BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Planering Starta ny tråd
19 dec 2007 22:17       16 svar    2257 klick

Billigt/dyrt

MINEA
Antal inlägg: 13
Loggade in: 16 feb 2008
Utloggad
Jag är lite beskymrad. Hur mycket för igentligen ett bröllop kosta? Man skall ju ändå kunna leva för stunden och inte bara spara alla pengar på en enda kväll. jag har tänkt att vårat bröllop max får kosta 30 000 allså då är allt inräknat. Är detta sålt? :(
sacki
Antal inlägg: 93
Loggade in: 24 jan 2012
Utloggad
Skrivet 19 dec 2007 22:50
Asså ett bröllop kan man ju få för 5000 oxå, men frågan är ju hur lyxigt man vill ha det. Bjuder man på varm korv så behöver det ju inte kosta så mkt=) det är lite svårt att säga om det är snålt med 30000 eller ej, jag vet ju inte hur många gäster ni tänkt att bjuda. Men jag tycker nog att ni ska köra på & inte snåla! Man kan ju faktiskt ta ett lån oxå. Det är ju en av era största dagar ni skall fira!!! =) lycka till!
Shorona
Antal inlägg: 6
Loggade in: 14 feb 2009
Utloggad
Skrivet 19 dec 2007 23:08
Vårat bröllop kommer att kosta mellan 20.000-25.000 och då har vi ändå fått ny klänning till mig, frockcoat till gubbe, kläder till våran son, kläder till tärnorna, blommor, frisör, underkläder, naglar, smink, bil, buffé, tårta osv. Allt vi vill ha. Inbjudningskorten har vi gjort själv.
Fint bröllop till lagom pris som vi kan betala utan lån. Men det gäller att nyttja alla kontakter man kan också.
Vi har bjudit 35 gäster. Så för oss är det lagom. Men det beror ju på hur ni vill ha det också. :-)
trampetroll
Antal inlägg: 84
Loggade in: 13 feb 2009
Utloggad
Skrivet 19 dec 2007 23:15
njaa, jag tror inte att man ska ta lån till ett bröllop. Det finns faktiskt en stor tjusning i att spara också, man längtar mer! :-) hellre att man väntar ett halvår extra och har råd än sätter sig med skulder för något man kanske inte har råd med att betala av sedan. Mycket kan ju hända liksom och man står plötsligt med en begränsad inkomst och då är det nog inte så kul att betala för ett bröllop man redan har gjort.
Vi har lagt en budjet på cirka 30-40 tusen. Jag har redan börjat titta. Du kan få ett jättefint budget bröllop också med rätt planering. Det finns massor av tips man kan ta till med. Kolla upp noga vad du vill spendera pengar på och priser kan skilja sig jättemycket åt på olika ställen. Släkt, vänner kan hjälpa till, ta ut bröllopskuvert mm...
Jag vill gärna att vårt bröllop ska bli en jättefin och rolig fest men personligen tror jag att man ska akta sig lite för att satsa alla besparingar man har på något bara för att man ska göra det "en gång i livet". Om man ska lyssna på alla vinkar om att "nåja, klänningen kan vara dyr för det är enda gången jag har på mig den" och "maten måste vi lägga mycket pengar på, för bröllopsmiddagen måste vara speciell" och "brudbuketten måste vara strålande för det är enda gången jag ska ha en" osv.
Om man tänker så hela tiden så tror jag att man får räkna med att notan stiger markant. Lägg istället pengarna på det DU och din fästnman tycker är viktigt och bestäm en budjet som ni kan leva med att spara till utan att det känns för jobbigt.
Det tror jag i alla fall på.
:)
anilä
Antal inlägg: 459
Loggade in: 24 mar 2011
Utloggad
Skrivet 20 dec 2007 09:35
Vi har lånat alla pengar och jag ser inget problem alls med det.
Vi bjuder 52st och det landar på 30,000
marinaandreas
Antal inlägg: 77
Loggade in: 11 maj 2009
Utloggad
Skrivet 20 dec 2007 10:45
30 000 kan räcka väldigt långt, beroende på hur mycket egen tid och arbete man är beredd på att lägga ner.

