BröllopsGuiden
06 dec 2007 02:00       31 svar    5706 klick

Vill inte ha barn på bröllopet... hur ska jag göra?

trampetroll
Antal inlägg: 84
Loggade in: 13 feb 2009
Utloggad
Är det ingen som har/eller har haft problem med hur de ska göra med andras barn på bröllopet?
Både jag och min pojkvän vill att bröllopet med både ceremoni och fest ska vara totalt barnfritt. Nu låter jag som värste barnhataren men det är jag absolut inte.
Det är bara på de fester och bröllop som jag har varit på tidigare är det fullkomligt kaos från första stund hur väluppfostade baranen än är när de är med på tillställningar. Och jag kan förstå dem, hur kul kan det vara sitta lugnt och tyst en hel kväll? De är ju trots allt barn.
Men vårt bröllop kommer att vara lite annorlunda lite sexigt och så, ingen särskild barnvänlig tillställning samtidigt som det absolut inte kommmer vara vulgärt men ändå... Vill ju inte ändra planer helt bara för detta plus att jag absolut inte vill att mina kompisars och släktingar ska behöva stressa runt som galningar för att hålla reda på sina barn, jag vill att de ska kunna slappna av och njuta lika mycket som jag. Vårt bröllop kommer att kosta en hel del och då ska ju dagen vara "perfekt".
Hur har ni gjort eller tänkt kring detta? Någon som känner igen sig eller tycker ni att jag resonerar helt fel?
:(
tess <3 jimmy
Antal inlägg: 42
Loggade in: 28 apr 2008
Utloggad
Skrivet 06 dec 2007 12:00
Jag förstår dig fullständigt! Vi kommer att låta barnen vara med på hela programmet, vi har själva barn och då är det svårt att inte ha kompisarnas barn med så de kan leka och ha kul tillsammans. Alla barnvakter är ju p å vårt bröllop så det är lite svårt att lämna bort honom + vi är ju en familj och att inte låta honom vara med när vi firar det är konstigt.
Men tycker att det är ändå er fest och ert bröllop så ni har rätten att göra som ni vill!
ellyse
Antal inlägg: 26
Loggade in: 31 okt 2008
Utloggad
Skrivet 06 dec 2007 12:15
Vi har också sagt nej till barn. Dels för att jag inte orkar med en massa barnskrik och tjafs och dels för att jag vill att mina vänner med barn ska kunna festa och ha kul uta att tänka på snor och dreggel. Dessutom så får ingen åka hem innan jag säger det, haha!

Men det är ju lite knepigare om man själv har barn.
Vinterbröllop08
Antal inlägg: 109
Loggade in: 14 nov 2008
Utloggad
Skrivet 06 dec 2007 13:52
Nej jag håller helt och hållet med dig. Vi funderar dock på om vi ska ha med barnen i kyrkan men inte senare på kvällen på mottagningen, men vi vet inte hur det blir än.
cat0181
Antal inlägg: 129
Loggade in: 07 jan 2009
Utloggad
Skrivet 06 dec 2007 14:25
Vi tillät barn i kyrkan, men inte på festen. Fast i o f s så var det några som hade barn med, som inte hade barnvakt. Det var väl ok, men dom fick åka vid 21 rycket när själva festen började. Det funkade bra för oss. Min son fick åka till sin pappa redan efter kyrkan.

Men räkna med att det kan bli sura miner från en del. Det fick vi...
Vinterbröllop08
Loggade in: 14 nov 2008
Utloggad
Skrivet 06 dec 2007 14:52
Barnsligt av folk att bli sura.

