stockholm när jag till sist hamnade på Cosmos på Norr Mälarstrand 36 på Kungsholmen. Jag hade ännu inte hittat ”min” klänning då jag såg några mycket enkla klänningar som de är agenter för. Klänningen som jag blev intresserad av hade två egenskaper som gjorde att jag valde den – den var inte speciellt dyr (ca 3000-4000 kr jag fick inte något exakt pris) och otroligt välskräddad. Inte en felsydd sömn. Dessutom kunde jag till en rimlig kostnad anpassa klänningen till mina egna önskemål. Kan det blir bättre?

Jag hade visserligen läst ett antal mycket dåliga recensioner om butiken och deras bemötande, men om jag själv bara hade en god planering så skulle det väl uppstå några problem. Eller?

Jag var flera gånger inne och provade klänningen. Kollade olika urringar och diskuterade släp. Jag ville verkligen, eftersom klänningen skulle sys upp till mig, att alla mått stämde. Till saken hör att i den här butiken får man sällan tillräckligt mycket service. Inte ens de gånger jag bokade en tid fick jag den tid på mig som behövdes för att göra alla provningar. Jag fick alltid vänta trots att jag var i tid. Och när jag provade klänningen så blev min service ofta avbruten och man såg man irritation hos personalen att man ”störde”. Ju fler kunder de kunde få in i provrummen desto större vinst... Detta var upplevelsen av inköpet av klänningen. Men det gjorde ju inget. Jag var förberedd. Hade läst kommentarer på nätet. Så om jag bara hade en stor portion av tålamod så skulle allt gå bra. Det viktiga var att göra tillräckligt många provningar så att det skulle bli rätt även om det innebar att jag fick åka fram och tillbaka till butiken.

Innan beställningen gick iväg fick jag insistera på att få reda på hur mycket slutkostnaden för klänningen skulle bli. Jag ville inte beställa en klänning utan att veta vad den skulle kosta, alla som någonsin planerat ett bröllop vet ju att man måste ha en budget. Till slut fick jag en uppskattning på vad det skulle kunna kosta som mest. Inte mer än 6000 kr men troligen mindre. Det blev 5 900 kr.

När jag beställde klänningen var jag ute i god tid. Jag ville ha den några veckor innan jag skulle göra en resa utomlands där jag skulle titta på skor och slöja. Jag hade blivit lovat att få den inom en viss tid men givetvis blev leveransen försenad. Jag fick den samma dag jag skulle resa iväg och det efter ett antal telefonsamtal.

Redan när jag gjorde en snabbprovning av klänningen såg jag flera saker som inte stämde. Många sömmar var ”rynkiga”, släpet såg ut som något hunden släpat in (jag misstänker att den var feldesignad och att man hade använt för lite tyg) och i midjan fanns ett veck som delade klänningen i två (jag hade särskilt tittat efter klänningar i ett tygstycke utan skärp eller liknande). Klänningen var helt enkelt inte lika välgjord som den jag hade provat i butiken. Personalen lugnade mig dock. Allt gick att ordna. De skulle stryka bort de fula sömmarna och se till att släpet såg bra ut även när det låg på golvet.

Jag valde att tro på butikens personal. Tiden till bröllopet började bli knapp och så länge de skulle åtgärda felen så fanns ingen anledning att bråka. Jag fick komma tillbaka till butiken åter hur många gånger som helst och till slut tack vare sig deras mycket duktiga skräddare började klänningen se bra ut. Visserligen inte som den klänning som jag hade beställt men som en som jag kunde gifta mig i utan att skämmas.

Det som fick bägaren att rinna över var att det visade sig att det var jag som skulle stå för kostnaden för skräddaren. Inte nog att jag fick allt besvär med att springa fram och tillbaka till butiken samt skräddaren, och att klänningen fick göras om så att plötsligt var vi tvungna att maskera felen i midjan med ett skärp och korta ned släpet, så skulle jag stå för hela kalaset. Fyra dagar innan jag skulle gifta mig gick jag till butiken för att betala resten av klänningen (jag hade redan fått betala 3 000 kr i handpenning vid beställning). Då påtalade jag att det inte var rätt att jag skulle betala för de fel som klänningen hade.

Efter en kort diskussion där butiksägare förklarade att hon definitivt inte skulle stå för kostnaden gick jag med på att betala hela summan. Det kändes som att jag inte direkt hade något annat val. Då blev jag utslängd ur butiken. Plötsligt skulle jag inte få köpa min klänning. Jag fick på nåder återkomma två dagar senare (det var en helgdag däremellan och det var redan kväll).

Efter två dagars mardröm senare återvände jag till butiken. Jag hade på förmiddagen hittat en klänning som i värsta fall skulle kunna fungera (om du någonsin själv köpt en brudklänning vet du att man måste vara ute några månader innan bröllopet). Jag hade en full kyrka med bröllopsgäster en dag senare så jag hade inte råd att vara kräsen. När jag kom tillbaka på eftermiddagen gick butiksinnehavaren med på att sälja mig klänningen. Hon låtsades som ingenting hade hänt. Självklart var klänningen fortfarande inte struken och jag fick snällt vänta på att de skulle bli klara. På vägen ut ur butiken passade butiksägaren på att läxa upp mig ”livet är för kort för att stressa upp sig…”.