Vi har en budget på 75 000 kronor och har sparat ihop dessa pengar själva. Vi hoppas fortfarande på att få hjälp av föräldrar så att lite av dessa pengar kan gå till en resa.

Vi har maten "gratis" -driver ett jordbruk så potatis och kött finns redan, och tack vare detta så går kostnaden ner avsevärt. Vi kommer att ha ett hederligt "Bondbröllop" i en bystuga, med en kock som tillreder maten, och sedan blir det buffébord. Tack vare att vi har maten så kan vi ändå bjuda många - vi blir kring 140 personer (puh!) utan att det blir för dyrt

Vi har precis som alla andra gjort mycket själva (inbjudningskort, placeringskort, program, bordsdekorationer mm) allt för att hålla ner kostnaderna.

Ytterligare en stor fördel jag har är att min svägerska är skräddare och kommer antingen att ta hem min klänning till inköpspris, eller sy upp en till mig.

Lycka till med planeringen
/Marina
080607
Antal inlägg: 128
Loggade in: 22 mar 2009
Utloggad
Skrivet 20 dec 2007 16:27
jag tror ni fixar det bara ni vill och ger er sjutton på det!!! vi har oxå en budget på 30000..men då har vi ej räknat in våra och tärnors och brudnäbbs klädsel..det betalar våra föräldrar..så det är jag så tacksam för...vi ska ha buffé (en enkel sådan)..det är inte äta fin mat gästerna vill göra...de vill ha kul och glädjas med oss..så därför lägger vi lite mer pengar på underhållning..och fri dricka..alla trycksaker gör vi själva..men men allt är inte klart ännu, så man vet ju inte vad slutnotan hamnar på..bröllopsresan skjuter vi på till vintern..och vi önskar oss bidrag till den resan och sen får vi spara igen...tänkte på det här med brudbuketten oxå...det kan va jättefint med handplockade blommor oxå...själv ska jag ha pioner från min barndoms trädgård..ska bara få hjälp att binda den..lycka till med planerandet..tänk på vad som känns viktigt för er!! kram!
carin83
Antal inlägg: 42
Loggade in: 24 mar 2008
Utloggad
Skrivet 20 dec 2007 20:28
Det beror ju helt på hur ni vill ha det och vilka delar i bröllopet som är viktigt för er.
Vårt bröllop kommer landa på ca 80.000 Det var inte alls meningen från början, vi hade tänkt oss 30,000 men så insåg vi allt eftersom att vi inte ville snåla på vissa saker och då sköt det i höjden.
Ta ett lån för ett bröllop hade jag aldrig gjort men det är ju så olika vad man känner inför det. Detta är en stor dag för er, se till att ni får det precis som ni vill ha det i alla fall. Det kan man om man pusslar.
anna.e
Antal inlägg: 291
Loggade in: 09 nov 2008
Utloggad
Skrivet 20 dec 2007 21:53
Jagtycker att det är upp till var och en om man vill låna eller spara. Det beror ju helt på vilken ekonomi man har! Vår budget ligger på ca 60 000:- och vi har ca 50 gäster. Den kommer vi nog att hålla. Vi använder sparade pengar, men hade vi inte haft dem hade vi lånat mer på huset. Det viktiga är ju att man innan ser över vad man har råd med så att det inte blir något att gräla om efteråt.
Jess
Antal inlägg: 163
Loggade in: 27 apr 2009
Utloggad
Skrivet 22 dec 2007 13:28
Vårt bröllop gick på strax under 30.000, vi var 50 gäster och bjöd på allt. Dock gjorde vi väldigt mycket själv (men det var bara kul!), vi handlade också mycket från USA eftersom dollarn var så låg precis då.
Vi hade sparat ihop alla pengar, och det känns skönt!
Duffy
Antal inlägg: 259
Loggade in: 14 jul 2013
Utloggad
Skrivet 22 dec 2007 14:58
Har ingen aning om vad vårt bröllop kommer landa på, men vi har ca 80 gäster och har mat och restaurang som vi har fått ett pris på 35 000:- ... så det kostar!
MINEA
Utloggad
Skrivet 25 dec 2007 18:25
Tack för alla tips!!!
Vi kommer att vara ca 80 gäster med barn tärnor skall vi inte ha det är våra vackra barn som skall eventuellt följa med oss fram. Bordsblommorna sätter vi ihop själva. Jag och min värdinna är utbildade florister därför vill jag göra det mesta själv , men brudbuketten överlåter jag till barnen, man vill väl inte ha otur med bröllopet. Naturen är ju en underbar skapelse på sommaren så det är bara fantasin som kan sätta stop. 8)
MINEA
Utloggad
Skrivet 25 dec 2007 18:29
jag glömde att skriva att lån skall vi försöka hålla oss ifrån. Vi tycker inta att det är något fel att låna men vi vill renovera huset, så vi tänkte låna till det i stället.
MINEA
Utloggad
Skrivet 25 dec 2007 18:30
jag glömde att skriva att lån skall vi försöka hålla oss ifrån. Vi tycker inta att det är något fel att låna men vi vill renovera huset, så vi tänkte låna till det i stället.
kjexet
Antal inlägg: 78
Loggade in: 16 jan 2010
Utloggad
Skrivet 29 dec 2007 10:07
Vi räknar med att hamna mellan 25000 och 30000 och då är inbjudningskort, lokal, mat, dryck, blommor, hår och smink, kläder till oss och våra 3 barn samt fotografering med i det. Ja och så ringen med! Vi kommer inte ha något liveband utan ska mixa ihop några skivor med låtar som betyder något för oss. Väninnans dotter går när vi gifter oss sista året på frisörutbildningen så hon ordnar frisyr och smink för en symbolisk summa. Vi kommer att ha en tjej som ordnar aktiviteter för barnen i rummet intill och maten blir buffé för vi tycker trerätters middagar ofta blir lite stela (ingen kritik mot er som vill ha det, men det är inte vi helt enkelt). :)