Jag känner lite att det är vårt bröllop, dom behöver inte komma om det ska vara så liksom. Hade jag haft barn och var bjuden på bröllop så hade jag känt lite som så att var "skönt" att vara barnledig för en kväll.
Susanne
Antal inlägg: 19
Loggade in: 08 maj 2009
Utloggad
Skrivet 06 dec 2007 18:03
Det är erat bröllop, och ni ska bestämma hela upplägget (precis som när man ordnar vilken fest som helst). Så jag tycker att ni ska göra som ni har tänkt er, för det är ju det som känns bäst för er. Vi kommer däremot att ha barn med på vårt bröllop. Fast då har vi också planerat en fest för alla åldrar. I kyrkan kommer de mindre barnen 3-8 år sitta allra längst fram framför de första bänkarna, på små kuddar på golvet. Allt för att de ska få se och ta del av vigseln på bästa sätt. Alla som har barn vet ju om att barn oftast säger annars att de aldrig ser något, när de får stå bakom vuxna i bänkarna. Vi kommer att ha en Barnvärd som tar hand om alla barnen. Hon kommer inte att ha det totala ansvaret över barnen, för det har trots allt föräldrarna, men hon kommer att övervaka barnen och aktivera dem som vill. Vi kommer på festen platsera alla barnen vid ett "barnbord". Sedan kommer vi att göra iordning två rum på nederbotten av festlokalen, bara till barnen. I det ena rummet för de äldre, som vill spela tv-spel, i det andra rummet kommer det finnas för de mindre barnen; video, målarblock, pennor, pyssel av olika slag som ex spel.
Så ska man ha barn med på en fest överhuvudtaget, så får man se till deras önskemål likaväl som till de vuxna. För det är klart att barn inte orkar sitta vid ett bord hur länge som helst. Vi kommer dessutom att ha musiktävling och karaoke, som vår trubadur kommer att hålla i, och det kan även barnen vara med på.
Men jag tycker inte att du reagerar fel, utan vill ni ha en barnfri fest så ska ni se till att ordna det. För det är er dag och kväll, och det kan inte någon annan bestämma över. Lycka till :)
Kram Susanne
trampetroll
Utloggad
Skrivet 06 dec 2007 23:04
Tack för alla snabba och fina svar! Känner mig lite modigare nu... :-)
Men det är otroligt vilket liv det kan bli, jag menar hade det varit en 50-årsfest så hade man ju aldrig kommit på tanken att ta med barn så varför ska man gör det på ett bröllop. Jag tycker som sagt som ni andra att vi känner att det är viktigt att alla kan slappna av, mysa, och ha det riktigt roligt! Alla våra vuxna vänner ska tycka om att vara där.
Men som sagt sura miner är jag beredd på. Min fästman berättade om detta för sin syster som har en son på ett år och hon blev sur och förstod inte alls varför. Hon tyckte att man inte kunde begära av folk att skaffa barnvakt eller att vilja ha lust att lägga pengar på det bara för ett "bröllop". Men det är ett helt år kvar! Det måste väl kunna gå att planera och få pengar till det. Hon kontrade det med att vi istället skulle betala för en barnvakt som ska vara där och ta hand om alla barnen.
Jag vet inte vad ni tycker men jag tyckte att det var det värsta jag hört. Vi väljer själva vad vi vill lägga pengar på och som sagt om vi vill ha barnen där överhuvudtaget. Men jag blev faktiskt lite sårad, hur ofta gifter sig ens bror liksom? Är det inte värt att lägga pengar på en barnvakt och tillgodose sin bror och hans tjejs önskemål vid deras bröllop då liksom?
cat0181
Antal inlägg: 129
Loggade in: 07 jan 2009
Utloggad
Skrivet 07 dec 2007 14:37
Min syster reagerade på samma sätt. Hon kom inte på mitt bröllop för att vi ville ha barnfritt. Men det var hennes problem! *huh*
trampetroll
Utloggad
Skrivet 08 dec 2007 08:25
Tack för sympati! :) Det var tråkigt att höra att din syster inte gick på ditt eget bröllop. Det är verkligen konstigt att den här barnfri frågan kan vecka så mycket konflikter. Det är inte klokt.
trampetroll
Utloggad
Skrivet 08 dec 2007 08:41
Vi känner lite som ni att om det inte passar liksom så behöver man faktiskt inte komma. Tycker man inte att det är värt att planera lite och lägga pengar när ens närmaste ska gifta sig (och förhoppningsvis gifter man sig väl bara en gång liksom) eller inte känner att man kan vara utan sina ban en enda kväll så... ja det känns som faktiskt att vi kan klara oss bra utan den/de pesonerna då. Jag vet att anhöriga kanske har svårt att se bröllop som en lika stor sak som vi som ka gifta oss. Men ibland önskar jag att de kunde ta öppna sig lite för hur mycket planering, pengar som krävs till vår stora dag och ta lite hänsyn. Jag tycker inte att det är fö mycket begärt. Det är ju stort att gifta sig! Och gud vad roligt det kommer att bli :)
anna.e
Antal inlägg: 291
Loggade in: 09 nov 2008
Utloggad
Skrivet 08 dec 2007 15:26
Jag tycker som alla andra; det är ni som bestämmer på ert eget bröllop!! De som inte vill skaffa barnvakt kan ju välja att inte komma. Det är deras val. Jag är ingen barnhatare heller. Min blivande man och jag har varsitt barn, men de är stora (15 och 12) och vi har bara bjudit in släktingars barn (de är ju ändå släkt). Vännerna får lämna sina barn hemma och det har vi talat om på vår hemsida http://annaoroger.weddingannouncer.com samt skrivit ut namnen på de inbjudna i inbjudningskorten.
maraso
Antal inlägg: 37
Loggade in: 15 jul 2008
Utloggad
Skrivet 09 dec 2007 23:01
Hej!

