trampetroll
Antal inlägg: 84
Loggade in: 13 feb 2009
Utloggad
:)
Det här är ett litet tips från mig om en riktigt fin personlig ceremoni. Passar för dig som kanske inte är så förtjust i den kristna präst iden och som vill testa att gå ifrån lite konservativa ideer och få en mycket vacker, personlig ceremoni.
Jag och min kille har beslutat oss för att gifta oss borgerligt dagen innan bröllopet för att få det lagstiftat. Sedan kommer min syster istället hålla en egen kombinerad ceremoni på själva bröllopet. Hon är en jättebra talare och skulle gärna vilja bli "riktig" vigselförrättare men det är ganska svårt att bli här i Sverige. Så vi har kombinerat ihop tillsammans en jättefin personlig ceremoni, där vi har lagt mer fokus på att få fram oss och vårt förhållande, varför vi passar så bra ihop, löftesväxling osv.
Jag och min pojkvän kom fram till detta gemensamt eftersom vi varit ihop ett tag och velat gifta oss men båda av oss har en ganska stark kritisk inställning till den svenska kyrkan och även det mesta som känns konservativt, vanligt och lite "tråkigt". Så då struntade vi i alla etiketter och ska göra precis som vi själva vill. På detta sätt tror jag att vår ceremoni kommer bli mycket vacker och personlig och förhoppningsvis kommer det att uppskattas av släkten och vännerna!:-)
Som vi ser på saken så kommer vår egentliga ceremoni vara den på bröllopet även om den inte är på "riktigt". Den borgerliga ceremonin gör vårt äktenskap lagligt bara som vi ser på saken men kommer inte säga oss ett dugg om vad vi är för personer eller vad vårt äktenskap kommer att betyda eller gå ut på. Skriv gärna vad ni andra tycker om mitt lilla förslag, vore jättekul att höra åsikter kring detta!
ellyse
Antal inlägg: 26
Loggade in: 31 okt 2008
Utloggad
Skrivet 06 dec 2007 11:45
Det är vår plan också! Vi ska först gifta oss borgeligt och sen ska min svåger "välsigna" oss.. Vi ville så gärna att han skulle vara vigselförättare men det är snudd på omöjligt. Så då kom vi på att vi ska göra på det här sättet. Det kommer att bli väldigt personligt.