BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Vigsel Starta ny tråd
03 dec 2007 05:16       6 svar    5515 klick

Tips på en personlig men vacker ceremoni!

trampetroll
Antal inlägg: 84
Loggade in: 13 feb 2009
Utloggad
:)
Det här är ett litet tips från mig om en riktigt fin personlig ceremoni. Passar för dig som kanske inte är så förtjust i den kristna präst iden och som vill testa att gå ifrån lite konservativa ideer och få en mycket vacker, personlig ceremoni.
Jag och min kille har beslutat oss för att gifta oss borgerligt dagen innan bröllopet för att få det lagstiftat. Sedan kommer min syster istället hålla en egen kombinerad ceremoni på själva bröllopet. Hon är en jättebra talare och skulle gärna vilja bli "riktig" vigselförrättare men det är ganska svårt att bli här i Sverige. Så vi har kombinerat ihop tillsammans en jättefin personlig ceremoni, där vi har lagt mer fokus på att få fram oss och vårt förhållande, varför vi passar så bra ihop, löftesväxling osv.
Jag och min pojkvän kom fram till detta gemensamt eftersom vi varit ihop ett tag och velat gifta oss men båda av oss har en ganska stark kritisk inställning till den svenska kyrkan och även det mesta som känns konservativt, vanligt och lite "tråkigt". Så då struntade vi i alla etiketter och ska göra precis som vi själva vill. På detta sätt tror jag att vår ceremoni kommer bli mycket vacker och personlig och förhoppningsvis kommer det att uppskattas av släkten och vännerna!:-)
Som vi ser på saken så kommer vår egentliga ceremoni vara den på bröllopet även om den inte är på "riktigt". Den borgerliga ceremonin gör vårt äktenskap lagligt bara som vi ser på saken men kommer inte säga oss ett dugg om vad vi är för personer eller vad vårt äktenskap kommer att betyda eller gå ut på. Skriv gärna vad ni andra tycker om mitt lilla förslag, vore jättekul att höra åsikter kring detta!
ellyse
Antal inlägg: 26
Loggade in: 31 okt 2008
Utloggad
Skrivet 06 dec 2007 11:45
Det är vår plan också! Vi ska först gifta oss borgeligt och sen ska min svåger "välsigna" oss.. Vi ville så gärna att han skulle vara vigselförättare men det är snudd på omöjligt. Så då kom vi på att vi ska göra på det här sättet. Det kommer att bli väldigt personligt.

Så jag tycker att din idé är kanon! :)
Saralo
Antal inlägg: 6
Loggade in: 08 apr 2008
Utloggad
Skrivet 07 dec 2007 17:47
Jag och min sambo ska gifta oss borgerligt. Ingen av oss är speciellt mycket för kyrkan och tror inte på gud så då känns det lite dumt att stå där i kyrkan och bli vigd. Så vi bestämde oss för att vigas borgerligt i februari i enkelhet med endast två vittnen. Sen ska vi ha bröllopsfest i sommar för släkt och vänner. Vill inte ha en massa människor som står och tittar på bara för att säga ja till varandra så då gör vi på detta vis istället.. Tyckte det lät som en superbra idé.. :)
trampetroll
Antal inlägg: 84
Loggade in: 13 feb 2009
Utloggad
Skrivet 08 dec 2007 08:22
vad roligt att höra att fler personer än vi tycker att detta är en bra ide!! Jag tror att våra ceremonier kommer bli jättevackra, personliga och minnesvärda.
:D :D
ellen
Antal inlägg: 7
Loggade in: 29 feb 2008
Utloggad
Skrivet 05 jan 2008 22:58
Håller med. Vi gifter oss dock borgerligt inför ca 50 gäster och bjuder sedan på fest. Vigselförrättaren har vi inte träffat ännu men det känns bra. Dessutom kommer några nära och kära att läsa dikt och sjunga solo, så detta tror jag blir jättebra. Skönt att höra att fler än vi går ifrån det traditionella. Hittills har jag inte hört nån negativ kommentar alls om vårt val.
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 23 jan 2008 22:12
Ska också ha ett "personligt" borgligt bröllop men vet inte exakt hur det ska gå till...
Jag vägrar att det som ska vara själva "bröllopet" bara ska vara i 2 min. Men eftersom varken jag eller min kille är kristna vill jag ju inte ha ett gudtjänstcermoni.
Nu undrar jag vad ni ska göra för att "dra ut på det hela"...
SKa ni läsa dikter eller sjunga sånger eller???
famlyth
Antal inlägg: 217
Loggade in: 29 jan 2013
Utloggad
Skrivet 23 jan 2008 22:38
Vi gifte oss den 8 sep 2007 och hade en underbar borgligvigsel. Vårt upplägg/program och texter vart så här...