Jag var på ett bröllop för några veckor sedan och de ville ha det barnfritt. Vi har själv en pojke på 10 mån och vi tyckte båda att det var skönt att vara bara vi två en kväll. Bröllopet hölls mycket nära mina förläldrar så det var ju ett plus, så man behövde inte ha honom borta över natten;det skulle ha varit lite jobbigare pga amningen osv..
Men som mamma och nästa sommaren en blivande brud tycker jag att ni skall göra som ni tycker att känns bäst. Om ni inte vill ha barn på ert bröllop så skall ni hålla er fast i det. Jag tycker att det är barnsligt beteende av gästerna ifall de ge sura miner. Bröllopsdagen är ju eran dag och det skall se ut och kännas som er dag; man vill ju komma ihåg den resten av sitt liv.
Lycka till med planeringen!
pillis
Antal inlägg: 7
Loggade in: 18 jan 2008
Utloggad
Skrivet 16 dec 2007 17:41
vill inte ha barn på brölloppet? ja börjar nog bli trött - fatta inte först va du menade - tänkte då får väl hon prova nåt säkert preventivmedel, men sen så fatta ja ju att du bara vill ha vuxna på festen och inte bjuda barn.
trampetroll
Utloggad
Skrivet 17 dec 2007 10:36
Ha ha ha! Det var det roligaste jag har läst på länge. För att förtydliga det hela - alltså endast vuxna på bröllopet. :-) Jösses, det inlägget kommer att rädda min tråkiga dag i skolan. Gud vad roligt :-)
Ha det bra!
anilä
Antal inlägg: 459
Loggade in: 24 mar 2011
Utloggad
Skrivet 18 dec 2007 11:30
Jag förstår inte riktigt problemet runt bar eller inte barn?!? Det är väl bara att skriva att det är barnfritt eller? Kan ju inte bli enklare än så. Behövs inte lindas in med en massa fina ord eller så bara skriva att det ska vara barnfritt. Antingen accepterar man det som gäst och tackar ja eller så gör man det inte och kommer inte. :)
kjexet
Antal inlägg: 78
Loggade in: 16 jan 2010
Utloggad
Skrivet 29 dec 2007 10:17
Vi kommer att ha barn med för dem som vill eftersom våra juveler är med men vi har tillgång till ett rum som blir lekrum under kvällen och bemannat med barnvakt fram till 22 då barnvakten och våra egna barn stoppas i en taxi hem till oss!

Jag tycker att man ska vara tydlig i inbjudan med vad som gäller och är det barnfritt ska det respekteras. Vi är bjudna på barnfritt bröllop i sommar och har redan lejt barnvakter till våra tre och bokat hotell till oss själva, vi passar på att få två dagar för oss själva. Så vi, trötta småbarnsföräldrar, blev glada av att bli bjudna på barnfritt!

Blir folk sura så strunt samma!
Anna J
Antal inlägg: 21
Loggade in: 04 aug 2008
Utloggad
Skrivet 02 jan 2008 23:10
Det är er dag och era pengar och drömmar så det är klart att ni ska få bestämma hur ni ska ha det. Enligt min kloka mor som jag själv har beklagat mig hos för exakt samma sak som ni sa att förr i tiden var det aldrig fråga om att barn skulle vara med på ett bröllop för det var en fest för vuxna. Jag tycker att det är helt okej att barn är med på andras bröllop om brudparet själv önskar ha barnen med men annars tror jag faktiskt att de har det mycket roligare hemma den kvällen.
Siggan
Antal inlägg: 1
Loggade in: 07 dec 2008
Utloggad
Skrivet 06 jan 2008 19:34
Du bestämmer helt själv hur du vill ha det!!! Så har vi resonerat vilket lett till att vi bestämt att vi inte vill ha några barn med på vårt bröllop. Ända undantaget är mina brorsdöttrar för att vi vet att de kan ha svårt med barnvakt och vi vill självklart att både brorsan och hans sambo ska komma.

