BröllopsGuiden
09 jan 2008 11:39       17 svar    1387 klick

Wohoo provbakning klar!

Vanlee
Antal inlägg: 60
Loggade in: 29 jul 2008
Utloggad
Aaah, måste bara visa! *stolt*

Jag fick äntligen hem mina grejer från tartdecor.se igår (sugarpaste och lite annat) och svängde ihop en tårta fylld med vit chokladmousse samt hallon hoprörda med lite vaniljvisp och fodrad med citron-smörkräm för att kolla om det ens var värt att tänka tanken på att göra bröllopstårtorna själv. Jag är iaf rätt nöjd (har bara gjort en tårta med lock tidigare, för typ sju år sen).

Den har även en dekorbård på kanterna som inte syns på bilden. Mkt stiligt. ;)
Vanlee
Utloggad
Skrivet 09 jan 2008 21:27
Tack för alla goa kommentarer! Känner mig peppad nu att orka göra tre till framöver. *thumbsup*
anemon
Antal inlägg: 69
Loggade in: 11 maj 2009
Utloggad
Skrivet 24 feb 2008 10:54
men det är vanlig marsipan du har överst eller ???
Den är jätte fin. tänkte med göra våra egna tårtor.men det är bara en tanke än. Får se hur det blir med den saken för det är sååååååååååå mycket annat som ska ordnas
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 24 feb 2008 13:43
Den ser inte bara fin ut... den låter VÄLDIGT god oxå! Har du inte lust att dela med dig av receptet??? :D
Vanlee
Utloggad
Skrivet 24 feb 2008 21:02
Tack tack! :)
Jo det är sugarpaste överst...jag har visserligen hört att man kan köpa extravit marsipan och sedan färga in den med vit färg för att få den riktigt vit, men det låter lite omständigt så jag kör med sugarpaste. :P

Klart jag kan skriva ner ett recept, lovar att återkomma med det! Ska krypa till sängs just nu dock, har varit en lååång pluggardag!
Tjinglan
Antal inlägg: 11
Loggade in: 04 jan 2009
Utloggad
Skrivet 25 feb 2008 20:13
Det blev ju kanonbra!

Kan tipsa om att den vita marsipanen som man t.ex. köper hos tårtdecor visser ligen är snygg och smidig att jobba emd, men den är lite väl besk i smaken. Kan vara bättre med sugarpaste om man vill ha vitt tror jag.
Vanlee
Utloggad
Skrivet 26 feb 2008 12:27
Ta-daaah! Här kommer receptet... *thumbsup*

Jag är inte alls någon van tårtbakare, men jag läste på noga innan jag bakade och blev väldigt nöjd med den tårtan som jag provbakade inför bröllopet. Hoppas det går lika bra när jag ska göra tre på raken... :S
Tårtbotten gjorde jag av vanlig sockerkaka; jag tog ett recept från gamla präktiga "Vår kokbok" och det gick bra. Inga konstigheter alltså. :) Vill man ha den extra hög, eller har en stor rund form, kan man göra 1 1/2 eller dubbel sats. Det är bara att pröva sig fram. :)

SOCKERKAKA TILL TÅRTBOTTEN

Rund form, ca 2 liter. Ugn 175 grader. Gräddningstid ca 35 minuter.

3 ägg
3 dl socker
1 dl hett vatten
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
ev. lite vaniljsocker eller rivet citronskal som smaksättning

Sätt på ugnen, smörj och bröa formen.
Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt vattnet, lite i taget, mot slutet av vispningen. Blanda mjöl och bakpulver och rör försiktigt ner det i smeten.
Häll smeten i formen. Grädda genast i nedre delen av ugnen ca 35 min. Låt kakan svalna lite innan den stjälps upp.

VIT CHOKLADMOUSSE

100 gram vit choklad
2 äggulor
3 dl vispgrädde

* Smält chokladen i vattenbad (akta så att vattenånga eller vattendroppar inte når chokladen, då blir den grynig) eller på låg värme i mikro.
* Vispa grädden (jag var rädd för att moussen skulle bli för lös och vispade grädden jättehårt, men jag tror inte alls att det är nödvändigt, den blir fin även om man vispar den "vanligt").
* Rör ner äggulorna i den något avsvalnade smälta chokladen och vänd ner smeten i grädden.
* Ställ kallt att stelna.

Vad gäller hallonen...sockerpastan och moussen är båda väldigt söta, så jag tinade helt enkelt ett litet paket vanliga osockrade hallon och så rörde jag ihop dem med lite vispad vaniljvisp - på så sätt blev hallonen lite syrliga, samtidigt som de inte kändes sura tack vare vaniljvispen.

Sockerpasta "svettas", dvs det bildas droppar på ovansidan av den, om den kommer i kontakt med fukt. (Den går sönder lättare också, tror jag.) Det är därför viktigt att inte låta fyllningen komma i direkt kontakt med sockerpastan. Det gör man lätt genom att fodra tårtan - jag har läst att man helt enkelt kan pensla den utkavlade sockerpastans insida med lite flytande margarin innan man lägger den över tårtan, men själv gjorde jag en smörkräm:

SMÖRKRÄM

100 gram rumsvarmt smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
Några droppar Cedro
(för de som undrar: Cedro är en liten flaska med citron-smaksättning som finns i vanliga affärer där de har bakgrejer - citronsmaken i smörkrämen kändes väldigt fräsch tillsammans med allt det söta tyckte jag)

Rör ihop till en slät kräm, bred ut den i ett tunt lager över tårtan där fyllningen annars riskerar att komma i kontakt med sockerpastan.

Dekorationerna är också i sugarpaste. Jag lade på utstansade murgröneblad (mått finns på tartdecor.se). Rosorna gjorde jag genom att med ett litet glas stansa ut fem cirklar som jag lade omlott
( OOOOO
Vanlee
Utloggad
Skrivet 26 feb 2008 12:33
Hm...hela inlägget kom ju inte med! Här kommer fortsättningen...

Jag lade rundlarna ungefär så här: OOOOO men lite omlott, och så rullade jag ihop dem från kortsidan. Hela härligheten delade jag sedan på mitten, vilket ger råmaterial till två rosor. Det enda man behöver göra är att försiktigt pillra ut rosenbladen lite snyggt. :)
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 26 feb 2008 14:50
Tror att vi alla är djup imponerad! Själv själv testa och göra en sån tårta nån dag. Du får nästan akta dig så du inte får en massa beställningar och blir tårtbakare :D
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!