BröllopsGuiden

Helan50s blogg

« December 2019 »
TI ON TO FR
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

POSTAT 2011-12-08 13:26:14

Gästlista och Budget

Då sitter man här, hemma från jobbet och sjuk. Har sysselsatt mig med ett första utkast på Gästlista och Budget. Så nu har vi en grund att stå på!

Har jätte mycket ideér till vintertemat, såg här om dagen på "Don´t tell the bride" på sjuan, där de hade vibtertema och det var så fint dekorerat, med bl.a konstsnö. :)

Har även hittat min drömring, eller jag vet hur jag vill ha den.  Jag hittar dock inte på den längre på hemsidan jag hade hittat den på. :( men det var fel färg på stenar så jag behöver i vilket fall göra en specialbeställning. Tur att jag sparade bilderna på de på telefonen åtminstone. :)

Vi har diskuterat efternamn lite smått, men kommer inte riktigt någonstans. Jag trodde inte att efternamnet skulle spela sån stor roll, men efternamnet är ju en del av mig.... men jag vill ändå att vi ska ha samma.

Så listan för 12-6 månader innan ser nu ut enligt nedan. Tre punkter avlklarade och vi har inte ens hunnit till månad 12. Men efter att ha gjort en första budget så behöver vi nog dessa månader.....

•bestäm datum
• skriv gästlista
• skriv en budget
• boka vigselplats
• boka vigselförrättare
• boka festlokal
• boka catering
• boka bröllopsresa
• ordna brudklänning
• bestäm brudgummens klädsel
• välj tärnor och marsalkar
• boka fotograf
• boka transporter
• boka organist/musiker till vigseln
• boka dj/band till festen

 

Ses!

POSTAT 2011-12-08 13:11:02

Miljoner och miljoner beslut!

I vilken  ände ska man börja?

Det poppar upp ideér dagligen, men jag får ingen struktur på hur jag ska lägga upp det, och så känns det så himla långt kvar tills det är dags!

Jag har hittat en lokal på internet som jag är lite sugen på att åka och titta på, en bygdegård vilket förhoppningsvis faller inom det billiga alternativet. :)

Men en herrgård som festlokal hade inte varit tokigt, men vad kostar inte det?

Planen är att det ska bli som jag vill ha det, men till en låg kostnad. Vilket inte är en lätt ekvation.... MEN vem hade inte MVG i matte? ;)

Problem är till för att lösas!

Ok, för att inte gå händelserna i förväg så ska jag följa listan i föregående inlägg. Punkt 1 bestäm datum, check!

Då är nästa äpple att bita i gästlistan. Hur svårt kan det vara? ;)

Till nästa gång ska ett första utkast på gäster finnas på plats.

Med det löftet tackar jag för ikväll!

Skrivet 2011-11-18 22:43:07
POSTAT 2011-12-08 13:10:26

Startskott

Nu börjar planeringen, nu i början endast i tankar och idéer då det är hela 16 mån kvar till den stora dagen. Jag har valt att dokumentera och skriva om planeringen då jag tror det kommer vara ett fint minne att spara. En annan aspekt är att kunna dela med mig och få kommentarer och åsikter på våra val och kommande val.

Jag funderade här om dagen om det var lite väl långt före i tid att börja planera, men så började jag titta på lite småsaker och insåg att det är massor av beslut som måste fattas! För att inte tala om alla val!

Jag har en bok som heter "bröllopshandboken", däri och även på andra forum kan man hitta var det är man ska "checka av" under planeringen. 12-6 månader innan bör man besluta och ordna följande:

• bestäm datum
• skriv gästlista
• skriv en budget
• boka vigselplats
• boka vigselförrättare
• boka festlokal
• boka catering
• boka bröllopsresa
• ordna brudklänning
• bestäm brudgummens klädsel
• välj tärnor och marsalkar
• boka fotograf
• boka transporter
• boka organist/musiker till vigseln
• boka dj/band till festen

Jag misstänker även att de är skrivna i någon form av rangordning. Datum kan ju vara en fördel att besluta om först.

Således är vi ett steg i rätt riktning då datumet är bokat. Då är det bara att fortsätta pricka av!

Inser att varje punkt innehåller x antal val. :) med andra ord mycket att skriva om.

Skrivet sept. 2011