Problemet är att vi bor i Skåne sedan 6 år tillbaks (flyttade 40 mil) och vi kommer ha bröllopet i Skåne. Min bror och hans familj kommer även de att nu i januari flytta samma sträcka ner till Skåne. Detta innebär att de kommer ha väldigt svårt med att få barnvakt då de inte vet om de kommer lära känna någon så pass bra till maj då bröllopet är. (och tydligen kan varken barnens mormor eller morfar komma)

Vi har sagt att de får ta med sig barnen om det inte löser sig men vi vill ju åtminstone att de försöker lösa det. Idag ringde de och sa att antingen kommer bara brorsan eller hela familjen. Känns som om man sviker dem om man då ångrar sig och säger att de inte får ta med sig barnen vilket även då innebär att min svägerska inte heller kommer. Samtidigt blir jag lite småtjurig att de bestämmer detta fyra månader innan bröllopet. Tycker det är lite trist att de ställer "ultimatum" på oss. De försöker ju inte ens. De menade att även om de lärde känna någon bra fram till maj skulle de ändå inte lämna bort sina barn till någon de känt så kort tid....

Får se hur vi gör, någon som har nåt förslag?

Lycka till med ert beslut. Stå på er (det ska jag försöka göra?
trampetroll
Utloggad
Skrivet 06 jan 2008 21:13
Ville bara skriva tack för ALLA svar. Ni har varit jättegulliga och peppat oss i vårt beslut. Nu måste jag berätta hur det har gått för vi gjorde nämligen såhär att vi pratade med alla föräldrar avslappnat här under julen i största allmänhet om hur vi tänkt oss kring detta och om vad de tyckte om det.
Vi kände att det var bättre att ha ett samtal med de personer som vi trodde skulle tycka att det var fel innan de får ett brev där det står "barnfritt" och kanske blir sura och "snackar" bakom ryggen på oss. Ja, jag vet att det är lite knäppt att man ska behöva göra så här komplicerat av det när det ändå är vårt bröllop men det gjorde vi i allafall och det kändes kanonbra!
Vi fick jättemycket positiv respons från de flesta när vi kunde prata om det som vuxna människor och lägga fram våra åsikter. Det vara bara en som forfarande tyckte att det var fel och det var hon systern som jag berättat om här tidigare. Men det kom fram att hon trodde att det skulle bli så mycket pengar med barnvakt eftersom de har det dåligt ställt.
Men då sa vi till henne att hellre att de struntar att ge oss present och kommer än att de struntar i det bara för den sakens skull! Sedan tycker jag väl att det måste ju gå att spara med tanke på att det är över ett år kvar men va sjutton strunt samma. Så det var så i gjorde och nu känns det jättebra att alla vet och att vi även förklarat att det är för DERAS skull mest, att vi vill att de ska kunna slappna av och slippa underhålla sina barn. när man lägger fram det så var det inga större problem upplevde vi det som faktkst. :)
trampetroll
Utloggad
Skrivet 06 jan 2008 21:26
Ville bara svara siggan här att jag förstår ditt dilemma. Att det känns som om de inte ens "försöker" liksom. Jag tycker nog att man kan lita på en barnvakt om man har känt den i några månader och de gjort ett bra jobb. Men jag vet inte, vissa är ju extremt överkänsliga med sånt där också. Som min bästa vän som har en 4månaders bebis som jag och pojkvännen passade för första gången en hel kväll här under julen. Gick hur bra som helst och de hade inga problem med att lämna sitt barn hos oss fast vi aldrig passat henne tidigare. Så jag tycker nog som sagt att det inte behöver vara några problem och det är lite tråkigt när de lägger fram det som ett ultimatum. Det hade nog känts lättare om de sagt " vi har verkligen försökt allt vad vi kan, men vi har inte lyckats lösa det, är det okey om vi kommer hela familjen ändå?". Då hade det kanske känns lite lättare att acceptera än ett ultimatum liksom. Så jag förstår vad du menar och hoppas att det löser sig. :)
