BröllopsGuiden
14 dec 2007 17:13       9 svar    3085 klick

Inbjudan - hur många nej?

Muminmamman
Antal inlägg: 139
Loggade in: 02 jun 2009
Utloggad
Jag är medveten om att frågan är nästintill hypotetisk, men jag vill få era tankar kring hur många ni bjuder i förhållande till hur många ni förväntar er ska komma.

Klart man egentligen vill att alla ska komma, men man vet också att någon/några oftast tivngas avböja. Vi har plats för 100 per i lokalen (kan nog klämma in 110 också), vi kände att 90-95 vore optimalt, har just nu 102 namn på listan som är bantad en gång...hur skulle ni göra? Det är ju trots allt rätt många tusenlappars skillnad om det kommer 90 eller 100...
anna.e
Antal inlägg: 291
Loggade in: 09 nov 2008
Utloggad
Skrivet 14 dec 2007 22:02
Vi har fått svar från de flesta och alla har hittills tackat ja. Dessutom har det tillkommit några flickvänner, som vi inte visste fanns när vi bjöd in ;) Alltså tror jag att man kanske ska räkna med att alla kommer. De är ju ändå inbjudna.
silvervit
Antal inlägg: 7
Loggade in: 15 feb 2008
Utloggad
Skrivet 17 dec 2007 12:35
Likadant för oss, av 68 bjudna har två tackat nej och tre tillkommit. Att räkan med att några tackar nej verkar vara fel teknik även om jag förstår dina tankar :o)
Jess
Antal inlägg: 163
Loggade in: 27 apr 2009
Utloggad
Skrivet 17 dec 2007 13:46
Samma här, vi bjöd 45 personer, men 5 tillkom så vi landade på 50 pers.
LJo
Antal inlägg: 200
Loggade in: 22 jul 2010
Utloggad
Skrivet 17 dec 2007 19:11
62 inbjudna 2 som tyvärr tackat nej... så räkna med att de flesta kommer.
Muminmamman
Antal inlägg: 139
Loggade in: 02 jun 2009
Utloggad
Skrivet 17 dec 2007 20:20
Tack för alla svar och tankar. Vi kommer nog försöka hålla listan vid 102 (som den bantade stannar vid) och sedan bara räkna med att de som ev tillkommer mer eller mindre "tas ut" av de som tackar nej. Vi har ju givetvis möjlighet att ta emot alla vi bjuder, men jag ville bara veta lite hur det varit för er andra.

Till saken hör att jag är ganska övertygad om några nej redan nu, vi bor i Sverige och har bröllopet i mitten av Finland och det är lång och dyr resa för många och en del med flera barn tror jag kommer prioritera bort bröllopet (vilket jag i dessa fall förstår fullt ut). Nu återstår bara att producera inbjudningar *santa*
lindategenfeldt
Antal inlägg: 11
Loggade in: 08 maj 2010
Utloggad
Skrivet 18 dec 2007 23:26
*thumbsup* Det lät smart som Sofie skrev, att ha nereservlista...det hade jag inte tänkt på innan.
Men i ärlighetens namn...eftersom vi också har en väldigt tajt budget så gör det inte så mycket om någon skulle tacka nej och vi blev lite färre. Mindre pengar, och jag är gladerligen den som istället bjuder hem dem på foto- och filmtitt från bröllopet i efterhand som inte kunnat komma...
Det är såklart roligast om alla kan vara där men om så inte är fallet kommer jag inte gråta. Mina allra närmaste vänner kommer självklart och lika min närmsta familj så...jag vet att det kommer bli en underbar dag...

Vi bjuder förresten 94 gäster och vet att två av dem nog inte kommer pga att de bor i USA men...jag blir inte förvånad om de andra kommer allihopa, förutsatt att alla vi bjudit vill ta med sig sin flick-/pojkvän. Alla gör inte såna "pargrejor" tillsammans än, men det vill vi ju inte ta för givet utan bjuder in båda så att de får bestämma det själva.

Intressant vore att höra hur tidigt ni, som fick väldigt få som avböjde, skickade ut inbjudningarna? Vi ska gifta oss i början av augusti och vi funderar på att skicka ut inbjudningarna redan i april för att folk kan planera semester tidigt. Vad tror ni om det?
cat0181
Antal inlägg: 129
Loggade in: 07 jan 2009
Utloggad
Skrivet 19 dec 2007 07:19
Vi hade en "festlista" med folk som vi ville bjuda, men inte hade råd till middagen. Dom fick komma till festen efter middagen. Det funkade bra. Fast det var mest kompisar som vi bjöd då.
Weddinglover
Antal inlägg: 8
Loggade in: 01 mar 2011
Utloggad
Skrivet 01 mar 2011 08:59

till "vanlig fest" brukar ju en stor del falla bort pga tidigare åtaganden men när det gäller bröllop så brukar de flesta verkligen göra allt de kan för att komma - förhoppningsvis är det ju bara en gång i livet du gifter dig! ;) Räkna med max 5 personer i bortfall på 100 pers

Chicita
Antal inlägg: 59
Loggade in: 07 feb 2013
Utloggad
Skrivet 04 mar 2011 13:56

Vi gifter oss i början av september och har redan skickat ut inbjudningarna.

Men det är bara för att vi har en väldigt speciell klädkod och vill att så många som möjligt ska hinna smälta det och försöka fixa kläder.
Nu måste man inte följa klädkoden om man inte vill. Det finns möjlighet att ange om man gör det eller inte på OSA.

Men för att alla ska ha i alla fall en sportslig chans, och att vi ska hinna stämma av med cateringfirman och sånt i tid så skickade vi ut inbjudningarna nu.

Vi har redan fått 3 avhopp (dom har inte OSA:t men dom har sagt till min svärmor att dom inte kan komma) så vi slänger iväg 2 inbjudningar till mina 2 kusiner som jag inte hade bjudit innan pga att vi bantat listan så mycket vi kunde.

Vi har även bjudit några som vi är säkra på att dom inte kommer. Men det var viktigt för sambon att dom fick en inbjudan. Gamla och sjuka personer...
Men vi RÄKNAR med att dom kommer, så dom ingår i budgeten ändå... 

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!