Festprogram på bröllop
Ett lyckat festprogram är mer än bara en guide till bröllopsfestens olika delar. Det är dessutom ett fint minne till era gäster att ta med sig hem. Vad ska man då fylla programmet med? Hur har alla andra gjort? Frågorna kan vara många. Nedan listas tips och idéer på vad ni kan ha med.
En bra början och de mest klassiska punkterna att ha med i ett festprogram är bl a:
- En välkomstext – hälsa era gäster välkomna med några fina rader.
- Era namn, plats, kyrka, ort – för att datera och tydliggöra.
- Meny – informera om vad det är som bjuds i mat och dricksväg under kvällens gång.
- Foton/bilder – antingen på er som brudpar, bilder från svensexan, från barndomen eller annat som passar er är alltid kul att ha med och uppskattat av släkt och vänner.
- Bordsplacering – en liten karta över borden samt namn/siffror på varje person där den är placerad. Man kan även skriva vid varje siffra och namn en liten förklaring vem den personen är, släktrelatering osv.
- Sångtexter – allsång är vanligt förekommande vid middagsbordet för att skapa en ännu härligare stämning. Exempel på sångtexter
- Tänkvärda eller roliga texter – alltifrån en vacker och personlig kärleksdikt till kloka ord eller vitsar om äktenskapet är alltid uppskattat och sätter en personlig prägel på det hela. Några bröllopscitat
- Tacksida – tacka slutligen era gäster för en (förhoppningsvis) trevlig kväll och uppvaktning.
För dig som inte nöjer dig med det klassiska och mest nödvändiga innehållet utan ytterligare vill satsa på det där lilla extra kan du även ha med:
- Bröllopsbingo – ett rutsystem där varje ruta innehåller en händelse som förhoppningsvis inträffar under festen. När detta sker kryssar gästen över rutan och när alla rutor i en lodrät eller vågrät rad är överkryssade ropar gästen "bingo"! Bröllopsbingo-mall och bild att ladda ner.
- Ordväv - en blandning av ord i olika färger/typsnitt. Du kan ju exempelvis använda ord som på olika sätt beskriver brudparet. Skapa en ordväv här.
- Knep och knåp sida – korsord, rebus, finn fem fel, allt du själv kan klistra ihop på ett kul och klurigt sätt är även roligt för gästerna att sysselsätta sig med om man misstänker små pauser i programmet. Det är dessutom en bra räddning för den som inte har en väl flytande konversation med bordsgrannen eller varför inte ett lättare korsord för barnen. Bröllopskryss-mall och bild att ladda ner.
- En berättelse om hur ni träffades – var det i kön på Ica eller i lunchrummet på det nya jobbet eller vart det en första dejt efter flera års chattande på Internet? Alltid uppskattat att gotta sig i söta små kärlekshistorier.
- Vett & etikett lista – gör en lista med en touch av humor över hur man beter sig på ett bröllop. Vem har sagt att man behöver uppföra sig enligt vissa skrivna regler? Skriv era egna!
- Blomsterspråket – vad betyder blommorna du valt att ha i din bukett eller i bordsdukningen? Läs om blomsterspråket
- Konversationstips – lista små klassiska samtalsämnen som era gäster kan prata om och spinna vidare på.
- Historik om seder och äktenskap – bryt mönstret och få in lite allmänbildande läsning för den som fortfarande är intresserad efter några glas vin.
När ni har bestämt er för vad ni ska ha med i ert festprogram är det dags att planera hur ni ska utforma det.
- Skissa – Det lättaste är att börja med att rita en liten skiss över hur du vill att det ska se ut, om sångtexterna ska ligga i slutet eller längst bak, antal sidor osv. Använd er av vanliga A4 ark, vik ihop dem på mitten till en avlång bok. Ett festprogram är oftast är i stående format.
- Utformning – Nu har ni en bra grund att gå efter och titta på när ni ska börja utforma dokumentet i datorn. Bra program för detta är InDesign eller Photoshop men för er som inte har något av dem funkar Microsoft Word eller ett liknande program lika bra. Där kan ni lägga in spaltindelning, sidnumrering m.m. och glöm inte att ett A4 ark viks på mitten och blir två sidor. Tex: Om festprogrammet är 10 sidor så är det första A4 arket i programmet sidan 1 och 10, andra arket blir sidan 2 och 9, tredje arket blir sidan 3 och 8, osv. Skriv sidnumrering på varje sida i ditt vikta festprogram så blir det lättare att hålla reda på ordningen!
- Innehållet – Nu är det bara att fortsätta skriva i och layouta ert festprogram. Använd er av snygga teckensnitt, lägg in bilder, text, korsord m.m. Om ni vill ha ett korsord eller en rebus från en tidning eller något annat skoj så är det lättast att scanna in det i datorn och sen lägga in bilden i dokumentet. Det kan bli ganska knepigt att göra vissa saker i datorn och är istället lättare att klippa in något från internet eller rita något eget för hand.
- Korrekturläs – När själva utformandet av innehållet är klart är det dags att skriva ut det på vanligt papper eller om ni vill ha papper av lite finare kvalitet. OBS, skriv först ut en eller flera omgångar på vanligt papper och vik ihop så ni ser att allt är ok. Läs igenom noga så inga stavfel eller andra fel smugit sig in!
- Omslaget – Som omslag är det fint att ha lite hårdare papper i en fin färg eller klassiskt vitt, välj något som ni båda tycker om. Antingen kan ni binda fast själva festprogrammet med ett band eller vackert snöre längst ”ryggen”, eller sy fast programmet i omslaget. Det går även bra att häfta ihop det eller om ni har någon annan smart lösning på det hela.
- Tryck – Om man vill ha sina namn tryckta med fin stil på framsidan är det värt att lägga lite pengar på att lämna in sitt omslagspapper på ett tryckeri. Ni kan också beställa snygga festprogramsomslag på internet där det finns en uppsjö av varianter och modeller. Ni får välja typsnitt, färg, papper och band. Det blir en snygg touch och ser mer professionellt ut. Företag som säljer papper och tillbehör hittar du här.
- Dekorationer – Vill ni göra det där lilla extra kan ni även dekorera framsidan och/eller baksidan med alltifrån nitar, pärlor, band, stjärnor, hjärtan, bokstäver och andra detaljer.