wifetobe
Antal inlägg: 143
Loggade in: 07 aug 2008
Utloggad
Skrivet 24 jan 2008 17:54
Vi ska gifta oss i maj och våra barn kommer då vara 3,5 år och ca 10 månader. Vi ska ha ett barnfritt bröllop och kommer inte ens ha med våra egna barn. Barnvakt har vi löst med att våra underbara grannar kommer att ha hand om barnen, eftersom alla andra som vi umgås med och är släkt med kommer vara med på bröllopet. Tycker att det är en självklarhet att brudparet kan bestämma att det ska vara barnfritt. Om det nu är så svårt att lämna ifrån sig sina barn så får väl den som har närmast relation till brudparet gå på bröllopet och den andre vara hemma och passa barnen. Men man brukar ju oftast få inbjudan ett bra tag före så det kan ju knappast vara omöjligt att lösa-om man vill då förstås!!! Blir så irriterad på folk som inte kan respektera sånt här. Det handlar ju inte om att man inte tycker om barn, utan vilken slags fest man vill ha. Våra vänner som har barn har reagerat positivt och ingen har blivit sur. Sen så är så klart spädisar som enbart käkar bröstmjölk välkomna, men de är inte så svåra att hålla koll på heller...Hoppas ni verkligen får en barnfri fest så att ingen av gästerna har den dåliga smaken att dyka upp med barn ändå, det har jag hört om innan... Lycka till!!!
petrab
Antal inlägg: 10
Loggade in: 11 sep 2008
Utloggad
Skrivet 04 feb 2008 12:22
Du har helt rätt, jag har drivit denna fråga som en galning mot min sambo! han tyckte att hans brorsbarn skulle få vara med, men jag vägrade. Och det tyckte hans bror och sambo var helt ok! Du kan t.ex. skriva i inbjudan "Vi önskar fira denna dag med våra vuxna vänner och ber er därför lämna barnen hemma". Kan man inte acceptera detta har man inget där att göra, det är er dag!
lisa82
Antal inlägg: 90
Loggade in: 07 maj 2009
Utloggad
Skrivet 19 mar 2008 10:45
Vi vill inte heller ha barn med på middagen och festen så vi har skrivit i inbjudan;
barn är jätte välkomna till vigseln men kvällen vill vi fira med våra vuxna vänner.
Vi har själva barn (3 & 1 år gamla) å ser absolut inge problem med denna lösning.
Handen på hjärtat... kvällen blir roligare om den är barnfri. Hur kul är det att ha en bordsherre eller bordsdam som springer fram o tillbaka till barnbordet eller lekhörnan???
Ninni_P3
Antal inlägg: 43
Loggade in: 02 okt 2009
Utloggad
Skrivet 19 mar 2008 11:32
hej! Nej kul kan det inte bli för gästen heller om den måste springa fram å tebax hela tiden... berättade för min vännina i helgas att vi ska gifta oss å hon fråga om det kommer att va barnfritt och jag sa att d skulle det va.
Då sa hon att hon måste nog tacka nej till inbjudan då. Hon har inte ens försökt lr ens pratat med hennes gubbe som oxå är en nära vän till oss... blir så lessen bara.
Lena78
Antal inlägg: 92
Loggade in: 19 aug 2009
Utloggad
Skrivet 19 mar 2008 11:57
Detta är tydligen ett jättekänsligt ämne.
Vi har själva två pojkar 2,5 och 5,5år under själva vigseln vill vi självklart ha med VÅRA BARN och även deras kusiner. Sedan har jag ordnat med barnvakt åt barnen under själva middagen. Sedan får dom vara med och dansa lite om dom vill och blir det för stökigt får dom gå och lägga sig.
Detta är ju den viktigaste dagen i mitt liv, så jag vill inte ha en massa gnälliga barn som avbryter talen och spexen.

Skrev på inbjudan:
På grund av närheten till havet och att vi vill ha en hejdundrande fest så får ni lämna era sötnosar hemma denna speciella dagen. Förutom dom nya små bebisarna som behöver sin mamma nära. Hör av er om ni kommer med barnvagn så jag kan placera er bra.