Maten lejer vi bort, men det mesta gör vi själva. Gästlistan är inte klar men bortemot 100 personer blir vi nog.
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 23 jan 2008 22:42
Vi kommer göra så att vi kommer att ha vårt borgliga bröllop med närmaste familjen, mamma, pappa och syskonen (tot 20st). Därefter kommer vi äta mat och vi alla lagar tillsammans.
Sedan på kvällen kommer det bli stor fest för allt och alla (ca 50-60st) där vi endast kommer bjuda på välkomst drink och tårta. Dricka får de ta med själva. Allt kommer vara på samlingslokalen i min mors kolonistugeområde som vi får hyra billigt.
Och som foton har vi bett flera bekanta som är amatör fotografer att ta kort på oss. Inkl att vi ber alla som kommer att ta MASSOR av kort sedan ge oss en cd skiva med alla bilderna på. Bara utan mängden och slumpen borde ju några bli bra
Totalt har jag tänkt att det hela ska gå på runt 15000kr.
Annelie73
Antal inlägg: 29
Loggade in: 23 sep 2013
Utloggad
Skrivet 01 apr 2013 22:29

Vår budget ligger på 15-20000. Vi kommer ha 35 gäster. Vi har dock tur som känner de som har krogen vi ska ha festen på, så vi betalar enbart råvarorna. Kommer dekorera borden med sånt vi kan finna i naturen, (hösttema). Hår och smink fixar systerdottern.

Sen kommer jag inte beställa någon brukbukett innan, utan låter floristen binda en bukett med de blommor som finns inne den dagen. Lägger hellre lite extra på ringen.

Sen kommer vi inte önska oss saker i present, utan på nåt fint sätt önska oss bidrag till fotograferingen.

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!