BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Planering Starta ny tråd
04 jan 2008 11:40       3 svar    1275 klick

kan man göra så?? (två bröllop)

Niiva
Antal inlägg: 19
Loggade in: 27 maj 2008
Utloggad
Jag och min sambo har en son som är född -06 och när jag var gravid så bestämde vi (nåja, jag *whistle*) att vi skulle gifta oss innan nästa barn, men nu gick det lite snabbare än vi trott och nästa är beräknad till 4 juli.
Grejen är den att jag vill ha ett stort fint bröllop och min farvorit klänning kan man defenitivt inte vara gravid i men då kom jag på idéen att vi skulle kunna ha ett litet bröllop nu under våren, bara bjuda in några stycken och gifta oss borgeligt (vilket vi tänkt hur som helst) och sen ha ett stort bröllop men en kortare bröllopsresa och allt sånt nästa sommar men kan man värkligen göra så?
jag vill så hemskt gärna gifta mig innan bäbisen föds men jag vill samtidigt ha mitt stora fina (dyra) bröllop någon gång..
Anna BröllopsGuiden
Antal inlägg: 324
Loggade in: 08 nov 2023
Utloggad
Skrivet 05 jan 2008 10:44
Visst kan ni göra så! Tänk bara på att man rent juridist, formellt, bara kan gifta sig en gång. I ert fall skulle det innebära att ni gifter er först borgerligt och blir då lagligen gifta, sedan kan ni ha en "kyrklig välsignelse" i kyrkan där prästen välsignar ert äktenskap, men inga löften ges utan snarare bekräftas (ni har ju redan gjort den proceduren i och med den borgerliga vigseln tidigare - ring och fråga er församling om detta med kyrklig välsignelse). Här finns een länk för mer info http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=23743&refdi=23715 Sen avslutar ni dagen med en vanlig bröllopsfest. Självklart kan ni också utesluta den kyrkliga välsignelsen och gå direkt på bröllopsfesten, men då blir det ju mindre likt ett stort bröllop som ju innehåller en vigselceremoni och som du önskar dig.
Lycka till!
Anna Lundgren

Editerad av administratör [Anna Lundgren] 2008-01-05 11:07:34
Taha
Antal inlägg: 26
Loggade in: 21 jul 2009
Utloggad
Skrivet 07 jan 2008 21:23
Hej Niiva!

Det är väl klart att ni kan gifta er två gånger om det är det ni vill. Det handlar ju bara om att ni vill dela med er av er glädje. Det händer ofta att folk tycker att något är ovanligt, när de sen sett det en enda gång tycker de att det är en norm. Tro mig, jag vet vad jag pratar om =o)
Lycka till med allt!
Niiva
Antal inlägg: 19
Loggade in: 27 maj 2008
Utloggad
Skrivet 09 jan 2008 13:44
tack vad kul med positiva svar, ställde samma fråga på en annan sida men där var det bara nej-sägare som undrade varför det var så viktigt att gifta sig innan bäbisen föds osv *yuk*
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!