MAN ÄR INTE NÅGON BARNAHATARE FÖR MAN VILL KÄNNA ATT MAN KAN KOPPLA AV OCH HA ROLIGT MED ALLA SINA VÄNNER UTAN BARNEN.

Men om någon vän ringer och inte kan ordna med barnvakt, så tänker inte jag förbjuda dom att komma men jag kommer att tala om vilka önskmål jag har. Och att om det blir gnäll osv under middagen så är det föräldrarnas ansvar att lösa detta på ett bra sätt utan att det stör.
Lycka till....
tinber
Loggade in: 07 jun 2011
Utloggad
Skrivet 19 mar 2008 12:24
Vi har sagt att barn över tio räknas till de äldre eftersom de kan ta hand om sig själv och att barnen till brudföljet är välkomna utan krusiduller sedan kör vi med "barn är välkomna men uppskattas om de inte följer med"
har en dotter som blir 10 månader när vi gifter oss och hade jag kunnat skulle jag lämnat bort henne oxå men eftersom alla barnvakter är på festen blir det lite svårt
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 19 mar 2008 15:23
Vi hade tänkt ha barnfritt i kyrkan men välkomna dom på festen.. Lite tvärtemot alla andra men för oss blir det ett riktigt irritationsmoment just i kyrkan eftersom man faktiskt vill höra vad prästen säger och ha all uppmärksamhet själv.
Visst är många barn fina, lugna och väluppfostrade men alldeles för många har ingen somhelst respekt eller ens möjlighet (pga av bokstavssjukdomar osv) att vara stilla och lyssna på sina föräldrar.

Men efter att ha läst alla inlägg börjar jag på att vackla.. Ska dom verkligen med på festen..!? Vi älskar barn men har alt att inte ha egna än- men föräldrar med barn blir ju oftast just det- föräldrar med barn och inte våra roliga vänner... hmmm *mushy*
skrållan
Antal inlägg: 46
Loggade in: 09 mar 2014
Utloggad
Skrivet 20 mar 2008 17:17
Hej, vad svårt detta är! Jag har sett det som att ett bröllop är ett typiskt tillfälle då släkt, vänner i alla åldrar samlas och har det kul ihop. MEN när vi börjar räkna ihop hur många barn det kan bli om alla kommer och alla tar med sig barnen kan det bli upp till 40(!) st! Det tror jag inte vi klarar. Funderar just nu på en lösning med våra egna + deras kusiner. Intressant att se att några av er gör så. Hoppas ingen blir sur när de ser att "vissa" barn är välkomna! Men som många av er säger, det blir inte så kul för någon om det blir massa spring på föräldrarna och kanske måste några gå hem tidigt för att barnen inte kan sova borta osv..... Försöker för egen del oftast skaffa barnvakt när det är fest. Roligast så!
vårsolbrud
Antal inlägg: 2
Loggade in: 21 mar 2008
Utloggad
Skrivet 21 mar 2008 12:19
Hej, min syrra gifte sig i höstas & då löste vi detta med barn på följande sätt;
alla fick vara med i kyrkan, men efteråt hade vi fixat barnvakter ( 2 st) som tog hand om barnen i ett av familjernas hus, (i närheten av festlokalen) där de hittade på lekar, kollade på film och hade "kalas" + "barnmat"
Nu hade vi ju tur med att barnen kände varann sedan tidigare & var inte så många, ej så små heller för den delen,
men d var jättesmidigt & kul för alla !!
*bart*
wilfordwever
Antal inlägg: 4
Loggade in: 03 apr 2022
Utloggad
Skrivet 03 apr 2022 12:20

Nej jag håller helt och hållet med dig. Vi funderar dock på om vi ska ha med barnen i kyrkan men inte senare på kvällen på mottagningen, men vi vet inte hur det blir än.

wilfordwever
Antal inlägg: 4
Loggade in: 03 apr 2022
Utloggad
Skrivet 05 apr 2022 12:59

Hej, jag tror att vi måste prata om den här frågan. Eller till exempel göra dem till ett eget evenemang som är skilt från alla andra. Några spel av olika genrer läs denna artikel. Jag tror att man alltid kan komma på något, det viktigaste är hur man samordnar med alla och då kommer allt att bli bra!

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!