16:00-16:30 Mingelmusik och Gästerna samlas

16:30 Välkomstord - vigselförrättaren

Jag heter Maud Kvarnäng och jag ska förrätta vigseln mellan Marie-Louise och Carsten.
På deras vägnar vill jag hälsa er alla välkomna!
Marie-Louise och Carsten är förstås glada att ni - så många av deras familjemedlemmar och vänner - är med här på deras stora dag.
Det som ska ske här och nu är ett stort ögonblick, inte bara för att de i denna vigselakt tar ett stort steg i sina liv. Utan också eftersom ni, Marie-Louise och Carstens närmaste, är här och gör detta ögonblick så mycket viktigare än det annars skulle ha varit. Genom er närvaro bekräftar ni som vittnen deras beslut och deras löften till varandra.
Nu väntar vi här så kommer brudparet snart.

Intåg Musik

Vigselförrättaren ord till brudparet

Marie-Louise och Carsten! Ni har just tagit stegen till den ceremoni som blir början på en ny epok i edra liv då ni kommer att leva tillsammans som äkta makar. Jag är övertygad om att ni länge känt både en längtan och en glad förväntan inför er bröllopsdag. Som äkta makar kommer ni att sätta upp nya mål och känna samma glada förväntan och längtan. Men ni får aldrig glömma att även ta vara på dagen ni har på vägen till målet.

Jag vill, innan vi övergår till den formella ceremonin, läsa en text av Sonja Aldén som ni har berättat belyser era känslor för varandra.

Du är allt jag någonsin önskat.
Du är allt jag någonsin drömt.
Du är den som får mig minnas alla drömmar jag har glömt.
Du är den som får mig att hoppas.
Du är den som får mig le.
All min kärlek får du bära.
Hela livet vill jag ge.

För du är där när ingen ser mig.
Du är där när stormen yr.
Du är där när natten skrämmer.
Du är där när dagen gryr.
Och jag vill alltid ha dig nära.
När som åren läggs till år.
Åh vad livet vill oss lära är att framtiden är vår.

När som klockorna har stannat och tiden tycks stå still
och man inte vågar säga de man längst i hjärtat vill,
då ska vi ta varandras händer, då ska vi minnas denna dag
och förstå att vad som än händer är det alltid du och jag.

Musik och sång
Sång: Erik Löfmarck.
Låt: Livboj.

Löften

Marie-Louise och Carsten, låt oss nu få höra era löften till varandra

Carsten:

Marie-Louise - jag älskar dig (Min man sa detta först själv)

Vigselförrättaren läser före och Carsten efter:

Jag vill dela mitt liv med dig

Med min kärlek vill jag hedra dig

För alltid vill jag vara vid din sida

Allt vad jag är ger jag till dig

och allt det jag har vill jag dela med dig

Marie-Louise:

Carsten – jag älskar dig (Jag sa detta själv först)

Vigselförrättaren läser före och Mia efter:

Jag vill dela mitt liv med dig

Med min kärlek vill jag hedra dig

För alltid vill jag vara vid din sida

Allt vad jag är ger jag till dig

Och allt det jag har vill jag dela med dig

Den formella delen av ceremonin

Äktenskapets ändamål är enskildas väl och samhällets bestånd.

Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.

Vill du Carsten Conny Ström ta denna Marie-Louise Lyth till din hustru och älska henne i nöd och lust?

Vill du Marie-Louise Lyth ta denna Carsten Conny Ström till din man och älska honom i nöd och lust?

Ringväxling (Maud ger tecken på att det är nu Carsten ska ge ring till Mia.)

Ge nu varandra handen till bekräftelse på edra löften.

Äktenskapet förklaras ingånget:

I närvaro av allt vi känner till och anar och inför dessa vittnen har ni, Marie-Louise och Carsten, lovat att leva med varandra.
Jag förklarar er nu för äkta makar.
Glöm aldrig det löfte om trohet som ni nu har avlagt.
Lev med varandra i inbördes aktning, kärlek och förtroende, och besinna ert ansvar mot kommande släkten.
Må endräkt och lycka råda i ert äktenskap och i ert hem.

Carsten du får nu kyssa din fru.

Kyssen

Avslutande musik - uttåg

Hela vigsel tog ca 20 min. och var helt lagom lång.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!