Varför skriver jag detta nu? När jag var sista gången i butiken hade jag inte råd att vara stolt eller agera på något annat sätt än att köpa ut klänningen. Jag hade en underbara bröllopsdag där alla som var inblandade gjorde sitt yttersta för att den skulle bli minnesvärd. Jag har väntat med att skriva något tills nu för att jag vill inte att mina minnen av mitt bröllop ska koncentreras på denna fars. Jag mår fortfarande dåligt när jag minns tillbaka. Däremot vill jag inte att någon annan brud ska behöva genomleva det jag gjorde under dessa veckor och speciellt inte dagarna innan bröllopet. Jag tänker inte vare sig rekommendera att man ska undvika att handla på Cosmos eller välja att köpa sin brudklänning där. Inte ens till mina egna vänner. Däremot ska man vara medveten om vad som kan hända.
Katarina
LJo
Antal inlägg: 200
Loggade in: 22 jul 2010
Utloggad
Skrivet 25 jan 2008 19:34
Blir så arg när jag läser om vad du varit med om. Helt otroligt. Dom har ännu inte hört av sig om kostymen till min blivande!! Vi var där kvällen före deras modevisning så en ursäkt är väl att hon i förvirringen glömt bort allt men då ska man inte säga att man har tid för att ta mått.
Nej, dit kommer jag aldrig mer rekommendera någon. Vad skönt att din dag blev underbar trots detta stressande kaos.
Pärlhönan
Antal inlägg: 5
Loggade in: 29 maj 2008
Utloggad
Skrivet 28 jan 2008 21:01
Min tur där gick till så här.
En vän o jag skulle in o kika på klänning till mig. Fick "hjälp av ett butiksbiträde" ägarinnan var dock oxkså där. Fick först titta i lite kataloger, jo rembo klänningar var jag lite nyfiken på.

Sen skulle vi titta på klänningarna . Diana (biträdet eller vad hon nu hette) viskade fram vem som designat vad, jaha tyuckte jag vem bryr sig, jag vill ju hitta en fin klänning oavsett märke.

Sen kom vi till remboklänningarna. De fick man dock bara prova vid tidsbokning. vänninan o jag tittar oss omkring. Tom butik efter en liten stund kommer det då fram att, jo du kan få prova TROTS att vi inte bokat tid. Dock kostar det 250 kr per klänning som man får tillbaka när man handlar klänningen.

Sånt gillar inte jag riktigt, så nopp, då får det väl vara, så desperat är jag inte. Provar dock en annan, sedan kommer ägarinnan med en rembo klänning som är på rea som jag kan få prova. ÅHHH, vad snällt! tänker jag med viss ironi. Min vännina hjälper mig att fixa släpet o hålla in klänningar som är lite förståra. Då kommer kommentaren, vi vill inte att ni tar på klänningarna, Diana är här för att hjälpa er. Vänninan o jag tittar på varandra o tänker, tyvärr utan att säga högt. MEN HON GÖR JU INGENTING, hon står bara där som ett kolli.

ÄVen om jag hittat min drömklänning där, tror jag inte att jag hade köpt den just pga det ointresse o bemötande butiksinnehavaren o hennes kolli Diana hade.

Tråkigt på fina klänningar.
Duffy
Antal inlägg: 259
Loggade in: 14 jul 2013
Utloggad
Skrivet 28 jan 2008 22:20
Jag och min ena tärna var på just det här stället när vi var i sthlm en helg. Vi hade sprungit runt i flera stycken brudaffärer under dagen och var rätt trötta när vi kom till Cosmos. Det skulle vara modevisning av den nya kollektionen och vi hade anmält oss till det.
Det var ingen större organisation på det stället. Butiken är ju liten och de skulle gå runt där. Butiksägaren stod och pratade lite nonchalant i micken och berättade ytterst lite om klänningarna, priset sa hon gladeligen...dyrt. Njae, vi tyckte inte att det var så mycket att ha. Tror inte hon behöver göra så mycket, hon får sina klänningar sålda ändå.
katarinah1
Antal inlägg: 2
Loggade in: 30 jan 2008
Utloggad
Skrivet 30 jan 2008 13:07
När jag tänker tillbaka på hur allt gick till så kan jag inte låta bli att tänka att man förtjänar att bli behandlad på ett bra sätt när man köper en brudklänning. Förutom att det kanske är den dyraste klänningen som man köper i hela sitt liv så borde den blivande bruden dessutom få känna sig speciell, vacker och utvald. Det är inte bra när det blir de omvända. Visst har affärsinnehavaren övertaget eftersom man behöver mycket framförhållning, ofta minst tre månader, och det är därför inte helt självklart att bara ”byta” butik. Men ändå det borde ingå i yrkesstoltheten att leverera en helhetsupplevelse (plus självklart en klänning som är ok :)).

Katarina
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!